فارس: هیات اجرایی صندوق بین المللی پول پس از سفری که به ایران داشت ، در تازه ترین گزارش خود از اقتصاد ایران اعلام کرد که این کشور با عملکرد قوی بخش غیر نفتی به رشد اقتصادی پرقدرت خود ادامه خواهد داد.
کد خبر: ۱۲۸۲۴۷

مدیران اجرایی صندوق بین المللی پول در ارزیابی خود از اقتصاد ایران اعلام کردند که اقتصاد ایران به رشد اقتصادی پرقدرت خود ادامه خواهد داد و بهبود وضعیت خارجی این کشور نیز همچنان ادامه دارد.
در این گزارش تصریح شد، بهبود رشد اقتصادی و وضعیت خارجی ایران از عملکرد قوی بخش غیر نفتی و شرایط مناسب بازار نفت حاصل شده است.
مدیران صندوق بین المللی پول ابراز نگرانی خود را از ادامه سیاستهای انبساطی و افزایش فشارهای تورمی در این کشور اعلام کردند و تصریح کردند که کاهش قیمت نفت وضعیت مالی و چشم انداز اقتصادی ایران را در حالت نامناسبی قرار خواهد داد.
در این گزارش یکی از مهمترین چالشهای اقتصاد ایران در آینده نرخ بالای بیکاری اعلام شد و خواسته شد که ایران سیاستهای مالی بسته تری را اتخاذ کند و اصلاحات ساختاری را برای ثبات اقتصادی خود تسریع بخشد.
هیأت اجرایی صندوق بین المللی پول که در راستای اصل چهار این صندوق اخیرا سفری به ایران داشت در گزارش خود اعلام کرد: بالا بودن قیمت نفت و محرک های سیاستی مهم باعث شد تا اقتصاد ایران به رشد بالای خود در سال 2006-2005 (1385) ادامه دهد.
بنابراین گزارش، تولید ناخالص داخلی واقعی ایران در این سال 5.5 درصد تخمین زده شد. رشد بخش نفتی ایران باتوجه به تصمیم اوپک برای کاهش تولید زیاد نبود اما بخش غیرنفتی ایران در سال 1385 با رشد بالای شش درصد مواجه شد.
صندوق بین المللی پول ادامه داد: در عین حال تنش های مربوط به فعالیت های هسته ای ایران آثار منفی بر سرمایه گذاری بخش خصوصی در ایران بر جای گذاشت. نرخ بیکاری نیز نسبتا بالا یعنی در حدود 10.2 درصد در نیمه اول سال 1385 باقی ماند.
براساس این گزارش، باتوجه به کاهش قیمت مواد غذایی و کندتر شدن کاهش ارزش پول به نظر می رسد تورم در سال 1385 در حد 10.2 درصد باقی بماند. در حالی که نرخ تورم در آوریل سال 2006 به 7 درصد کاهش یافت در ماههای بعد این رقم افزایش یافت به طوری که در ماه دسامبر 2006 به 15.9 درصد رسید.
تورم طی 18 ماه منتهی به سپتامبر 2006 وضعیت باثباتی را طی کرد. به دلیل تفاوت تورمی میان اقتصاد ایران و شرکای تجاری اش نرخ مبادله موثر ریال ایران در طی این مدت 11 درصد افزایش یافت.
این گزارش افزود: طی دو سال گذشته سیاست مالی ایران از نوع انبساطی بوده است اگرچه پیش بینی می شود همچنان دولت ایران با مازاد مالی مواجه شود اما کسری مالی غیرنفتی ایران درسال 1386 به میزان 17.75 درصد افزایش خواهد یافت.
کسری مالی غیرنفتی ایران در سال 1385 با افزایش 14.25 درصدی مواجه شده بود.
مصرف بالای درآمدهای نفتی توانایی بانک مرکزی برای کنترل نقدینگی را کاهش داده است. نرخ رشد نقدینگی ایران در سال 1384 به 35 درصد رسید و در نیمه اول سال 1385 این رقم در حد 35 درصد باقی ماند. این در حالی است که پرداخت اعتبار به بخش خصوصی همچنان رشد بالایی را طی می کند.
صندوق بین المللی پول اضافه کرد: کاهش نرخ سود بانکی در مارس 2006 یکی از تصمیمات مهم ایران در این سال بود بازار بورس تهران نیز بعد از سپری کردن سالی بد در سال 1384 در ماه های آوریل تا دسامبر 2006 وضعیت رو به بهبودی را سپری کرد.
شاخص های خارجی ایران در سال 134 رو به بهبودی گذاشت. مازاد حساب های جاری ایران به میزان 7.5 درصد تولید ناخالص داخلی افزایش یافت.این رقم برای سال قبل از آن 1.25 درصد بود. این رشد ناشی از بالابودن قیمت نفت و عملکرد مثبت بخش غیرنفتی بود.
ذخایر خالص بین الملللی ایران از جمله ذخایر موجود در صندوق ذخیره ارزی معادل رقم واردات ایران در نه ماه منتهی به دسامبر 2006 افزایش یافت و در مقابل دیون خارجی ایران نیز با کاهش مواجه شد.
هیات اجرایی صندوق بین المللی پول تصریح کردند:اگرچه انجام اصلاحات ساختاری در ماه های اول دولت احمدی نژاد کند شد اما اخیرا برنامه گستردهای برای خصوصی سازی در ایران به اجرا گذاشته شده است. این برنامه مربوط به اصلاح اصل 44 قانون اساسی ایران است که بر اساس آن 80 درصد شرکت های دولتی تا 10 سال آینده به بخش خصوصی واگذار می شود.
باتوجه به پیش بینی بالا ماندن قیمت نفت و وجود تقاضای خارجی برای صادرات غیرنفتی رشد مطلوبی برای اقتصاد ایران در دوره کوتاه مدت پیش بینی می شود.
رشد تولید ناخالص داخلی ایران برای سال 1385 ، 5.8 پیش بینی شده است این رشد تا حد زیادی به رشد بخش غیرنفتی ایران مربوط میشود.
نرخ تورم برای سال 1385 همچنان دو رقمی پیش بینی می شود. حساب های خارجی ایران به نظر میرسد در سال 1385 با کاهش مواجه شود اما در عین حال ذخایر ارزی خارجی ایران با افزایش مواجه میشود.
این گزارش در خصوص بودجه 86 نوشت: بودجه سال 1386 در ژانویه 2007 تقدیم پارلمان شد.این بودجه بر پایه قیمتی محافظه کارانه برای نفت خام نوشته شده است کاهش کسری تراز بخش غیرنفتی دولت مرکزی به 14.5 درصد در اثر سیاست هایی از جمله کاهش یارانه ها از جمله مشخصات این بودجه است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها