این آلرژی معمولا در بین کودکان شایع است و علت اصلی آن حساسیت به پروتئین شیر گاو است

راهکارها و علائم حساسیت یا آلرژی به شیر

۹ ماده غذایی حساسیت زا که از اهمیت بیشتری برخوردارند عبارتند از:بادام زمینی،دانه های آجیلی،دانه های کنجد،شیر،تخم مرغ،غذاهای دریایی(ماهی،سخت پوستان وحلزون های صدف دار)سویا،گندم و برخی افزودنی ها که در غذا ها مورد استفاده قرار می گیرد.
۹ ماده غذایی حساسیت زا که از اهمیت بیشتری برخوردارند عبارتند از:بادام زمینی،دانه های آجیلی،دانه های کنجد،شیر،تخم مرغ،غذاهای دریایی(ماهی،سخت پوستان وحلزون های صدف دار)سویا،گندم و برخی افزودنی ها که در غذا ها مورد استفاده قرار می گیرد.
کد خبر: ۱۲۸۰۴۶۴

راهکارها و علائم حساسیت یا آلرژی به شیر

 

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از مجله غذا ۹ ماده غذایی حساسیت زا که از اهمیت بیشتری برخوردارند عبارتند از:بادام زمینی،دانه های آجیلی،دانه های کنجد،شیر،تخم مرغ،غذاهای دریایی(ماهی،سخت پوستان وحلزون های صدف دار)سویا،گندم و برخی افزودنی ها که در غذا ها مورد استفاده قرار می گیرد.

.
زمانی که فرد در معرض یک عامل حساسیت زا قرار می گیرد،علائم واکنش ممکن است به سرعت از حالت خفیف به صورت حاد تبدیل شود.شدیدترین حالت واکنش حساسیت زا “آنافیلاکسیسی”نامیده می شود.علائم این واکنش شامل مشکلات تنفسی،افت فشار خون یا شوک است که می تواند در برخی موارد منجر به کاهش هوشیاری و یا حتی مرگ شود.


فردی که سابقه حساسیت دارد ممکن است هر کدام از علائم زیر را بروز دهد:


• صورت برافروخته،کهیر و ورم،دانه های ریز و پوست قرمز همراه با خارش.
• تورم در چشم ها،صورت،لب ها،گلو و زبان.
• مشکلات تنفسی،گفتاری و یا مشکل در بلع.
• اضطراب،نگرانی،پریشانی،احساس ضعف و غش،رنگ پریدگی و بی حالی.
• گرفتگی عضلات و انقباض ماهیچه ها،اسهال و استفراغ
• افت فشار خون،ضربان شدید قلب و کاهش هوشیاری.
..
آلرژی به شیر چیست؟
این آلرژی معمولا در بین کودکان شایع است و علت اصلی آن حساسیت به پروتئین شیر گاو است،به همین دلیل مصرف شیر گاو تا یکسالگی توصیه نمی‌شود.مطالعات نشان داده است تغذیه با شیر مادر از عوامل جلوگیری‌کننده در برابر بروز این آلرژی است و کودکانی که از شیر مادر تغذیه کرده‌اند کمتر به این بیماری مبتلا شده اند.در این نوع آلرژی با خوردن شیر و یا هر نوع غذایی که در آن شیر وجود داشته باشد،علائم حساسیت،‌کودک‌را می‌آزارد.
آلرژی به شیر حدود ۳-۲ درصد نوزادان را در سطح جهان تحت تأثیر خود قرار می دهد و علائم آن آنقدر می تواند جدی باشد که باعث ایجاد پریشانی نه فقط برای کودک بلکه برای خانواده او هم می شود.نکته امیدوارکننده این است که آلرژِی معمولاً تا سن ۲ -۳ سالگی بیشتر ادامه پیدا نمی کند.
واکنش های آلرژیک معمولاً چند دقیقه تا چند ساعت پس از مصرف شیر بروز می کند.این علائم می تواند در محدوده ای خفیف تا شدید بروز کند.
.
علائم آلرژِی به شیر
علائم آلرژِی به شیر از فردی به فردی دیگر متفاوت است و چند دقیقه تا چند ساعت پس از مصرف شیر بروز می کند.گاه ممکن است واکنش های آلرژِیک پس از یک دوره زمانی وسیع از مصرف شیر بروز می کند.
علائم آلرژی به شیر که به سرعت پس از مصرف شیر بروز می کند شامل:خس خس کردن سینه،استفراغ،کهیر و مشکلات گوارشی  است.در موارد نادر آلرژی بیشتر منجر به بروز آنافیلاکس می شود.
علائم دیگری که پس از گذشت زمان بروز می کنند شامل:
 مدفوع نرم(که گاه همراه با خون است)
 اسهال
درد های شکمی
 سرفه یا خس خس سینه
 جوش های پوستی
آنافیلاکس:به ندرت آلرژِی به شیر منجر به بروز آنافیلاکس می شود.در این بیماری راه های هوایی منقبض شده و تنفس متوقف می شود.اگر شما کودکتان دچار چنین واکنشی شدید به سرعت پزشک خود را در جریان قرار دهید.این مسئله یک مورد اورژانسی است که نیاز به تزریق اپی نفرین(آ) دارد و شخص باید به اورژانس منتقل شود.
علائمی که به محض مصرف شیر ایجاد می شوند شامل
 انقباض راه های هوایی شامل التهاب و تورم گلو بطوری که نفس کشیدن بسیار مشکل می شود.
 ضربان سریع قلب
 افزایش شدید فشار خون
 سرگیجه و از دست دادن هوشیاری است.
فاکتورهای خطر
فاکتورهای خاصی هستند که احتمال بروز آلرژِی را در فرد تقویت می کنند که شامل موارد زیر هستند:
.
 آلرژِی های دیگر:اغلب کودکانی که به شیر آلرژِی دارند در آینده و به مواد غذایی دیگر نیز آلرژی خواهند داشت.
 تاریخچه فامیلی:در صورتی که چند نفر و یا یک نفر از اعضای خانواده مبتلا به آلرژی باشد،احتمال بروز آلرژی در کودک بیشتر خواهد بود.
 سن:آلرژی به شیر معمولاً در کودکان بروز می کند.با رشد کودک سیستم گوارشی کودک نیز رشد کرده و بدن قادر به جذب مواد غذایی می شود که مسئول بروز آلرژی هستند.
تست های تشخیصی
تست های تشخیصی در آلرژِی به شیر شامل آزمایش بر روی پوست و آزمایش خون است.
درمان
تنها راه جلوگیری از بروز واکنش های آلرژیک،اجتناب از مصرف شیر و پروتئین شیر است،اگر چه مصرف داروهایی همچون آنتی هیستامین باعث کاهش علائم آلرژی به شیر می شود که باید طبق نظر پزشک مصرف شوند.
.
جلوگیری
هیچ راهی نیست تا بتوان از بروز آلرژی ناشی از مصرف شیر جلوگیری کرد تنها راه حل موجود،حذف مواد غذایی آلرژی زا(شیر و فرآورده های شیری همچون ماست،پنیر،کره و خامه) و جایگزین کردن موارد زیر است:
 استفاده از شیر مادر
 استفاده از شیر خشک های هایپوآلرژی
 استفاده از شیر خشک های حاوی پروتئین و سویا
منابع مخفی فرآورده های شیری
برخی اوقات تشخیص وجود شیر در یک فرآورده بسیار سخت است،بطوری که تنها می توان از طریق مطالعه برچسبی که بر روی مواد غذایی موجود است به وجود شیر درآن محصول پی برد.اصطلاحات بکار رفته در محصولات حاوی شیر عبارتند از:
 پروتئین whey
 کازئین
 ترکیباتی که حاوی پیشوند “لاکت”هستند مثل لاکتوز و لاکتات
 پودرهای پروتئینی
 آبنبات،شکلات،کارامل
تفاوت آلرژی به شیر و عدم تحمل لاکتوز
.
برخلاف آلرژی به شیر،عدم تحمل لاکتوز سیستم ایمنی فرد را درگیر نمی کند.عدم تحمل لاکتوز علائم متفاوتی از آلرژی به شیر دارد و نیاز به درمان های متفاوتی هم خواهد داشت.علائم معمول عدم تحمل لاکتوز شامل مشکلات گوارشی همچون نفخ،وجود گاز و یا اسهال بدنبال مصرف شیر است.
.
عدم تحمل لاکتوز چیست؟
کمبود و یا فقدان آنزیم لاکتاز که برای هضم همه انواع شیر غیر از شیر مادر ضروری است،موجب ایجاد این عارضه می گردد.
بدون این آنزیم قند شیر،آب جذب کرده و باعث بروز اسهال می شود.
عدم تحمل لاکتوز معمولاً در بزرگسالی بروز می کند گرچه برخی شیرخواران با این اختلال متولد می شوند و یا ممکن است پس از یک حمله شدید گاستروانتریت(اسهال و استفراغ) که به پوشش روده آسیب وارد می کند،به این اختلال دچار شوند.در حال حاضر این اختلال قابل پیشگیری نیست.خانم های باردار در صورت داشتن سابقه خانوادگی عدم تحمل لاکتوز باید شیر خود را برای تغذیه کودک در نظر گیرند.در غیر این صورت به یک شیر خشک فاقد لاکتوز نیاز دارند.این عارضه در حال حاضر غیر قابل علاج محسوب می گردد.با این حال تسکین یا کنترل علائم امکان پذیر است.علائم این بیماری گاه به دلایل نا مشخص حادتر می شود.از عوارض احتمالی آن به ندرت می توان به کمبود کلسیم اشاره کرد.
.
علائم عدم تحمل لاکتوز
علائم عدم تحمل لاکتوز معمولاً بین ۳۰ دقیقه تا ۲ ساعت پس از مصرف فرآورده های حاوی لاکتوز بروز می کند.
علائم آن عبارتند از:اسهال کف آلود همراه بثورات پوستی،استفراغ،صداهای شکمی،کرامپ های شکمی،اسهال،نفخ،تجمع گاز در شکم و تهوع.
علائم معمولاً خفیف هستند اما گاهی اوقات شدید می شوند،شدت علائم با میزان سوءجذب لاکتوز هیچ ارتباطی ندارد.بلکه میزان شدت علائم با فاکتورهایی همچون سن و سرعت هضم مواد غذایی مرتبط است.
عدم تحمل لاکتوز را به راحتی و از طریق علائم آن نمی توان تشخیص داد چرا که بیماری هایی همچون سندرم روده کوتاه نیز علائمی شبیه به این اختلال دارند.
علت بروز عدم تحمل لاکتوز
آنزیم لاکتاز توسط سلول های موجود در روده کوچک  ترشح می شود.این آنزیم قند لاکتوز را به دو قند گلوکز و گالاکتوز تبدیل می کند تا وارد جریان خون شوند.در صورت فقدان آنزیم لاکتاز،لاکتوز فرآیند نشده وارد روده بزرگ شده و در آنجاست که باکتری های طبیعی روده ای با لاکتوز به مقابله می پردازند و در نتیجه عدم تحمل لاکتوز ایجاد شده و به دنبال آن گاز،نفخ واسهال ایجاد می شود.
.
سه علت عمده در بروز عدم تحمل لاکتوز
 بدن به صورت طبیعی مقادیر زیادی لاکتاز را به هنگام تولد و در اوایل دوران کودکی تولید می کند،چرا که در آن زمان شیر به عنوان منبع اولیه تغذیه به شمار می رود.به دنبال ایجاد تنوع در رژیم غذایی و کاهش مصرف شیر،میزان تولید آنزیم لاکتاز کاهش می یابد.این کاهش تدریجی منجر به بروز علائم عدم تحمل لاکتوز می شود.
 گاه به دنبال بروز بیماری هایی همچون بیماری سلیاک،التهاب مجاری گوارشی و یا بیماری های التهاب روده مثل بیماری کرون و یا انجام اعمال جراحی و یا صدمه به روده کوچک میزان تولید آنزیم لاکتاز از طریق روده کوچک کاهش می یابد.این نوع از عدم تحمل لاکتوز ممکن است تنها چند هفته به طول انجامد و بطور کامل برگشت پذیر باشد.اما در صورتی که این اختلال بدنبال ابتلا به یک بیماری طولانی مدت حاصل شود به صورت همیشگی و دائمی خواهد بود.
 گاه نوزادان از هنگام تولد دچار این اختلال هستند.اگر چه امکان بروز چنین حالتی بسیار نادر است و تنها درصورتی است که هردو والد فرم ضعیف شده ژن این اختلال را دارا باشند،در نتیجه این مشکل در کودک نمود می یابد.این نوزادان نسبت به شیر مادر خود نیز عدم تحمل داشته و از همان ابتدا دچار اسهال می شوند،لذا باید از شیر خشک های فاقد لاکتوز استفاده کنند.
عوامل خطر
چند عامل خطر وجود دارد که شما و یا کودکتان را در معرض بروز این اختلال قرار می دهد که شامل موارد زیر هستند :
.
سن:عدم تحمل لاکتوز معمولاً پس از سن ۵ سالگی بروز می کند.
قومیت:عدم تحمل لاکتوز معمولاً در سیاهپوستان،مردم آسیا،اسپانیایی ها و جمعیت های هندی آمریکایی معمول است.
نوزاد رودرس:نوزادانی که زودتر از زمان طبیعی متولد می شود(۳۲-۲۸ هفتگی) میزان آنزیم لاکتاز در آن ها کمتر است زیرا میزان این آنزیم در جنین در طی سه ماهه آخر افزایش می یابد.
بررسی های تشخیصی
شامل کشت مدفوع،آزمون تنفسی هیدروژن لاکتوز،آزمون جذب لاکتوز و به ندرت نمونه برداری از روده کوچک است.
.
راهکارهای درمانی
• در نوزادان جایگزین کردن شیر مادر به جای شیر گاو و یا استفاده از شیر خشک های فاقد لاکتوز و یا شیر خشک حاوی پروتئین سویا
• در بزرگسالان جایگزین کردن شیر سویا  و یا شیر های فاقد لاکتوز به جای شیر گاو
•  استفاده از آنزیم مکمل جهت خنثی سازی لاکتوز شیر:آنزیم لاکتاز بدون نیاز به نسخه برای افزودن به شیر یا محصولات لبنی در دسترس است.همچنین محصولاتی که به طور آماده حاوی این آنزیم هستند نیز در دسترس هستند.
یک نکته:بیماران بهتر است به برچسب روی محصولات غذایی دقت کنند.شیر و مشتقات شیر گاهی اوقات تحت عناوین مختلف بر روی برچسب ها عنوان می شوند:
سدیم کازئینات،کازئین،کازئینات،مایه پنیر،شیر خشک،خامه ترش،کازئین هیدرولیز شده،لاکتو آلبومین،لاکتو آلبومین فسفات،لاکتو فرین،لاکتو گلوبین
چنانچه بین عدم تحمل لاکتوز و حساسیت به شیر مشکوک هستید حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها