غالب بازیکن‌های لژیونر ایران در لیگ‌های مختلف را مهاجم‌ها تشکیل می‌دهند
کد خبر: ۱۲۸۳۴۰۸

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ورزش سه، پس از آنکه فوتبال ایران سال‌ها در صادرات فوتبالیست به خارج از مرزها دچار رکود بود و تنها لژیونرهای ایران را بازیکنانی تشکیل می‌دادند که مدت‌های مدید خارج از فوتبال ایران فعالیت می‌کردند و به تعداد آن افزوده نمی‌شد، پدیده‌ای به نام کارلوس کی‌روش وارد فوتبال ایران شد که بیش از آنکه از ظرفیت‌های داخل فوتبال ایران استفاده کند، نگاهش به خارج از مرزها بود و کار به جایی رسید که او حتی فوتبالیست‌های درجه چندم دو رگه را به بسیاری از فوتبالیست‌های ایرانی ترجیح می‌داد. این نگاه باعث شد تا فوتبالیست‌های ایرانی راه رسیدن به تیم ملی را حضور در لیگی خارج از لیگ برتر ایران ببینند و ولو به حضور در لیگ‌های درجه چندم رضایت دهند. در کنار این افزایش نرخ ارز در داخل کشور باعث شد تا حضور در خارج از فوتبال ایران جذابیت مالی هم پیدا کند و این امر باعث شد به مرور لژیونرهای فوتبال ایران افزایش یابند. 

 

        دلیل ندرت مهاجم درجه یک در لیگ برتر ایران


با نگاهی به فهرست بازیکنانی که در خارج از ایران فوتبال خود را ادامه می دهند می‌توان متوجه این قضیه شد که اکثریت این بازیکنان در پست‌های هجومی و علی‌الخصوص در خط حمله بازی می‌کنند. تاپ 3 لژیونرهای ایرانی را مثلث خط حمله تیم ملی در جام جهانی تشکیل می‌دهد. آزمون، طارمی و جهانبخش که به ترتیب در زنیت، پورتو و برایتون بازی می‌کنند و بیشترین توجهات را به خود معطوف می‌کنند. اگر بخواهیم نگاه آماری به تعداد بازیکن‌های ایرانی شاغل در لیگ‌ها و سطح‌های فوتبال در خارج از ایران به این نتیجه می‌رسیم که ما هم‌اکنون حدود 50 فوتبالیست لژیونر داریم. با فیلتر کردن این تعداد به فوتبالیست‌هایی که در سطح یک فوتبال کشورهای مختلف بازی می کنند و از نظر پست بازی، 14 مهاجم ایرانی در لیگ‌های دسته اول کشورهای مختلف فوتبال بازی می کنند. 6 بازیکن در پست هافبک بازی می‌کنند و در خط دفاعی نیز8 بازیکن داریم که پست‌های مختلف خط دفاعی لژیونر هستند. علیرضا بیرانوند، سوشا مکانی و امیر عابدزاده هم سه دروازه بانی هستند که در پست دروازه بان به عنوان لژیونر فوتبال ایران فعالیت می‌کنند. گفتنی است بازیکنانی مانند قدوس و دانیال داوری به دلیل آنکه در سطح یک فوتبال کشورهای مختلف بازی نمی کنند در این آمار حضور ندارند. 

 

این آمار نشان می‌دهد فوتبال ایران در سال‌های گذشته بیش از گذشته در پرورش مهاجم موفق بوده و همین امر در تیم ملی نیز مشاهده می‌شود و کمبودی در این منطقه از زمین نداریم. ضمن آنکه در این لیست بازیکنانی مانند جهانبخش، مهرداد محمدی و علی قلی‌زاده در لیست هافبک‌ها قرار داده شده اند. در زیر فهرست مهاجم های ایرانی حاضر در لیگ‌های مختلف را مشاهده می‌کنید. 

 

مهاجمین: مهدی طارمی – سردار آزمون – کاوه رضایی – علی علیپور – اللهیار صیادمنش – رضا قوچان‌نژاد – شهریار مغانلو – علی قربانی – یونس دلفی – کریم انصاری‌فر – محمدرضا آزادی – سامان نریمان‌جهان- شهاب زاهدی- محمدمهدی مهدی‌خانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها