jamejamonline
سلامت عمومی کد خبر: ۱۲۸۱۱۰۰ ۲۸ مهر ۱۳۹۹  |  ۰۶:۰۹

نتایج تحقیقات نشان داده است که جایگزینی گیاهان از نوع جنگلی با آسفالت در مهدکودک‌ها می‌تواند باعث تقویت سیستم ایمنی کودکان شود.

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، تحقیقات گذشته نشان داده است، یکی از دلایل افزایش میزان ابتلا به بیماری‌های خود ایمنی در بسیاری از نقاط جهان، مانند بیماری‌های التهابی روده، دیابت نوع یک، اگزما و آسم، عدم قرار گرفتن در معرض عناصری است که سیستم ایمنی بدن کودکان را وادار به واکنش می‌کند.

تصور بر این است که قرار گرفتن مکرر در معرض عناصر طبیعی مانند گردوغبار، خاک و گرده‌افشانی در سنین پایین می‌تواند سیستم ایمنی کودکان را تقویت کند.

محققان بر این باورند که برخی از کودکان ساکن در برخی از مناطق شهری که در معرض این موارد قرار نمی‌گیرند، با میزان بالاتری از بیماری‌های خود ایمنی مواجه هستند. ازاین‌رو، محققان سعی کردند این نظریه را با تغییر محیط بازی کودکان (زمین‌های بازی در مهدکودک‌های مناطق شهری) مورد آزمایش قرار دهند.

گروهی از محققان در کشور فنلاند و جمهوری چک دریافتند که جایگزینی پوشش‌های گیاهی طبیعی با آسفالت در مهدکودک‌ها توانسته منجر به افزایش سیستم ایمنی کودکان در مراکز موردبررسی شود.

برای بررسی نتایج تاثیر احتمالی قرار گرفتن در معرض عناصر طبیعی، محققان مجوز تعویض آسفالت با پوشش گیاهی جنگلی در چندین مهدکودک در دو شهر فنلاند را دریافت کردند. محققان حذف آسفالت از مناطق بازی کودکان و جایگزینی آن با پوشش گیاهی جنگل را توصیه کردند.

محققان علاوه بر خاک کف جنگل، درختچه‌ها، بوته‌ها و خزه‌ها را نیز به همراه آوردند، سپس کودکان در این مراکز را تشویق کردند تا در این مناطق بازی کنند. همه کودکان قبل از نصب موارد طبیعی و ۲۸ روز بعد، درباره نشانه‌های سیستم ایمنی مورد آزمایش قرار گرفتند.

محققان با توجه به اینکه گروه آزمایش آنان، کوچک (۷۵ شرکت‌کننده) بوده است، تاکید کردند که نتایج چشمگیر آن، یافته‌های آنان را توجیه می‌کند. علاوه برافزایش بیشتر (یک‌سوم بالاتر از گروه شاهد) میکروبیوم پوست ( میکروب‌هایی که در پوست زندگی می‌کنند و به حفظ سلامت پوست کمک می‌کنند)، محققان تغییرات مثبتی در پروتئین‌ها و سلول‌ها (لنفوسیت تی تنظیم‌کننده و سیتوکین‌های ضدالتهابی) یافتند که مشخص شد، بیشتر در افرادی با سیستم ایمنی قوی وجود دارد.

کارشناسان توصیه می‌کنند، برای اثبات مزایای چنین تغییری در محیط کودکی و تحت‌فشار قرار دادن این تغییرات نیاز به کار بیشتر است.
این بررسی در نشریه Science Advances منتشرشده است.