برنج به عنوان یکی از اقلامی است که ایرانی در خانه هایشان دارند و بیشتر ایرانی در روز حداقل یک وعده از برنج مصرف می کنند. بنابراین در کشور در طول روز حجم زیادی برنج خریداری و به دنبال آن مصرف می شود. بنابراین بعد از خرید برنج خام، نگهداری از آن بسیار کار مهم و حیاتی است و اگر برنج شما تازه باشد
کد خبر: ۱۲۷۸۰۳۹

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از اکالا ،شرایط نگهداری برنج نیز به مراتب سخت تر خواهید شد. در ادامه شما را با شیوه و روش‌های نگهداری برنج در منزل آشنا خواهیم کرد تا شما دیگر مشکل خرابی ناشی از نگهداری بد برنج را نداشته باشد.

شرایط نگهداری برنج


در ادامه به بررسی شرایط نگهداری برنج و بهترین ظرفی که شما برنج را در آن نگهداری کنید، می پردازیم.


۱- کیسه پارچه ای
یکی از بهترین ظرف هایی که برای نگهداری برنج گفته خواهد شد، کیسه پارچه ای است. به شرطی که جنس کیسه پارچه ای کاملاً از نخ طبیعی باشد و در آن از پلاستیک استفاده نشده باشد. چون به مرور زمان پلاسیتک رطوبت و گرما را در خود نگه می‌دارد و بر کیفیت برنج تاثیر منفی خواهد گذاشت. اما بر خلاف کیسه پلاستیکی، کیسه نخی رطوبت را از برنج می گیرد و موجب افزایش طول عمر برنج می شود. اما مشکلی که کیسه های نخی دارند پاره شدن آن ها به مرور زمان می باشد و اینکه ظاهر زیبایی برای نگهداری برنج در آشپزخانه را ندارد. اما توصیه می شود که به مقدار مصرف یک هفته برنج را در یک ظرف دیگر نگهداری کنید و بقیه برنج ها را در کیسه نخی نگهداری کنید.

 

۲- ظرف پلاستیکی (پلاستیک مات)
نگهداری از برنج در ظروف پلاستیک مات گزینه بدی نیست ام به شرطی که حتما پلاستیکی که برای نگهداری برنج انتخاب می کنید، حتماً از مواد اولیه مرغوب و درجه یک ساخته شده باشند. اگر جنس پلاستیک شما خوب نباشد، قطعاً به مرور زمان بو و طعم برنج تحت تاثیر پلاستیک قرار خواهد گرفت و برج آن کیفیت همیشگی خود را به راحتی از دست می دهد. به این نکته دقت کنید که وقتی برنج را در ظرف پلاستیکی می ریزید، از خشک بودن ظرف اطمینان حاصل کنید. زیرا این گونه ظروف باعث نگهداری رطوبت در سطح برنج می شوند که به مرور زمان باعث خراب و فاسد شدن برنج می شوند.

 

۳- ظرف شیشه ای
ظرف شیشه ای به شرطی که مات باشد یک گزینه بسیار مناسب برای نگهداری برنج می باشد. همچنین بر خلاف ظرف پلاستیکی با طعم و عطر آن تغییر نمی کند. اما اگر ظرف شیشه ای نباشد حتما باید برنج را در جایی دور از نور خورشید مانند داخل کابینت نگهداری کنید، زیرا نور خورشید به سرعت موجب خراب شدن برنج خواهد شد.

 

۴- ظرف فلزی
استفاده از ظرف فلزی که دوجداره باشد و فقط لایه خارجی آن از فلز باشد و لایه داخلی از پلاستیک باشد، گزینه مناسبی برای نگهداری برنج است. اما اگر قرار باشد که برنج در یک ظرف فلزی ساده نگهداری شود و برنج در معرض تماس با فلز باشد. اصلا یک گزینه خوب برای نگهداری برنج نیست.

همانطور که در بالا از بهترین ظروف برای نگهداری برنج با جزئیات صحبت شده در ادامه شرایط محیطی لازم و کافی را برای نگهداری هر چه بهتر برنج را بررسی خواهیم کرد.

 اولین و مهم ترین شرط برای نگهداری برنج در یک محل خشک و خنک بودن آن محل و همچنین دور بودن از تابش مستقیم نور آفتاب باشد. رطوبت و گرما باعث خراب شدن برنج و کاهش طول عمر آن می‌شوند.
همانطور که در بالا توضیح داده شد، کیسه پارچه ای نخی بهترین ظرف برای نگهداری برنج است. اگر از پارچه نخی استفاده می‌کنید، درون کیسه چند حبه سیر قرار دهید. این کار باعث می شود که از ورود حشرات به کیسه برنج و خراب شدن آن جلوگیری کند. اضافه کردن مقداری نمک و یا قرار دادن مقداری چوب زردچوبه یک گزینه دیگر برای جلوگیری از ورود حشرات است.
 سعی کنید برنج را در هر ظرفی که می‌ریزید و مخصوصاً کیسه نخی، در ظرف را حتما بسته نگهدارید. باز بودن در ظرف به مرور زمان باعث می شود که عطر و بوی برنج از بین برود.
 سعی کنید که ظرف یا کیسه برنج را بر روی زمین قرار ندهید و بهتر است در ارتفاع 30 سانتی متری از سطح زمین نگهداری شود و همچنین بهتر است از یک حفاظ فلزی مشبک استفاده کنید تا از ورد موجودات جونده ای مانند موش جلوگیری کنید.
 اگر شما میزان زیادی برنج را می خواهید برای طولانی مدت نگهداری کنید. بهتر است از قرص برنج برای جلوگبیری از آفت زدگی و حشره زدگی استفاده کنید. قرص برنج نیز بویی مانند سیر یا ماهی گندیده دارد که موجب جلوگیری از ورود حشرات می شود. اگر از قرص برنج استفاده کردید، وقتی که بخواهید برنج را مصرف کنید به خوبی آن را بشویید، زیرا قرص برنج بسیار سمی و کشنده می باشد. البته برای جلوگیری از تماس قرص برنج با برنج ها بهتر است که قرص را درون یک قوطی کبریت خالی قرار دهید تا از تماس مستقیم با برنج جلوگیری شود.
 اگر شما از کیسه های برنج برای نگهداری آن استفاده می کنید، بهتر است که بیش از 10 کیلوگرم برنج در آن نریزید، تا هم نگهداری آن آسان باشد و هم حمل و نقل راحتی داشته باشد.
 اگر شما برنج تازه خریداری کرده اید و برای گرفتن رطوبت آن بهتر است آن را در آفتاب غیر مستقیم مانند سایه قرار دهید تا به مرور زمان خشک شود. دقت کنید که آفتاب مستقیم هر چند که باعث هر چه سریعتر خشک شدن برنج می شود، اما باعث می‌شود که برنج خرد شود و کیفیت لازم خود را از دست بدهد.
 در جنوب کشور درختی به نام نئم یا چربش وجود دارد که به شدت از آفت زدگی و حشره زدگی برنج جلوگیری می کند.
 اما اگر برنج شما به هر دلیلی دچار آفت و حشره زدگی شود بهتر است برنج را بر روی یک سینی یا پارچه در نور غیر مستقیم آفتاب پهن کنید  تا حشرات به مرور زمان از برنج خارج شوند و اگر حشره مرده ای در برنج وجود داشت آن را به صورت دستی یا با استفاده از باد پنکه از برنج خارج کنید

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها