با چند راهکار و آزمایش ساده می‌توانید نسبت به سلامت موهای خود اطمینان حاصل کرده و در صورت آسیب دیدگی به ترمیم آن‌ها بپردازید.
کد خبر: ۱۲۸۰۴۲۳

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از مسائلی که باید بدان توجه شود، مسأله سلامتی موهاست و اینکه چطور باید آن را سالم نگه داریم.
 
مو‌های ما قابلیت تحمل ۳.۵ اونس (معادل تقریبا ۹۹.۲ گرم) وزن را دارند و در صورت خیس شدن قابلیت ارتجاعی آن تا ۳۰ درصد بیشتر می‌شود؛ هرچند تنها مو‌های سالم از چنین قدرتی برخوردار هستند. رشته مو‌های آسیب دیده به سادگی می‌شکنند و شاید شما به راحتی قادر نباشید تا وضعیت موهایتان را در نگاه اول تشخیص دهید، اما راه‌های ساده‌ای وجود دارد تا این مسأله را امتحان کرده و آن را به حالت اول بازگردانید؛ 
 

تست فولیکول

 
برای اینکه متوجه شوید در کل مو‌های شما سالم است و اینکه ریزش مو چیزی است که نباید از آن نگران شد؛
تنها باید ریشه‌ها را بررسی کنید.
 
برای این کار یک تار مو را محکم گرفته و فولیکول آن را بررسی کنید. انتهای ریشه باید به شکل پیاز (و حبابی شکل) باشد؛ بنابراین اگر این مورد را مشاهده کردید، مو‌های شما سالم است؛ اما اگر انتهای ریشه موی شما ریز بوده و یا حبابی نبود، مو‌های شما ضعیف است و نیاز به مراقبت دارد.
 
چند راهکار ساده برای ترمیم موهای آسیب دیده

چگونه از ریزش مو جلوگیری کنیم؟

 
رژیم غذایی مدیترانه‌ای را دنبال کنید. یک پژوهش نشان می‌دهد این رژیم می‌تواند خطر ریزش مو را کاهش دهد. رژیم غذایی مدیترانه‌ای بر اساس غذا‌های سنتی است که مردم کشور‌هایی نظیر یونان و ایتالیا در سال ۱۹۶۰ استفاده می‌کردند. محققان گفته‌اند این افراد در مقایسه با آمریکایی‌ها از سلامتی فوق العاده‌ای برخوردار بوده و در معرض خطر کمتری از ابتلا به بیماری‌ها قرار داشتند.
 
به طور خلاصه در رژیم مدیترانه‌ای شما باید میوه‌ها، سبزیجات، آجیل، حبوبات، سیب زمینی، غلات سبوس دار، انواع ادویه، نان، گیاهان، غذا‌های دریایی و روغن زیتون را در دستور غذایی‌تان قرار دهید؛ همچنین مرغ، تخم مرغ و ماست را به میزان متوسط مصرف و از گوشت قرمز به ندرت استفاده کنید.
 
همچنین در این رژیم نباید از نوشیدنی‌ها و غذاهای شیرین شده با شکر، گوشت فرآوری شده، غلات تصفیه شده (بر خلاف غلات کامل یا سبوس دار) و سایر غذا‌های بسیار فرآوری شده استفاده کنید.
 
از مدل مو‌های محکم، مانند دم اسبی کردن مو، به خصوص هنگام خواب بپرهیزید؛ چرا که ممکن است سبب ریزش مو شود.

۲- آزمایش شناوری

این آزمایش میزان پوکی مو‌های شما را نشان می‌دهد. مو‌های سالم نسبتا سفت و جامد هستند؛ در حالی که مو‌های آسیب دیده، سریع مایعات را به خود جذب می‌کنند. برای انجام این آزمایش مراحل زیر را انجام دهید.
چند تار مو از بخش‌های مختلف سرتان جدا کنید (از جلوی سر، پشت سر و اطراف مختلف سر) سپس تارهای کنده شده را درون یک لیوان آب بریزید. موهای کاملا سالم، به روی آب شناور می‌مانند. تار مو‌هایی که نسبتا سالمند، کمی پایین می‌روند و رشته‌های آسیب دیده کاملا غرق شده و به ته لیوان می‌روند.
 
چند راهکار ساده برای ترمیم موهای آسیب دیده

چگونه مو‌های پوک را درمان کنیم؟

 
از انواع کره و روغن استفاده کنید. آن‌ها می‌توانند به حبس کردن رطوبتی که موهایتان آن را جذب می‌کنند، کمک کنند.
 
پس از هربار شستشو از نرم کننده مو استفاده کنید.
 
برای تنظیم تعادل PH سرکه سیب و آلوئه ورا را به مو‌های خود بمالید.
 

۳- تست کشش

 
این آزمایش برای بررسی خاصیت ارتجاعی مو‌های شماست. شما با این مراحل ساده می‌توانید این کار را انجام دهید.
 
با احتیاط یک تار مو را جدا کنید. آن را از دو طرف بکشید. اگر این تار مو کشیده شده و به هنگام رها کردن به عقب برگردد، نشان می‌دهد موی شما سالم است. اما اگر در این فرآیند این تار مو بشکند، نشانگر آن است که موی شما ضعیف است.
 
چند راهکار ساده برای ترمیم موهای آسیب دیده

چگونه خاصیت ارتجاعی مو را برگردانیم؟

 
آن را با هوا خشک کنید. استفاده از گرما به واقع به خاصیت ارتجاعی مو آسیب می‌رساند.
 
مو‌های خود را با روغن گیاه جوجوبا ماساژ دهید.
 
سعی کنید مقداری عسل بر روی تار های مو بمالید. این یک نرم کننده طبیعی عالی است که رطوبت مو‌های شما را حفظ می‌کند.
 

۴- آزمایش پوکی

 
با این آزمایش می‌توانید وضعیت کوتیکول مو خود را تعیین کنید تا متوجه شوید آیا آسیب دیده‌اند یا خیر. شما باید موارد زیر را انجام دهید؛
 
یک تار مو را میان انگشت اشاره و میانی خود بگیرید. انگشتان خود را از بالا به سمت ریشه بکشید. اگر احساس می‌کنید آن ناهمواری دارد، مو‌های شما آسب دیده است. اگراحساس می‌کنید نرم و صاف است، مو‌های شما سالم است.
 
چند راهکار ساده برای ترمیم موهای آسیب دیده

نحوه درمان مو‌های آسیب دیده

 
درمان کراتین را امتحان کنید. این کار  سبب صاف شدن مو‌ها و برطرف شدن پیچش و وز بودن و نیز درخشندگی مو‌ها می‌شود.
 
آب برنج را روی مو‌های خود امتحان کنید. تحقیقات نشان داده این مسأله سبب حفاظت از مو‌های شما می‌شود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها