محافظت از کودکمان در شرایط خاص

چند توصیه بچه داری در ایام کرونا

مراقبت از نوزاد در ماه های اول تولد، کار سخت و پر استرسی است و باید از دیگران کمک بگیرید اما ویروس کرونا و قرنطینه این دوران را برای مادران جدید دشوار تر کرده است.
کد خبر: ۱۲۸۵۵۸۰

بچه داری و مراقبت از نوزاد جدید در ایام کرونا

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از نماک ، همه کودکان گریه می کنند. اکثر کودکان بین سنین دو هفتگی تا دو ماهگی بیشتر از همیشه گریه می کنند. بعضی از آن ها بیشتر از دیگران گریه می کنند و بعضی دیگر گریه های طولانی تری دارند. بسیاری از افرادی که تازه پدر یا مادر شده اند، گریه کردن را یکی از پر استرس ترین بخش های بزرگ کردن نوزاد می دانند.

بچه داری در کرونا

در بعضی از موارد استرس شدید و ناتوانی در کنترل احساسات می تواند عاملی برای واکنش های بد یا گاهی اوقات ضربه خوردن به سر کودک حین گریه شود. در حقیقت اکثر محرک ها برای این آسیب دیدگی های مربوط به سر، همان گریه کردن نوزاد است.

خب برای این که بتوانیم از این مشکلات و آسیب دیدگی ها جلوگیری کنیم، اول باید مراقب کودک باشیم و سعی کنیم هنگام گریه کردن واکنش خوبی را نشان دهیم. مخصوصاً در ماه های اول تولد نوزاد اما کار زمانی سخت تر می شود که ما در این قرنطینه هستیم و نمی توانیم تعامل اجتماعی داشته باشیم.

در نتیجه راهکارهای ما در دوران کرونا برای کنار آمدن با گریه کردن نوزاد از مراقبت از او سخت تر می شوند. پس باید چه کار کنیم؟ در ادامه چند راهکار کلی هرچند به ظاهر ساده اما موثر به شما معرفی خواهیم کرد.

ترفندهای آرام کردن کودک را یاد بگیرید

کودکان در حال گریه می خواهند که کسی آن ها را آرام کند. ممکن است مجبور باشید چند کار را مدام تکرار کنید و ببینید که کدام یک واکنش بهتری دارند. آن ها را بغل بگیرید. به آن ها غذا بدهید و کمی آن ها را راه ببرید.

بدن آن ها را ماساژ دهید. برایشان آواز بخوانید. همچنین می توانید در کنار آن وضعیت خواب کودک را تغییر دهید. مثلا از جنس پتوی متفاوت تر و لطیف تر استفاده کنید و سعی کنید تا جایی که می توانید امکانات و راحتی او را فراهم کنید.

چند توصیه بچه داری در ایام کرونا

به نیاز های خودتان توجه کنید

چالش مادر شدن یک چالش بسیار پیچیده است پس تا جایی که می توانید بیشتر استراحت کنید. مثلاً هنگامی که کودک خواب است، خودتان هم بخوابید چرا که با استراحت و رسیدگی مناسب به خودتان مادر قوی تر و سرحال تری خواهید بود در نتیجه بهتر از عضو جدید خانواده مراقبت خواهید کرد.

زمانی را به خودتان اختصاص دهید

حتماً با همسرتان اوقات خوبی را سپری کنید و در کنار آن از کودک خود هم با دقت بسیار بالا مراقبت کنید. مثلا زمان هایی که کودک در حال استراحت است، می توانید با دوست تان تماس بگیرید، یک فنجان قهوه برای خود درست کنید تا دوباره ریکاوری شوید.

فراموش نکنید که در ایام قرنطینه شما فرصت بیشتری برای رسیدگی به خودتان خواهید داشت پس از این فرصت در زمان های فراهم شده حتما استفاده کنید.

با دیگران ارتباط بگیرید

فاصله گذاری اجتماعی در دوران کووید 19 ممکن است شما را منزوی کرده باشد. سعی کنید از چت های ویدئویی و رسانه های اجتماعی برای ارتباط برقرار کردن استفاده کنید. حتما تماس تلفنی را با دوستان و خویشاوندان خود حفظ کنید و تصور کنید که دیگران در کنار شما هستند و با آن ها مانند همیشه ارتباط بگیرید.

از کمک کننده ها استفاده کنید

از تجربیات پدر و مادر های قدیمی تر استفاده کنید. از آن ها مشاوره بگیرید و سعی کنید خودتان را در این مسیر رشد دهید. دنبال کمک موثر باشید. افسردگی یکی از رایج ترین مشکلات ذهنی در دوران قرنطینه کرونا است.

پس اگر شما هم قبلاً سابقه افسردگی داشتید، احتمالا اکنون در معرض خطر بیشتری هستید و هر چه سریع تر این مشکلات را با پزشک در میان بگذارید و اجازه ندهید که افسردگی باعث شود رسیدگی شما به کودکتان هم کاهش پیدا کند.

اگر لازم شد پرستار بگیرید

اگر در دوران قرنطینه قرار گرفتید و شاغل هم هستید و نگرانی های زیادی برای بزرگ کردن کودک دارید، می توانید از یک فرد دیگر و یک پرستار مطمئن هم کمک بگیرید.

در گروه های مربوط به مادران عضو شوید

گروه های زیادی در شبکه اجتماعی هستند که کسانی که تازه مادر شدند، در آن شرکت می کنند. تجربیات خود را با یکدیکر یه اشتراک می گذارند. در این گروه ها ممکن است افراد متخصص وجود داشته باشند که بتوانید مشکلات خود را با آن ها در میان بگذارید.

از پزشک اطفال کمک بگیرید

هرگز از کمک خواستن از پزشک اطفال دریغ نکنید. این پزشک می تواند منبع مناسبی برای درک مشکلات کودک باشد، نیاز های او را برآورده کند و از افسردگی بعد از زایمان هم جلوگیری کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها