کم ارزش دانستن کارهای خانه و بی توجهی به خانم ها

تاثیرات روانی بی‌توجهی به زحمات زنان خانه‌دار

ابتلا به نوع حاد ویروس‌ کرونا یکی از جنبه‌های گیج کننده بیماری همه‌گیر کووید ۱۹ بوده است. زنان و مردان جوان سالم بسیاری به این ویروس آلوده شده و در اثر ابتلا به نوع حاد آن عوارض جانبی خطرناکی در بدن آنها به وجود آمده است.
کد خبر: ۱۲۸۴۵۵۳

به گزارش جام جم آنلاین، عوامل ناشناخته‌ای وجود دارد که برخی از افراد را در معرض نوع حاد این بیماری قرار می‌دهد و حتی در مواردی مشاهده شده افرادی که جوان هستند، اضافه وزن ندارند و از سایر مشکلات بهداشتی رنج نمی‌برند نیز به نوع حاد کرونا مبتلا شده‌اند.

دانشمندان تصور می‌کنند که تمایز ژنتیکی بسیار کوچک باعث ابتلای برخی از افراد به نوع حاد این بیماری می‌شود و این تمایزهای ژنتیکی در دی.ان.ای اکنون توسط محققانی که معتقدند مطالعه این موضوع می‌تواند به آنها در توسعه دارو کمک کند، مورد بررسی قرار گرفته است.

تحولات کلیدی شامل تحقیقاتی است که نشان می‌دهد اینترفرون (یک پیامرسان مولکولی که باعث تحریک دفاع ایمنی در برابر ویروس‌های مهاجم می‌شود) ممکن است نقشی حیاتی در دفاع از بدن داشته باشد.

دانشمندان دریافته‌اند که جهش‌های نادر در بدن بعضی افراد باعث می‌شود که بدن آنها نتواند منابع کافی اینترفرون مورد نیاز را برای ایجاد پاسخ‌های ایمنی موثر در برابر کووید ۱۹ ایجاد کند.

«مارتین هیبرد» (Martin Hibberd) استاد بیماری‌های عفونی دانشکده بهداشت و پزشکی گرمسیری لندن گفت: این یافته‌های ژنتیکی درک ما را از این بیماری افزایش می‌دهند. اینها آزمایش‌های طبیعی بیولوژیکی هستند که نشان می‌دهد افرادی که در هنگام آلوده شدن به ویروس، اینترفرون بیشتری تولید می‌کنند، پاسخ بهتری نسبت به این بیماری دارند و این به نوبه خود به ما می‌گوید که بیماران می‌توانند از درمان با اینترفرون بهره مند شوند.

تحقیقات همچنین بر روی ژنی متمرکز است که به «TYK۲» معروف است. برخی از انواع این ژن در ایجاد برخی از بیماری‌های خود ایمنی مانند آرتریت روماتوئید (RA) نقش دارد و همچنین به نظر می‌رسد در ابتلا به نوع حاد کرونا نیز نقش دارد.

دارویی که برای درمان آرتریت روماتوئید ساخته شده، باریسیتینیب (Baricitinib‎) است و یک مخرج ژنتیکی مشترک با کووید ۱۹ دارد و همین امر منجر به استفاده از آن در آزمایش‌های بالینی علیه ویروس شده است.

ماه گذشته شرکت دارویی «الی لیلی» اعلام کرد که نتایج اولیه آزمایشات آنها نشان داده این دارو به بهبود بیماران مبتلا به کروناویروس کمک می کند.

«جفری بارت» از برنامه نظارت بر ژنومیک کووید ۱۹ موسسه «Wellcome Sanger» گفت: نکته مهم این است که با درک تأثیر انواع ژن در بدن، اکنون می‌توانیم به توسعه داروهایی که می‌توانند مسیر آنها را مسدود کرده و به بیماران کمک کنند، فکر کنیم.

تحقیقات دیگری نیز توسط محققان «دانشگاه ادینبرو» انجام شده که طی آن محققان چندین ژن دیگر را کشف کرده‌اند که به نظر می‌رسد مهم هستند. اینها شامل ژن‌های OAS هستند که توسط اینترفرون تحریک می‌شوند و پروتئینی را که در تجزیه آر.ان.ای ویروسی نقش دارد، کدگذاری می‌کنند اما این تحقیقات هنوز مورد بررسی دقیق قرار نگرفته است و وی در تفسیر این کار احتیاط را توصیه کرده است.

با این حال محققان اظهار کرده‌اند که امیدوار هستند نتایج مطالعه آنها روند درمان بیماران را تسریع کند. علاوه بر این، محققان دیگری اظهار کردند که روش‌های دیگری برای استفاده از ژنتیک برای مبارزه با کووید-۱۹ وجود دارد.

دکتر «دیپندر گیل» از امپریال کالج لندن با کمک همکارانش، از داده‌های ژنتیکی برای پیش‌بینی چگونگی تأثیر عوامل مختلف بر واکنش‌های بیماری استفاده کرده است.

گیل گفت: ما پنج ویژگی را که با افزایش خطر ابتلا به نوع حاد کووید ۱۹ مرتبط است، بررسی کردیم و دریافتیم چاقی، فشار خون بالا، کلسترول پایین، سیگار کشیدن و دیابت از عواملی هستند که احتمال ابتلای افراد به نوع حاد بیماری را افزایش می‌دهند. ما دریافتیم که یک رابطه مهم بین چاقی و سیگار کشیدن و خطر ابتلا به کووید ۱۹ حاد وجود دارد. این مطالعه نشان می‌دهد که کاهش وزن و ترک سیگار تأثیر مستقیمی در افزایش شانس زنده ماندن افراد مبتلا به کووید ۱۹ دارد.

منبع: ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها