رابطه ای شب ادراری با غذا ها

غذاهای ممنوع برای شب ادراری کودکان

چطور با دستورالعمل های ساده تغذیه ای شرایطی فراهم کنید تا از بروز این اتافق ناخوشایند پیشگیری شود.
کد خبر: ۱۲۹۵۳۳۶

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از نی نی بان ، اگر فرزندی دارید که دچار مشکل شب ادراری است، لابد ده ها توصیه در مورد این که فلان غذا شرایط را بدتر می کند و بهمان نوشیدنی قبل از خواب ممنوع است، شنیده و شاید خیلی از آنها را هم امتحان کرده باشید. نمی خواهیم ناامیدتان کنیم اما شواهد اندکی وجود دارد که نشان می دهند مشکل شب ادراری با محدود کردن بعضی مواد غذایی خاص قابل کنترل یا پیشگیری است. در ضمن متخصصن تغذیه معتقدند گاهی وقت ها محروم کردن بچه ها از غذاهای خاصی که عاشقش هستند می تواند آن ها را افسرده تر و ناراحت تر هم بکند. در ادامه با هم نگاهی به بعضی از این دستروالعمل ها می اندازیم تا ببینیم کدامشان درست و قبال اجرا و کدامشان افسانه ای بیش نیستند.


رابطه غذاهای پرادویه و شب ادراری: نادرست


آیا از وقتی شنیده اید غذاهای پرادویه و تند می تواند شب ادراری را در کودکان تحریک کند، در کابینت ادویه هایتان را بسته اید و اصلا سراغشان نرفته اید؟ خب شاید وقتش رسیده که تجدید نظر کنید چون تاکنون هیچ تحقیق علمی نتوانسته رابطه میان ادویه و شب ادراری را ثابت کند.
می دانید این افسانه از کجا نشات گرفته؟ مثانه بعضی از افراد نسبت به تندی حساس است و بعضی از پزشکان ممکن است به افرادی که دچار بی اختیاری ادرار هستند، توصیه کنند که کمتر ادویه و فلفل بخورند اما این مساله کوچکترین ارتباطی با شب ادراری ندارد.


رابطه مرکبات و شب ادراری: نادرست


مرکباتی مانند لیمو و پرتقال می توانند عامل تحریک مثانه باشند، اما آیا معنایش این است که دیگر نباید به فرزندتان آب پرتقال بدهید یا خوردن لیمو را بر او حرام کنید؟ متاسفانه صد درصد در اشتباه هستید چون جز در موارد بسیار نادر حساسیت غذایی، مرکبات کوچکترین ارتباطی با شب ادراری ندارند و اگر این کا را بکنید فقط فرزندتان را از منابع خوب ویتامین ث که برای تقویت سیستم ایمنی اش لازم است، محروم کردید.

غذاهای ممنوع برای شب ادراری کودکان


رابطه آلرژی غذایی و شب ادراری: نادرست


در سال 1992 یک بررسی علمی روی 29 کودکی که دچار شب ادراری بودند انجام شد و نشان داد که آلرژی غذایی می تواند عامل محرک شب ادراری باشد، اما جز این مورد هیچ بررسی دیگری در این زمینه صورت نگرفته و به نظر نمی رسد که شب ادراری رابطه منطقی با حساسیت غذایی داشته باشد.


رابطه کافئین و شب ادراری: درست


کافئین چه در نوشیدنی باشد و چه در ماده غذایی، به عنوان یک دیورتیک یا ادرار آور عمل می کند و باعث می شود که مثانه کودک ادرار بیشتری تولید کند. بنابراین یکی از راه حل های تغذیه ای مشکل شب ادراری این است که اجازه ندهید کودک شب ها و قبل از خواب نوشیدنی کافئین دار بخورد.
فقط قهوه و نسکافه منابع کافئین نیستند، بلکه چای، نوشابه و نوشابه های انرژی زا هم کافئین دارند و باید در وعده های عصر و شب محدود شوند. بچه ها عشاق شکلات و هر خوراکی هستند که کمی شکلات رویش باشد، اما متاسفانه شکلات هم منبع خوب کافئین است.
یادتان باشد قرار نیست این مود غذایی را برای همیشه از برنامه غذایی کودک حظف کنید، فقط مطمئن شوید که عصر ها و شب ها سراغ این جور خوراکی ها نمی رود.


رابطه نوشیدنی قبل از خواب و شب ادراری: درست


دلیل اینکه فرزند شما رختخوابش را خیس می کند، این نیست که مثانه اش پر از مایعات است. شما حتی اگر یک گالن آب هم قبل از غذا بخورید، باز هم برای ادرار کردن از خواب می پرید نه اینکه رختخواب را خیس کنید.
با این حال محدود کردن مصرف مایعات و نوشیدنی ها قبل از خواب می تواند به کاهش شب ادراری کمک می کند چون این جوری زمان بیشتری طول می کشد تا مثانه کودک پر شود و ممکن است شب ادراری را به تاخیر بیندازد.
از نکته را فراموش نکنید که فقط انواع و اقسام نوشیدنی ها منبع اب و مایعات نیستند بلکه مواد غذایی همچون سوپ، ماست، میوه ها و سبزیجات هم مقدار زیادی آب دارند.

توصیه هایی برای یافتن مواد غذایی محرک شب ادراری
از آنجا که به ای با یچه دیگر متفاوت است نمی شود برای همه کودکان مبتلا ب شب اداری حکم کلی صادر کرد. پس شاید بد نباشد لیستی از مواد غذایی که فرزندتان هر شب از عصر تا شب می خورد تهیه کنید و ببینید که بعداز مصرف کدامشان شب ادراری اش بیشتر شده است.
بچه ها عاشق این فرضیه سازی هستند که بعد از خوردن کدام خوراکی کمتر جایشان را خیس می کنند پس حرف های آنها را هم جدی بگیرید. این کار ار دو جهت حائز اهمیت است.
یک. از یک طرف این احساس را به فرزندتان می دهد که روی مشکلش تسلط دارد و می تواند آن را مهار کند.
دو. اگر بچه ای احساس کند که بعد از خوردن یک خوراکی خاس شب ادراری اش شدید تر می شود،راحت تر با محدود شدن آن ماده غذایی کنار می آید و برای از دست دادن ماده غذایی محبوبش قشقرق راه می اندازد.
در پایان این نکته مهم را نیز به خاطر داشته باشید که محدود کردن مواد غذایی نباید حالت تنبیه و شماتت داشته باشد وگرنه نتیجه عکس می دهد و استرس را در کودکان شب ادرار بالا می برد که خود عامل مهمی در بروز این وضعیت است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها