به این نکته مهم باید توجه داشته باشید که در هنگام خشک کردن سبزی از سبزیجات سالم استفاده کنید و با دقت ان را بشویید
کد خبر: ۱۲۸۳۷۳۱

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از پرشین وی ،استفاده از سبزیجات خشک شده در برخی از غذاها دلپذیرتر خواهد بود همچنان یک مزیت استفاده از سبزیجات خشک شده این است که هر وقت که دلتان بخواهد به آن دسترسی دارید بهتر است که سبزیجات را در خانه و با روش های خانگی خشک کنید در این مطلب از پرشین وی قصد داریم نکات و روش خشک کردن سبزیجات در خانه را برای شما عزیزان آماده کنیم

روش خشک کردن سبزیجات

میوه‌ها و سبزی‌هایی که به روش خانگی خشک می‌شوند خوش طعم‌تر و خوش آب و رنگ‌تر هستند، اما برای این کار باید چند اصل مهم را یاد گرفت، چون بدون دانستن آنها نتیجه کار ناامید کننده خواهد بود. خریدن سبزی‌ها و میوه‌های خشک از مغازه‌ها و سوپر مارکت‌ها امروز دیگر راحت‌ترین راهی است که می‌توان انتخاب کرد. حالا دیگر بیشتر خانم‌های خانه ترجیح می‌دهند خودشان را از زحمت پاک کردن دسته‌های به هم پیچیده سبزی‌ خلاص کنند و به کلی از کار خشک کردن آنها هم دست روش خشک کردن سبزیجات بکشند.

محصولات متنوع موجود در بازار هم به واقع داشتن چنین حسی را تقویت می‌کنند ولی حتی آنهایی که از محصولات بازاری استفاده می‌کنند قبول دارند که میوه‌ها و سبزی‌هایی که به روش خانگی خشک می‌شوند خوش طعم‌تر و خوش آب و رنگ‌تر هستند، اما برای این کار باید چند اصل مهم را یاد گرفت، چون بدون دانستن آنها نتیجه کار ناامید کننده خواهد بود.


سبزی‌هایی که به روش خانگی خشک می‌شوند خوش طعم‌تر و خوش آب و رنگ‌تر هستند

یادتان باشد گام نخست برای تهیه میوه و سبزی خشک انتخاب مواد مناسب است، یعنی میوه‌ها و سبزیجات باید رسیده و سالم باشند، چون حتی میوه‌ها و سبزیجات تازه و رسیده بعد از خشک شدن نیز عطر و طعم مطلوبشان را حفظ می‌کنند.

به این نکته نیز توجه داشته باشید که اگر میوه‌ها و سبزیجات خیلی رسیده یا خیلی کال باشند بعد از خشک شدن سفت می‌شوند و به خاطر رنگ نامناسب و مزه نامطبوع نمی‌توان از آنها استفاده کرد. بعد از انتخاب درست مواد نوبت به شستشوی آنها روش خشک کردن سبزیجات می‌رسد. پس برای خشک کردن سبزیجات ابتدا آنها را در آب سرد غوطه‌ور کنید و بعد از هر بار خیساندن، آنها را از روی آب جمع‌آوری کرده و گل و لای ته‌نشین شده را دور بریزید. این کار را بیش از ۲ بار انجام دهید اما فراموش نکنید که سبزی‌ها را بیش از اندازه در ظرف آب نگه ندارید، چون هم خاصیت آنها از بین می‌رود و هم رنگشان تغییر می‌کند و شادابی‌اش را از دست می‌دهد.

چند روش خشک کردن سبزیجات

پس از شستن، نوبت به خرد کردن می‌رسد اما قبل از این کار اجازه دهید سبزی‌ها بخوبی خشک شوند. حالا نوبت خرد کردن سبزی‌هاست که بالطبع برای هر نوع سبزی متفاوت است. البته از آنجا که سبزیجات خیلی زود خراب می‌شوند، برخی‌ها پیشنهاد می‌کنند که به خاطر جلوگیری از کپک‌زدگی‌شان هنگام خشک شدن می‌توان آنها را قبل از خشک کردن چند دقیقه‌ای در آب جوشاند. به این نکته هم توجه داشته باشید که هر چه سبزیجات به قطعات ریزتری خرد شوند، سریع‌تر خشک می‌شوند. حالا که سبزیجات خرد شده آماده‌اند نوبت به انتخاب روش مناسب برای خشک کردن می‌رسد. برای این کار ۳ روش وجود دارد: خشک کردن زیر نور آفتاب، خشک کردن به روش صنعتی و خشک کردن در فر.


سبزیجات خیلی رسیده یا خیلی کال باشند بعد از خشک شدن سفت می‌شوند

برای استفاده از فر آن را روی کمترین درجه تنظیم کنید و ظرف پر از سبزی خود را درون آن قرار داده و هر نیم ساعت یک بار سری به آن زده و آن را زیر و رو کنید. در این روش بهتر است سبزیجات را روی یک سینی مسی اکسید نشدنی به صورت یکنواخت پهن کنید و هر چند دقیقه یک بار سینی را بچرخانید تا حرارت به طور یکسان به تمامی نقاط برسد. البته زمان خشک شدن سبزی به این روش، بستگی به نوع آن دارد ولی زمان مورد نیاز از۴ تا ۱۲ ساعت متغیر است.

در روش صنعتی نیز نتیجه خوبی از آن به دست می‌آید اما ساده‌ترین روش خشک کردن سبزیجات در خانه، خشک کردن آن در هوای آزاد است. در این روش باید سبزیجات آماده خشک شدن را دور از نور آفتاب و در سایه قرار داد، چون اگرسبزیجات زیر نور آفتاب قرار بگیرند رنگشان بسرعت تغییر می‌کند.

یادتان باشد که سبزی‌ها را هرگز روی زیراندازهای پلاستیکی پهن نکنید، چون این کار تبادل هوا را مختل می‌کند و بعد از چند ساعت سبزی‌ها حالت گندیدگی پیدا می‌کنند. بهترین زیرانداز برای خشک کردن سبزی‌ها پارچه‌های نازک نخی هستند به شرط آن که هر چند ساعت یک بار سبزی‌های روی آن زیر و رو شوند.

بیشتر بدانید نکات خشک کردن سبزی

در مورد سبزیجاتی که به روش صنعتی خشک می‌شوند لازم است قبل از استفاده شسته شده و در صورت نیاز به مدت ۲ ساعت خیسانده شوند. در نهایت ساده‌ترین روش خشک کردن سبزیجات که در خانه امکان‌پذیر است، خشک کردن در هوای آزاد است. ترجیحا بهتر است سبزیجات را دور از نور آفتاب و در محلی سایه خشک کرد تا رنگ آنها تغییر زیادی نکند.

وقتی سبزیجات به طور کامل خشک شد، باید آنها را به ظروف پلاستیکی شیشه‌ای دربسته انتقال داد و در محیطی خشک، تاریک و خنک نگهداری کرد، مدت زمانی که می‌توان سبزیجات خشک را نگهداری کرد به میزان خشک شدن آنها بستگی دارد. در صورتی که سبزیجات خشک در معرض نور آفتاب قرار بگیرند به سرعت رنگ‌شان تغییر کرده و مقدار فراوانی از ویتامین A و C خود را از دست می‌دهند. معمولا در صورت خشک کردن صحیح و نگهداری مناسب سبزیجات خشک را می‌توان برای مدت یک سال استفاده کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها