در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از مزوین، مدت هاست معلمان می دانند که حفظ کردن دروس از روی عادت می تواند منجر به درک سطحی و فراموشی شود. اما تحقیقات جدید در زمینه علوم اعصاب شروع به معرفی راه کارهایی می کند که دانش آموزان بهتر بتوانند دروس را به خاطر بسپارند. اگر مطالب پیش زمینه اصلی را یاد نگرفته باشی حتی اگر مطالب جدید را حفظ کنی باز هم احتمال فراموشی مطلب وجود دارد؛ مثلا در درس عربی تا صرف فعل را یاد نگرفته باشی، نمی توانی فعل ماضی و مضارع بسازی پس بهتر است تکنیک های کلی و جامع را بشناسید.
ما اغلب به حافظه به عنوان کتاب در یک کتابخانه فکر می کنیم، آن را پر کرده و در صورت نیاز به آن ها رجوع می کنیم. اما آن ها در حقیقت بیشتر شبیه تار عنکبوت هستند، رشته ای از خاطرات توزیع شده در سراسر میلیون ها نورون متصل. هنگامی که مورد جدیدی را یاد می گیریم زمانی که معلم درس جدیدی را به دانش آموزان می دهد برای مثال، اطلاعات در میان این شبکه های عصبی کدگذاری می شود و تجربه را به حافظه تبدیل می کند.
در اواخر دهه ۱۸۸۰، روانشناس برجسته به نام هرمان ، “منحنی فراموشی” را ایجاد کرد. تا بداند افراد چقدر بدون تلاش برای تقویت دروس خود دچار فراموشی می شوند، به این نتیجه رسید که دانش آموزان حدود ۵۶ درصد چیزهایی را که در عرض یک ساعت یاد می گیرند، ۶۶ درصد در عرض یک روز و ۷۵ درصد در عرض شش روز فراموش می کنند.در ژوئن ۲۰۱۷، متخصصان مغز و اعصاب در مقاله ای توضیح می دهند که بدون استفاده از استراتژی برای حفظ دانش، مغز اطلاعات را فراموش می کند.
اطلاعاتی که برای زنده ماندن حیاتی نیستند، توسط مغز به عنوان یک چیز فرعی دور ریخته می شوند. این یک مشکل بزرگ است و اهمیت آموزش استراتژی به دانش آموزان برای حفظ چیزهایی که یاد می گیرند را نشان می دهد.
به گفته محققان راه کمک به دانش آموزان در به خاطر سپردن دروس استفاده از استراتژی ها برای کمک به شکل گیری ارتباط سیناپسی و پیوند دادن درس های جدید به حافظه موجود برای ایجاد شبکه ارتباطی است. هر اتصال یک رشته در شبکه است، و هرچه رشته ها بیشتر باشد شبکه قدرتمندتر می شود .یک استراتژی دیگر این است که دانش آموزان به طور مرتب به درس ها دسترسی داشته باشند تا آن ها نتوانند به سادگی محو شوند.در اینجا روش هایی وجود دارد که معلمان و والدین بتوانند به تقویت و حفظ یادگیری کمک کنند.
هنگامی که دانش آموزان تست ها یا آزمون هایی را می دهند که نمره ایی ندارد ، آنها قادر به مرور دروس در یک محیط کم استرس هستند (استرس می تواند حافظه را خراب کند).
یادگیری استفاده از حس های چندگانه به قدرت حافظه کمک می کند. نشان دادن تصویر به دانش آموزان در حین درس دادن به صورت شفاهی و به تصویر کشیدن پیام به فهم دانش آموزان کمک می کند.
به دانش آموزان کمک کنید تا بتوانند حافظه خود را افزایش دهند. رنگ های رنگین کمان (قرمز، نارنجی، زرد، سبز، نیلی، بنفش)را به یاد آوردید ( ضرب، تقسیم، جمع، تفریق)برای یاد آوردی نظم ریاضی انجام دهید. یک راه دیگر برای به خاطر سپردن اطلاعات آواز خواندن است.
بحث های گروهی به طور طبیعی به دانش آموزان کمک می کند تا اطلاعات را به خاطر بسپارند، زیرا هنگامی که دانش آموزان همکلاسی های خود را می بینند، این تصویر باعث جرقه خاطرات چیزهایی می شود که دانش آموزان در مورد دروس داشته اند.
هر نظر به یک ارتباط سیناپسی دیگر تبدیل می شود که باعث ایجاد شبکه در حافظه برای ارائه مفهوم یا حقیقت مشخص می شود.
تحقیقات نشان می دهند که اطلاعات ذهن در طول خواب جریان می یابد و به ماندن در ذهن کمک می کند.
تحقیقات نشان می دهد که مرور مجدد دروس به همان اندازه که در آستانه فراموش شدن هستند، تقویت حافظه را افزایش می دهد. یک روش بهتر این است که درس را برای خود آموزش دهید اما سپس آن را در فواصل زمانی منظم در آینده مرور کنید.
روش هایی که معلمان و والدین می توانند به تقویت و حفظ یادگیری کمک کنند را آوردیم. در ادامه روش هایی را آورده ایم که دانش آموزان می توانند با کمک آنها بهتر یادبگیرند.
برای یادگیری مطلب جدید دانش آموز نیاز است که مطالب پیش زمینه اصلی را یاد بگیرد. در صورت عدم یادگیری این مطالب درس ای بعدی را یاد نخواهد گرفت پس پس قبل از یادگیری سعی کنید ضعف درس های قبلی را برطرف کنید.
قبل از که معلم شروع به تدریس نماید، درس جدید را پیش خوانی نمایید تا پیش زمینه فکری در رابطه با دروس جدید داشته باشید.
شما اگر هنگام آموزش دروس جدید در کلاس حضور فعال داشته باشید، می توانید مبحث های گنگ را از معلم خود بپرسید تا همان سر کلاس مبحث ها را بیاموزید.
با حل کردن تمارین زیاد شکاف های اطلاعاتی در مغزخود را پر کنید و بهتر دروس را بیاموزید.
یکی از روش های موثر که پیش از این هم در نمناک به ان اشاره شده بود مرور کردن است؛ برای اینکه مطالب در ذهنتان باقی بماند، هر شب مطالب جدیدی که آموخته اید را مرور کنید. اگر مطلبی را یاد گرفتید، یک روز بعد، ۱۰ روز بعد، یک ماه بعد و ۴ماه بعد باید آن را مرور کنید، تا آن مطلب یک سال در حافظه شما تثبیت شود.
در یک بازی برای شاگردان خیالی خود مطالبی که تازه آموخته اید را تدریس کنید.
هنگام یادگیری مطلب تمرکز کامل داشته باشید و از عواملی که سبب برهم خوردن تمرکزتان می شود، دور شوید.
روش یادگیری متفاوت است، افرادی که روش یادگیری شان دیداری است، بیشتر از طریق «دیدن» و «مشاهده کردن» می آموزند.افرادی که سبک یادگیری شنیداری دارند، با «شنیدن» و «گوش کردن» بهتر می آموزند . افرادی که سبک یادگیری شان حرکتی است، با «لمس اشیا» و «انجام کارهای عملی» مطالب را می آموزند.
برای جلوگیری از فراموشی رمز گذاری است. رمز گذاری یک روش ساده و بسیار کاربردی است و میزان فراموشی را به حداقل می رساند.
هنگام مطالعه کاغذ و قلمی بردارید و مطالبی که میخوانید را بنویسید. این نوشته ها به شما در خاطر سپاری مطالب کمک می کند.
کسانی که یادگیری بینایی دارند، بهتر است یادداشت هایشان را به گروه های مختلف تقسیم کنند و از رنگ های مختلف برای موضوعات مختلف استفاده کنند تا مغز آنها راحت تر بتواند مطالب را تجزیه کند.
برای حفظ سریع مطالب کلاسی هر چه را یاد گرفته اید، بلند بگویید و صدای خود را ضبط کنید. بعد به آن گوش بدهید. این روش برای کسانی که یادگیری شنیداری دارند مفید است.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سیر تا پیاز حواشی کشتی در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با عباس جدیدی مطرح شد
حسن فضلا...، نماینده پارلمان لبنان در گفتوگو با جامجم:
دختر خانواده: اگر مادر نبود، پدرم فرهنگ جولایی نمیشد
درگفتوگو با رئیس دانشکده الهیات دانشگاه الزهرا ابعاد بیانات رهبر انقلاب درخصوص تقلید زنان از مجتهد زن را بررسی کردهایم