شبکه‌های اجتماعی با وجود اینکه می‌توانند ما را کنار یکدیگر قرار دهند و سرگرم کنند، در عین حال ما را در معرض انواع کلاهبرداری، هک شدن و شکسته شدن حریم خصوصی هم قرار می‌دهند. البته نباید وحشت کرد چون همیشه راه‌هایی وجود دارند که ضریب امنیت ما را در شبکه‌های مجازی بالاتر ببرند.
کد خبر: ۱۲۸۳۲۳۷

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا، در این مطلب می‌خواهیم راه‌هایی را که امنیت شما را در شبکه‌های مجازی بالاتر می‌برند معرفی کنیم.

۱- تعیین دایره مخاطبان
شبکه اجتماعی فیسبوک این قابلیت را به بهترین وجه در خود جای داده است. در فیسبوک شما می‌توانید به صور جزئی تعیین کنید که چه کسی محتواهای شما را ببیند. شما می‌توانید به صورت جزئی تعیین کنید که کدام محتوا را خانواده، همکاران یا دوستانتان ببینند. هر وقت می‌خواهید چیزی در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید به این نکته توجه کنید که می‌خواهید چه کسانی این محتوا را ببینند. توجه کنید که فعال کردن گزینه public  یا عمومی به این معنی است که یعنی همه می‌توانند محتوایی که به اشتراک گذاشتید را ببینند حتی اگر در آن شبکه اجتماعی عضو نباشند.

۲- تنظیم حساب کاربری؛ عمومی یا خصوصی؟
تعیین حدود مخاطب در اینستاگرام و توئیتر به اندازه فیسبوک ریزه‌کاری و جزئیات ندارد. در اینستاگرام و توئیتر هم می‌تواند خصوصی باشد، که در این صورت صرفاً برای کسانی که شما تأیید می‌کنید قابل مشاهده است، یا می‌تواند عمومی باشد که در این صورت هرکسی می‌تواند محتواهایی که شما به اشتراک می‌گذارید را ببیند. حتی اگر جزء دنبال‌کننده‌های شما نباشد یا در آن شبکه اجتماعی حساب کاربری نداشته باشد. این نکته‌ای است که باید هنگام به اشتراک‌گذاشتن محتواهای مختلف به آن توجه کنید. در شبکه اجتماعی توئیتر می‌توانید این کار را هم از طریق نسخه موبایلی و هم از طریق مرورگر رایانه خود انجام دهید. برای این کار در هر دو شبکه اجتمعی به بخش تنظیمات و سپس به بخش امنیت بروید و وضعیت پروفایل خود را مشخص کنید.

۳- تعیین مخاطبان استوری
در اینستاگرام این امکان وجود دارد که تنظیم کنید چه کسی یا کسانی استوری شما را ببیینند و چه کسانی نبینند. در عین اینکه پروفایل شما می‌تواند عمومی یا خصوصی باشد شما می‌توانید استوری خودتان را طوری تنظیم کنید که افراد دلخواهتان آن را ببینند. در اینستاگرام کافی است که روی پروفایل، منو در قسمت سمت راست، بالا و سپس تنظیمات (setting) بروید و روی privacy and story ضربه بزنید و مخاطب یا مخاطبانی که نمی‌خواهید استوری شما را ببینند انتخاب کنید. در عین حال می‌توانید با تنظیم فهرست دوستان نزدیک خود، فهرستی از افرادی که می‌خواهید استوری شما تنها برای آن‌ها نمایش داده شود را هم تنظیم کنید که در این حالت می‌توانید از گزینه close friend استفاده کنید.

۴- تعیین امکان نظر دادن
به محض اینکه محتوایی را منتشر می‌کنید راه‌هایی کمی برای محافظت از آن وجود دارد؛ برای همین است که ایجاد تنظیمات قبل از منتشر کردن پست اهمیت دارد. اما نگران نباشید، راه‌هایی برای محافظت از محتوایی که به اشتراک می‌گذارید وجود دارد. برای مثال در توئیتر شما می‌توانید پاسخ‌های پست خود را پنهان کنید. روی گزینه کنار یکی از توئیت‌هایتان کلیک کنید یا روی آن ضربه بزنید، سپس مخفی کردن را انتخاب کنید. فردی که پاسخش را مخفی کرده‌اید متوجه نخواهد شد که شما پاسخ او را مخفی کرده‌اید. در اینستاگرام هم این امکان وجود دارد که نظرات در مورد یک استوری یا پست مسدود شوند. برای این کار از بخش تنظیمات می‌توانید وارد بخش comment یا story شوید و سطح دسترسی افراد به نظر دادن زیر پست یا استوری خودتان را تعیین کنید. مثلاً می‌توانید انتخاب کنید که تنها افرادی که شما را دنبال می‌کنند توانایی نظر دادن را داشته باشند. همچنین می‌توانید به اینستاگرام اجازه دهید که کامنت‌هایی که فکر می‌کند توهین آمیز هستند را به صورت خودکار حذف کند. یا می‌توانید manual filter را فعال کنید تا کلماتی که نمی‌خواهید را فیلتر کند. همچنین می‌توانید با کشیدن نظرات به سمت چپ (در IOS) یا فشار دادن روی آن‌ها (در اندروید) آن‌ها را حذف کنید.

۵- از گزینه بلاک استفاده کنید
وقتی کسی در شبکه‌های اجتماعی برای شما مشکل درست می‌کند یا مزاحمت ایجاد می‌کند می‌تواند او را بلاک کنید. با بلاک کردن این کاربر دیگر نمی‌تواند با شما هیچ نوع ارتباطی مثل نظر دادن یا پیام فرستادن داشته باشد. در شبکه‌هایی مثل اینستاگرام، فیسبوک و توئیتر کافی است پروفایل فرد را باز کنید روی سه نقطه ضربه بزنید یا کلیک کنید و با انتخاب گزینه بلاک از شر مزاحمت‌های این کاربر خلاص شوید. اینستاگرام یک گزینه اضافی هم به شما می‌دهد که محدود کردن یا restrict است. با انتخاب این گزینه هرگونه فعالیت این کاربر مثل کامنت گذاشتن و... قبل از اینکه نمایش داده شود باید به تایید شما برسد.
 
 ۶- برخی کاربران را خاموش کنید
گاهی وقت‌ها کاربرانی هستند که به هر دلیلی نمی‌توانید آن‌ها را بلاک یا از لیست دوستانتان حذف کنید. شما می‌توانید با ایجاد برخی تنظیمات، دیگر محتواها، بدون اینکه آن‌ها متوجه شوند، دیگر پست‌ها یا استوری‌های آن‌ها را نبینید. در توئیتر کافی است به پروفایل فرد مورد نظر بروید روی سه نقطه ضربه بزنید یا کلیک کنید و سپس mute را فعال کنید. در اینستاگرام روی پروفایل فرد مورد نظر بروید، سپس روی following و سپس گزینه mute ضربه بزنید. شما می‌توانید انتخاب کنید که می‌خواهید پست‌های یا استوری‌های فرد مورد نظر را نبینید. در فیسبوک به صفحه پروفایل فرد مورد نظر بروید سپس روی دکمه friend کلیک کنید و بعد از آن unfollow را انتخاب کنید. با این کار این فرد در لیست دوستان شما خواهد بود اما دیگر محتواهای آن را فرد را نخواهید دید.

۷- مراقب نظرات خود باشید
مراقب باشید برای چه پست‌هایی نظر می‌دهید و یا به چه نظراتی پاسخ می‌دهید. با این کار میزان دیده شدن خودتان در شبکه‌های مجازی را بالاتر می‌برید. گاهی یک نظر دادن ساده زیر پست صفحه‌ای پرطرفدار موجب می‌شود که بسیاری از افراد به سمت صفحه شما سرازیر شوند. قاعده کلی این است که پاسخ‌ها و نظرات شما در مورد یک پست برای همه کسانی که به آن پست دسترسی دارند قابل دیدن است و دیدگاه شما محدود به دوستان و یا ارسال‌کننده پست نیست.

۸- تگ شدن را کاملاً محدود کنید
تگ شدن برای خیلی‌ها چیز خوشایندی نیست. شما می‌توانید جلوی تگ شدن خودتان را بگیرید. در فیسبوک به تنظیمات بروید سپس timeline و پس از آن tag در اینجا می‌توانید انتخاب کنید که پست‌هایی که در آن تگ شده‌اید با تایید شما منتشر شوند و اگر نخواستید تگ را حذف کنید. در اینستاگرام به بخش تنظمیات بروید سپس tags را به صورت Manually approve tags انتخاب کنید. در این حالت هر پستی که در آن تگ شده‌اید با تایید شما قابل انتشار است. در توئیتر نمی‌توانیم از ذکر شدن نام خود یا همان mention جلوگیری کنیم، اما می‌توانیم از تگ شدن بر روی عکس‌ها جلوگیری کنیم، برای این کار در بخش تنظیمات به قسمت Privacy  رفته و سپس بر روی گزینه Photo tagging ضربه می‌زنید.

۹- به اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی ممنوع!
فیسبوک، توئیتر و اینستاگرام به شما امکان می‌دهند تا محتواهای خود را با ذکر موقعیت مکانی خود منتشر کنید البته این جذابیت خود را دارد اما برای حفظ حریم خصوصی شما چندان هم جالب نیست. در آشکار کردن مکان زندگی یا کارتان کمی محتاط باشید چون می‌تواند ابزار سوء استفاده قرار بگیرید؛ همچنین با کمتر به اشتراک گذاشتن موقعیت مکانی خود باعث می‌شوید تا کمتر هدف تبلیغات قرار بگیرید.

۱۰- جزئیات را به اشراک نگذارید
محتواهایی که به اشتراک می‌گذارید را به دقت بررسی کنید. مطمئنا انقدر منطقی هستید که جزئیات کارت بانکی‌تان را به اشتراک نگذارید اما همه ماجرا به همینجا ختم نمی‌شود. اگر دائم در ویدئوهای خود اسم حیوان خانگی خود را صدا می‌زنید یا تاریخ تولدتان را اعلام کرده‌اید، هر کدام از این‌ اطلاعات می‌تواند یکی از رمز عبورهای شما را لو بدهد.

۱۱- حساسیت در ورود به حساب کاربری
نحوه ورود به حساب کاربری بسیار مهم است. از یک رمز عبور یکسان یا رمز عبورهایی که به سادگی حدس زده می‌شوند برای حساب‌های کاربری خود استفاده نکنید. اگر مدیریت و به خاطر سپردن رمزهای عبور حساب‌های کاربری متفاوت برایتان مشکل است می‌توانید از برنامه‌های مدیریت رمز عبور استفاده کنید.
برای امنیت بیشتر احراز هویت دو مرحله‌ای را برای تمام حساب‌های کاربری خود فعال کنید. احراز هویت دو مرحله‌ای به این معنی است که اگر بخواهید با نام کاربری و رمز عبور خود وارد حساب کاربری خود شوید از یک راه سوم و با فرستادن یک کد تأیید به شماره همراه شما، از شما می‌خواهد که ورود خود را تأیید کنید. در نتیجه اگر رمز عبور شما هم لو برود می‌توانید از بابت درز اطلاعات خود نگران نباشید.

۱۲- تعداد افزونه‌ها را کاهش دهید
احتمالاً از حساب کاربری شبکه‌های اجتماعی خود برای وارد شد برای استفاده از برخی خدمات و افزونه‌ها استفاده می‌کنید. اشکالی در این کار وجود ندارد اما هربار که از حساب کاربری خود برای این کار استفاده کنید، میزان امنیت حساب کاربری خود را پایین می‌آورید. برای استفاده از این خدمات حساسیت زیادی به خرج دهید و وقتی از آن‌ها استفاده نمی‌کنید اتصال حساب کاربری خود را با آن‌ها قطع کنید چرا که ممکن است با اتصال همیشگی مورد حمله بدافزارها قرار بگیرید.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها