jamejamonline
سلامت عمومی کد خبر: ۱۲۹۵۲۹۴   ۲۷ آذر ۱۳۹۹  |  ۲۳:۰۰

یک متخصص تغذیه، با اشاره به عوامل موثر در بالا رفتن چربی خون و بروز انواع بیماری های، به ارائه راهکارهای تغذیه ای مناسبی برای کاهش چربی خون پرداخت.

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از مهر، حمید حاجی فرجی، در خصوص عوامل موثر در بالا رفتن میزان چربی خون گفت: چربی خون و دریافت آن یک سطح خاص دارد برای مثال بخشی از میزان چربی خون از منابع غذایی دریافت می شود که برای متابولیسم، سوخت و ساز و عملیات های سیستم عصبی بدن مورد نیاز است.
 
این متخصص تغذیه با اشاره به اینکه ۲۰ تا ۳۰ درصد کالری بدن از چربی ها تامین می شود، اظهار کرد: بخشی از کالری مورد نیاز بدن توسط چربی ها تامین می شود که ۱۰۰ درصد آن از منابع اسیدهای چرب غیر اشباع که در مغز دانه ها و دانه های روغنی یافت می شود است همچنین امگا۳ و ۶ نیز در ماهی ها و منابع دریایی از جمله منابع دریافت اسیدهای غیر اشباع هستند و هرکدام به خودی خود می توانند در تقویت سیستم امینی بدن و جلوگیری از بروز مشکلات قلبی- عروقی، اختلال سلول های عصبی و مشکلات چشم تاثیر فراوانی داشته باشند همچنین به میزان زیادی التهابات را کاهش می دهند.
 
وی افزود: مشکلی که ما در بروز چربی خون با آن مواجهه هستیم ژنتیک، کم کاری تیروئید یا اختلالاتی مانند دیابت کنترل نشده و همچنین الگوی ناصحیح مصرف مواد غذایی است که منجر به بالا رفتن چربی خون می شوند. برای مثال در بیماران دیابتی یا افرادی که از کم کاری تیروئید رنج می برند میزان تری گلیسیرید از ۱۵۰ تا ۲۰۰ بالاتر رفته و بیمار باید تحت درمان های پزشکی قرار گیرد بدیهی است زمانی که میزان HDL کاهش پیدا می کند فرد مبتلا به چاقی و فشار خون می شود که در چنین زمانی فرد به سندروم متابولیک مبتلا خواهد شد که ریسک بیماری های قلبی وعروقی را بالا می برد.
 
فرجی ادامه داد: درصد چربی دریافتی در بدن باید به همان میزان ۳۰ درصد باشد برای این منظور اصلاح سبک و شیوه غذایی، عدم مصرف غذاهایی با پخت ناسالم و یا فست فود ها که با روغن های اکسیدشده تهیه می شوند و رژیم غذایی مناسب حتی در افرادی که مشکلات ژنتیکی دارند نیز می تواند به میزان بسیار قابل توجهی در بالا رفتن چربی خون نقش داشته باشند.
 
وی گفت: وزن متعادل در افراد و کاهش وزن با استفاده از شیوه های اصولی می تواند از بروز چربی خون جلوگیری کند، در غیر این صورت کاهش وزن غیر اصولی خود به عنوان عامل افزایش چربی خون به شمار می رود.
 
این متخصص تغذیه افزود: کاهش مصرف قند و شکر و افزایش مصرف فیبر به میزان قابل توجهی برای جلوگیری از بروز چربی خون بالا موثر خواهد بود. مصرف روزانه ۵ تا ۷ واحد از سبزیجات خام و پخته، انجام فعالیت مناسب ورزشی به شکلی که ضربان قلب بالا رود، عدم مصرف چربی های ترانس که در شیرینی و شکلات وجود دارند، همچنین مصرف غذاهای غیر سرخ شده می توانند از بروز چربی خون بالا جلوگیری کنند.
ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
خطر کاهش سن ابتلا به کرونا

خطر کاهش سن ابتلا به کرونا

این روزها با شیب کمی شاهد افزایش ابتلا، مراجعه به بیمارستان‌ها و نیز مرگ‌ومیر ناشی از بیماری کرونا در بازه سنی ۵ تا ۱۷سال هستیم. افزایش ابتلا و بستری در بیمارستان‌ها و مرگ‌ومیر ناشی از بیماری کرونا می‌تواند به‌خاطر ویروس جهش‌یافته انگلیسی در کشور باشد.

زمان مناسب برای قطع زنجیره انتقال

زمان مناسب برای قطع زنجیره انتقال

برای کنترل و مهار یک بیماری که تبدیل به اپیدمی شده باید ماهیت بیولوژیک عامل بیماری‌زا را به‌خوبی بشناسیم و نسبت به وضعیت اپیدمیولوژیک آن بیماری نیز آگاهی نسبی داشته باشیم.

نکاتی درباره ازدواج دوقلوها

نکاتی درباره ازدواج دوقلوها

درست از زمانی که دو خواهر یا دو برادر دوقلوی همسان به دنیا می‌آیند از طرف پدر و مادر و دیگر افراد تناسباتی برایشان در نظر گرفته می‌شود؛ لباس‌های شبیه هم، هدیه‌های کاملا مشابه و برخوردهایی یکسان. در واقع به‌طور ناخودآگاه دو فرزند دوقلو با همدیگر بزرگ می‌شوند در صورتی که ممکن است از خیلی جهات تفاوت‌هایی با هم داشته باشند.

گفتگو

بیشتر
از ترس کرونا

یك روان‌شناس در گفت‌وگو با جام‌جم عنوان می‌کند نوعی اختلال اضطراب فراگیر طی بحران كرونا بسیاری را درگیر كرده است و همچنان ادامه دارد

از ترس کرونا

پیشنهاد سردبیر

بیشتر
قرنطینه بدون تنش

نبود مهارت گفت‌وگو و کاهش آستانه تحمل ، قرنطینه خانگی را برای برخی خانواده‌ها مشکل کرده است

قرنطینه بدون تنش