کودکان بسیار خردسال حتی کمتر از دوسال رفتاری یاریگرانه، سخاوتمندانه و توام با مهربانی به خصوص نسبت به مادرشان از خود نشان میدهند. این نیز واقعیت دارد که برخی کودکان مهربان تر و نوع دوست ترند.
کودکان بسیار خردسال حتی کمتر از دوسال رفتاری یاریگرانه، سخاوتمندانه و توام با مهربانی به خصوص نسبت به مادرشان از خود نشان میدهند. این نیز واقعیت دارد که برخی کودکان مهربان تر و نوع دوست ترند.
کد خبر: ۱۲۸۹۸۷۲
  • جو خانوادگی پر محبت ایجاد کنید

به گزارش جام جم آنلاین ،والدینی که معتقد به دووست داشتن، تربیت کردن و حمایت از کوودکان خود هستند فرزندانی دارند که در ارتباط با دیگران کمک کننده تر، دلسوز تر و با ملاحظه تر هستند. این موضوع احتمالا منعکس کننده دلبستگی مطمئن کودک به والدین و نتیجه خلق و خوی خوب شماست. این موضوع همچنین بدون شک بازتاب این حقیقت است که کودک رفتار خود را از روی رفتار شما مدل سازی می کند. اگر خلق کودک شما مساعد باشد احتمال اینکه به کسی کمک کند خیلی بیشتر است، بنابراین ارزش دارد او را در چنین وضعی نگه داریم.

  • مقررات وضع کنید و دلیل آن را توضیح دهید

یکی از دلایل اینکه چرا یک تربیت کاملا بی انضباط برای بچه ها مضر است این است که آنها با والدین اندکی مقتدر بهتر شکوفا می شوند و بهتر رشد می کنند. روی هم رفته کودکان دوست دارند راهنماهای مشخصی در ارتباط با مقررات و معیارها داشته باشند. چنین الگوی تربیتی سبب پرورش عزت نفس و محبوبیت می شود.

والدینی که هم پیامد عمل یک کودک را توضیح می دهند، مثلا «اگراو را بزنی دردش می آید» و هم علاوه بر آن مقررات را نیز به طور واضح، صريح، و با احساس بیان می کنند «تو نباید مردم را بزنی!» کودکانی تربیت می کنند که احتمال بیشتری دارد با دیگران از سسر همدردی و یاریگری واکنش نشان دهند. تحقیقات فراوان نشان می دهد که بیان دلیل سخاوت و یاریگری، به ویژه اگر این دلیل مبتنی بر احساسات دیگران باشد، به کودک کمک می کند رفتاری مهربانانه و باملاحظه داشته باشد.

چگونه کودکانی مفید تربیت کنیم؟

تربیت فرزند موفق

همه والدین وقت زیادی صرف می کنند تا به کودکان بگویند چه کاری را نباید انجام دهند، و البته بسیار مهم است که به کودکان گفته شود چرا نباید کارهایی را انجام دهند  به ویژه از نظر تأثیر آن بر دیگران. اما از سوی دیگر، داشتن مقررات مثبت و تکرار مداوم آنها نیز حائز اهمیت است، مثلا ما همیشه باید به کسانی که کم بضاعت تر هستند کمک کنیم.

  • وظایف باریگرائه تعیین کنید

آزاد گذاشتن بچه ها برای انجام کارهای مثبت در محیط خانه یا مدرسه، مثل آشپزی، نگهداری از حیوانات دست آموز، ساختن عروسک برای دادن آن به کودکان بی بضاعت، یا یاد دادن طریقه بازی کردن به برادران و خواهران خردسال تر سبب پرورش حس یاریگری در آنها می شود. البته تمامی کودکان خود به خود چنین کارهایی را انجام نمی دهند و بایستی از آنها خواسته شود، مورد تشویق قرار گیرند، و حتی گاهی باید آنها را مجبور کرد، هرچند اجبار بایستی با ملایمت باشد وگرنه نتیجه عکس می دهد.

مهمترین راه مفید بار آوردن کودکان این است که رفتار سخاوتمندانه، باملاحظه، و یاریگرانه ای را که دوست دارید آنها از خود نشان دهند، برای آنها به نمایش بگذارید. هنگامی که تناقضی بین آنچه که می گویید و آنچه که انجام می دهید وجود دارد، کودکان آنچه را که انجام می دهید تقلید می کنند.

  • استفاده مثبت از انضباط

انضباط چیزی بیش از اصلاح رفتار نامطلوب است. یک از معانی آن کمک به کودک در جهت رشد سالم ذهنی، عاطفی، و جسمانی است. هنگامی که کودک ما نوزاد است، از جسم وی مراقبت می کنیم، سپس کودک نوپای خود را با آشنا کردن او با کارهای روزانه هدایت می کنیم و آنگاه، با بزرگتر شدن او، دست او را می گیریم و سعی می کنیم خودمان الگویی برای او باشیم. فقط در سن مدرسه است که داستانها و بیان سخنان بدون ذکر نمونه از جانب شما به فرزندتان کمک می کند.

اصلاح رفتار بد و انتظار اینکه کودک شما آنچه را که شما فکر می کنید درست است تکرار کند، چندان مناسب نیست. به یاد داشته باشید که عمل کودک را باید در مقطع حاضر اصلاح کنید بدون اینکه انتظار داشته باشید کودک شما دفعه بعد نیز همان موضوع را به یاد داشته باشد. به یاد داشتن این مطلب به شما کمک می کند خشمگین نشوید و بارها و بارها الگوی رفتار صحیح را ارائه دهید. هدف شما باید قاطعیت توأم با محبت باشد. بیشتر کودکان به مقداری انضباط و مقدار زیادی آهنگ منظم در زندگی خانوادگی واکنش مثبت می دهند. منظور از آهنگ منظم، کارهای معمول صبحها و شب هنگام است، مانند زمان خوردن غذای سرپایی، وقت نهار، وقت بازی وقت خواب نیمروزی، و وقت استحمام. کودکان با استفاده از الگو و آهنگ زندگی منظم شکوفا می شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها