طرح تحقیقاتی با عنوان «بررسی تاثیر ترکیب مکمل های هسپریدین، آرتیمیزینین - آرتیمیزیا آنوا، نوسکاپین، رزوراترول، ان استیل سیستئین و دوز بالای ویتامین C بر درمان و علایم بالینی بیماران سرپایی و بستری مبتلا به کووید ۱۹ علامت دار» در بیمارستان امام رضا(علیه السلام) شهرستان سیرجان در شهریورماه سال جاری، با موفقیت به پایان رسید.
کد خبر: ۱۲۸۴۱۰۶

به گزارش جام جم آنلاین، این طرح که به همت چند تن از محققان کشورمان طراحی شده بود، زیر نظر دکتر علی امجدی، پزشک متخصص عفونی و دکتر معصومه محمدپور به پایان رسید.

دکتر علی امجدی، متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری و مجری این طرح تحقیقاتی در گفتگو با ایسنا اظهار کرد: بنده در موج دوم کرونا در حال کار روی یک شربت و اثر ضدسرفه آن بر روی بیماران بودم که با دکتر محمدپور از محققین کشور آشنا شدم و بعد از بررسی ها به این نتیجه رسیدیم ماده نوسکاپین اثر مهارکننده ویروس دارد و تکثیر ویروس کرونا را مهار می کند.

وی افزود: با بررسی های بیشتر متوجه شدیم شربت حاوی نوسکاپین در فارماکوپه ایران وجود دارد و می‌شود از آن برای بیماران کوویدی استفاده کرد.

امجدی با اشاره به اینکه «نوسکاپین» اثر پیشگیرانه و درمانی دارد، تصریح کرد: از سوی دیگر خانم دکتر محمدپور در ارتباط با محققین چینی و استفاده از تجربیات آنها در بیماری کووید ۱۹ و همچنین در حال کار بر روی چند مکمل از جمله آرتیمیزینین، رزوراترول و هسپریدین بودند.

وی بیان کرد: قرار شد ما به صورت پایلوت از مکمل های مذکور و شربت نوسکاف برای بیماران استفاده کنیم که اینها را به چند مریض به ویژه بیماران بدحال دادیم و اثر خوبی گرفتیم و میزان مرگ و میر خیلی پایین تر آمد.

این متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری اظهار کرد: این موضوع را به عنوان طرح تحقیقاتی به دانشکده علوم پزشکی سیرجان پیشنهاد دادیم و این پروسه سه ماه طول کشید و شروع کار عملی اواخر مرداد بود و دو گروه بیماران مداخله و شاهد را انتخاب کردیم که در هر گروه ۵۰ مریض شامل ۲۵ بیمار سرپائی و ۲۵ بستری که تست کرونای همه آنها مثبت قطعی بود.

وی بیان کرد: در گروه بیماران مداخله هیچ داروی ضدویروس و داروهای پروتکل وزارت بهداشت از جمله هیدروکسی کلرکین استفاده نشد و داروهای خودمان را دادیم.

امجدی با اشاره به اینکه بیمار قلبی، دیابتی شدید، MS و ... در گروه بیماران ما وجود داشت، تصریح کرد: سعی کردیم میانگین سنی و جنسی دو گروه بیمار مانند هم باشد و ریه همه بیماران بستری درگیر شده بود و خوشبختانه آمار بهبود ما ۱۰۰ درصد بود و کسی از گروه مداخله کارش به ICU نرسیده و فوت نشده است ضمن آنکه بیماران سرپایی نیز در مدت زمان کمی بهبود یافتند.

مجری طرح تحقیقاتی گفت: تنها کسانی که شرایط ورود به طرح را نداشتند، خانم های باردار و شیرده و نیز بیماران تشنجی و دیالیزی بودند که از هر دو گروه مداخله و شاهد کنار گذاشته شدند.

این متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری با بیان اینکه طرح در این مرحله فقط در بیماران بستری در خارج از ICU اجرا شده است، درباره مراحل تائید این طرح گفت: در حال حاضر در مرحله نوشتن مقاله هستیم تا در مجله معتبری به چاپ برسد که ارزش کار را بالاتر می برد و بهتر می توانیم حرفمان را در مجامع علمی ایران و خارج از ایران به کرسی بنشانیم.

امجدی اظهار کرد: روال کار این است که برای دریافت نتیجه قطعی این طرح باید در جمعیت بیشتری آزمایش شود و اگر موفقیت آمیز و موثر باشد، معاونت غذا و دارو تصمیم گیری خواهد کرد و حداقل می تواند اعلام کند که این دارو در کنار بقیه درمان های موثر کووید ۱۹ استفاده شود.

این متخصص عفونی گفت: انتظار ما این است با توجه به شرایط بحرانی که سپری می‌کنیم حمایت از این طرح و سایر طرح های مشابه از طرف وزارت بهداشت و سایر ارگان‌های مسوول به صورت جدی تری صورت بگیرد.

انتهای پیام

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها