رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های نوپدید انستیتو پاستور گفت: اگر یک تصمیم گیری درست،فرماندهی واحد و مشارکت مردم را داشته باشیم و نظارت مناسب اتفاق بیفتد، انتظار داریم بتوانیم بر موج سهمگین کرونا که کشور چندین هفته درگیر آن است، فائق بیاییم.
کد خبر: ۱۲۸۹۴۹۷

به گزارش جام جم آنلاین، احسان مصطفوی، رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور ایران در گفتگو با فارس در پاسخ به این پرسش که «میزان اثر بخشی اجرای طرح تعطیلی دوهفته‌ای در کشور چگونه است؟»، اظهار داشت: از روز شنبه محدویت‌های جدی تری در کشور شروع شده است و بر اساس تعداد بیماران بستری که روزانه در شهرهای مختلف گزارش می‌شوند، مناطق کشور به سه دسته قرمز، نارنجی و زرد تقسیم شده است.

وی ادامه داد: در هرکدام از این رنگ بندی‌ ها، محدودیت‌ های حضور در محل کار و اجتماع و محدودیت‌های دیگری اعمال شده است؛ البته لازم به ذکر است در حال حاضر بسیاری از کشورها مثل کشورهای اروپایی و آمریکایی مثل کشور ما درگیری شدید با کرونا را تجربه می‌کنند و آن‌ها نیز متناسب با شرایط‌شان محدودیت‌ها و تعطیلاتی را دنبال می کنند.

استاد اپیدمیولوژی انستیتو پاستور ایران افزود: تجربه گذشته این کشورها به خصوص کشورهای اروپایی این است که آنها تعطیلی‌ و محدودیت‌های گسترده‌ای را تجربه کردند که نتیجه آن، کاهش قابل توجه انتشار بیماری بود و اکنون در برخی کشورهای اروپایی مثل فرانسه این تعطیلی‌ها هنوز ادامه دارد.

عضو هیأت علمی انستیتو پاستور ایران تأکید کرد: مسلم است این تعطیلی و محدودیت ها اگر براساس ضوابط علمی و مشخص اتفاق بیفتد، انتظار داریم که تاثیر آن کاهش موارد ابتلا و مرگ بعد از گذشت حداقل 2 تا هفته باشد.

مصطفوی متذکر شد: اما باید چند نکته را برای اعمال صحیح و اثر بخشی مناسب این محدودیتها مد نظر داشته باشیم. اول اینکه انتظار است نوع محدودیتها و اولویت بندی آنها بر اساس مستندات و مبتنی بر شواهد علمی پذیرفته شده باشد.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور ایران بیان داشت: در تصمیم گیری در ارتباط بانوع محدودیتها، باید مشارکت اقشار مختلف جامعه و مخصوصا خبرگان علمی و متخصصان مرتبط اخذ شود و نهایتا اینکه به موضوع بررسی صرفه- هزینه مداخلات در تصمیم گیری‌ها توجه جدی داشت تا بتوانیم با هزینه کمتر، بیشترین بازدهی را در مداخلاتی که در پیش می‌گیریم، داشته باشیم.

مصطفوی اضافه کرد: نکته دوم اینکه باید همه ساختارهای کشور اعم از مردم و ساختارهای اجرایی، فرماندهی واحد ستاد ملی مقابله با کرونا را بپذیرند و یک هدف واحد دنبال شود و آن کاهش موارد ابتلا و موارد مرگ از طریق تبعیت از چارچوب‌هایی است که توسط وزرات بهداشت تدوین و توسط ستاد ملی مقابله با کرونا اعمال می‌شود.

رئیس بخش اپیدمیولوژی انستیتو پاستور ایران تصریح کرد: در نهایت اینکه اگر ما بهترین تصمیم‌ها را گرفته باشیم، همکاری و همراهی خوب مردم را داشته باشیم و فرماندهی خوب و منسجمی را برای کنترل اپیدمی داشته باشیم؛ اما یک نظارت خوب و جدی برای اعمال مداخلات دنبال نماییم، قطعا نتیجه مناسبی نخواهیم گرفت.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌ های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور افزود: به نظر می‌رسد در محدودیت‌ هایی که از شنبه در کشور اعمال شده، نظارت مناسب و تنبیهات متناسبی برای قانون شکنان در نظر گرفته نشده یا اجرایی نشده است؛ در نتیجه اینکه در بعضی موارد، این محدودیت‌ها شکننده به نظر می‌رسد.

مصطفوی ابراز داشت: انتظار است اگر موارد فوق را درست اجرایی کنیم، بتوانیم بر موج سهمگینی که کشور بیش از یک ماه درگیر آن است، فائق بیاییم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها