تقریبا هیچ آدمی وجود ندارد که تا به‌حال طعم نیش پشه را نچشیده باشد. این تجربه‌ی دردناک ما را برآن داشت تا به دنبال چند روش طبیعی دفع پشه باشیم. با ما همراه باشید تا این ۲۰ روش طبیعی دفع پشه را که بسیار موثر هستند با شما در میان بگذاریم.
کد خبر: ۱۲۷۷۰۶۵

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از بازده، هیچ چیز بدتر از این نیست که روز را با جوش‌ های قرمز در تمام سطح پوست سپری کنید یا در اثر خارش آزاردهنده‌ای که گزیدگی پشه ایجاد می‌کند، نیمه شب از خواب بیدار شوید. خاراندن گزیدگی می‌تواند سبب خون‌ریزی شود که ممکن است به ایجاد لکه‌های تیره منجر شود. ممکن است این لکه‌ها نهایتا اثراتی همیشگی روی پوست‌تان باقی بگذارند.

از این بدتر این است که پشه‌ها می‌توانند ناقل بیماری‌های شدیدی از قبیل مالاریا، تب دنگی، التهاب مغز (آنسفالیت)، و تب زرد باشند. برای همین بسیار مهم است که بکوشید پشه‌ها را، به‌ویژه از کودکان دور نگه‌دارید. فقط از روی بو دفع‌کننده‌های حشرات که در بازار موجود است می‌توانید بگویید که کمبود مواد شیمیایی ندارند. در واقع، بیشتر آنها حاوی حشره‌کش‌های سمی هستند که با عنوان دی‌ای‌ای‌تی شناخته می‌شوند. دی‌ای‌ای‌تی با تعدادی از مشکلات سلامتی انسان‌ها، از جمله از اختلال حافظه، خستگی مفرط، درد عضلانی، سردرد، و مشکلات دیگر در ارتباط است. اگر به دنبال چیزی ایمن‌تر هستید، در این نوشتار ۱۰ روش طبیعی دفع پشه ها آمده‌است.

  1.  لباس محافظ بپوشید
    هر وقت امکان دارد بیرون از خانه لباس محافظ بپوشید، به‌ویژه وقتی جاهایی می‌روید که تراکم درختان زیاد است. بلوز‌های گشاد آستین‌بلند و شلوار برای به حداقل رساندن گزیدگی پشه بهترین انتخاب است.
  2. روغن چریش
    روغن چریش، عصاره‌ی درخت چریش است که بومی هند است، و به عنوان یک ضد آفت طبیعی استفاده می‌شود تا حشرات مضر را از درختان دور نگه‌دارد. این روغن برای انسان‌ها نیز موثر است و بدون هیچ‌گونه اثرات مضر یک دفع‌کننده‌ی پشه‌ی فوق‌العاده برای داخل خانه است. یک پژوهش نشان داده‌است ترکیب روغن نارگیل و روغن چریش به نسبت یک به یک محلولی موثر به‌دست می‌دهد که پشه‌ها را حداقل ۸ ساعت دور نگه می‌دارد. کافی است این ترکیب را روی پوست بدن‌تان بمالید.
  3. شمع سنبل هندی
    یکی از موثرترین راه های طبیعی دفع پشه عصاره‌ی سنبل هندی است و بهترین روش برای بهره بردن از آن، استفاده‌اش در درست کردن شمع‌های دست‌ساز است. رایحه‌ای که شمع سنبل هندی می‌پراکند برای دور نگه داشتن پشه‌ها به اندازه‌ی کافی موثر است. تعدادی از این شمع‌ها را اطراف ایوان خانه‌تان روشن کنید تا حصاری نفوذناپذیر برای پشه‌ها درست کنید.
  4. از شر آب راکد خلاص شوید
    پشه‌ها در آب راکد تولید مثل می‌کنند، بنابراین هروقت ممکن است از شر آب راکد خلاص شوید. ناودان، زیر گلدان‌ها، یا هر جایی را که آب جمع می‌شود، خالی کنید.
  5. پودر قهوه
    آب راکد مناسب‌ترین بستر برای تولید مثل پشه است. اگر خلاص شدن از شر آب جمع‌شده غیرممکن یا دشوار است، برای جلوگیری از بیرون آمدن پشه‌های جدید از تخم و تولید مثل بیش‌تر، روی هر آب راکدی که اطراف خانه‌تان می‌یابید کمی پودر قهوه بپاشید.
  6. سیر
    سیر عطر تند به‌خصوصی دارد که برای دور نگه داشتن پشه‌ها موثر است. چند حبه سیر را له کنید، در آب بجوشانید، سپس این آب را اطراف خانه یا روی پوست‌تان اسپری کنید تا از پشه‌ها در امان باشید. با این حال توجه داشته‌باشید که اسپری کردن آن روی پوست شما باعث می‌شود بوی سیر با شما بماند، که ممکن است آدم‌های دیگر را آزرده کند.
  7. رزماری روی زغال
    وقتی بیرون از خانه مشغول کباب درست کردن هستید، ممکن است پشه‌ها به شما حمله کنند. به عنوان یک راه‌حل، چند ساقه رزماری را روی زغال‌های داغ بیندازید تا بویی متساعد کند که به‌طور موثر پشه‌ها را دفع می‌کند و در عین حال به غذایتان طعمی لذیذ می‌دهد. بنابراین این بار که در حال برنامه‌ریزی برای کباب درست کردن به همراه خانواده و دوستان بودید، کمی رزماری با خودتان ببرید.
  8.  کافور
    برای خلاص شدن از شر پشه‌ها در خانه، استفاده از کافور روشی آسان، موثر، و سازگار با محیط زیست است. هم‌چنین مشخص شده‌است نسبت به دیگر راهکارهای طبیعی دفع پشه، این روشی ماندگار‌تر است. برای شروع تمام درها و پنجره‌ها را ببندید تا از متساعد شدن بو جلوگیری کنید. سپس کافور را آتش بزنید و بگذارید حدود نیم ساعت بماند. شما باید به یک اتاق عاری از پشه برشد.
  9. روغن درخت چای
    روغن درخت چای نه تنها برای درمان پوست و مو موثر است، بلکه یک دفع کننده‌ی موثر و طبیعی پشه نیز هست. کمی روغن درخت چای را به پوست‌تان بمالید یا چند قطره از آن را به یک بخارساز اضافه کنید تا رایحه‌ی آن پشه‌ها را دور کند.
  10. یخ خشک
    یخ خشک، مقدار زیادی دی‌اکسیدکربن که سبب جذب پشه‌ها می‌شود، تولید می‌کند. بنابراین، تمام کاری که باید انجام بدهید این است که یخ خشک را در یک ظرف دردار قرار دهید و آن را در یک فاصله معینی دور از خودتان قرار بدهید. هنگامی که تمام پشه‌ها جذب ظرف می‌شوند و داخل آن قرار دارند، فقط درب را ببندید. این روش ممکن است کمی وقت گیر باشد، اما کاملا موثر است.
  11. تله‌هایی برای به دام انداختن پشه‌ها
    شما می‌توانید یک تله‌ی مخصوص برای به دام انداختن پشه خریداری کنید یا آن را در خانه آماده کنید. برای این کار فقط به چند وسیله نیاز دارید. ابتدا یک بطری پلاستیکی را به نصف برش بزنید. در ظرف جداگانه، شکر قهوه‌ای و آب داغ را با هم مخلوط کنید تا یک محلول به‌دست بیاید. وقتی که محلول حاصل سرد شد، آن را در نیمه‌ی پایینی بطری خالی کنید. بعد به آن مخمر اضافه کنید. قسمت قیفی بالای بطری را به صورت سر و ته درون نیمه‌ی پایین بطری قرار دهید. یک نوار دور بطری ببندید و اجازه بدهید قسمت بالای آن بدون درپوش بماند. تله‌ی آماده شده را در جایی که پشه‌ها بیش‌تر هستند، قرار بدهید و هر دو هفته یکبار محلول داخل بطری را با محلول تازه‌ای عوض کنید.
  12. ماءالشعیر
    فقط یک کاسه را با ماءالشعیر ساده پر کنید و آن را در خانه قرار دهید تا پشه‌ها را دفع کند.
  13. روغن یاس خوشه‌ای و روغن نارگیل
    یاس خوشه‌ای دارای خواص بسیار زیادی است. این گیاه ضد باکتری، ضد قارچ و ضد ویروس است و همچنین خواص ضد انگل دارد. برای خلاص شدن از شر پشه‌ها، روغن یاس خوشه‌ای و روغن نارگیل را به نسبت مساوی با هم مخلوط کنید و آن را در سراسر بدن خود استعمال کنید. این کار سبب می‌شود که به مدت دست کم هشت ساعت پشه‌ها دور از شما بمانند.
  14. روغن اوکالیپتوس و روغن لیمو
    این دو روغن را با هم مخلوط کنید و آن را روی بدن‌تان استعمال کنید تا پشه‌ها را از خودتان دور نگه دارید.
  15. ریحان
    اگر ریحان را در باغچه‌تان بکارید یا چند گلدان ریحان را در اطراف خانه قرار دهید، پشه‌ها به شما نزدیک نخواهند شد.
  16. نعناع
    اگرچه ما بوی نعناع را دوست داریم، اما پشه‌ها از آن نفرت دارند. شما می‌توانید عصاره‌ی نعناع یا روغن نعناع را خریداری کنید و آن را در ترکیب با آب داخل یک بطری اسپری بریزید. سپس مخلوط را هر کجا که می‌خواهید پشه‌ها را از بین ببرید اسپری کنید.
  17. روغن اسطوخدوس
    برای از بین بردن پشه‌ها روغن اسطوخودوس از هر ماده‌ی شیمیایی موثرتر است. پشه‌ها نمی‌توانند بوی روغن اسطوخودوس را تحمل کنند، و به همین دلیل فورا دفع می‌شوند. آن را در اتاق خود یا به طور مستقیم روی پوست‌تان اسپری کنید تا پشه‌ها متفرق شوند.
  18. چوب پنبه
    چوب را خارج از منزل خود بسوزانید و بویی که از آن منتشر می‌شود، از ورود پشه‌ها به خانه جلوگیری می‌کند.
  19. گیاهان دافع پشه
    گیاهانی مانند نعنای گربه‌ای و بابونه گاوی برای دفع پشه‌ها عالی هستند. فقط تعداد کمی از این گیاهان را در باغچه‌ی خود بکارید یا آنها را داخل گلدان در اطراف خانه‌ی خود قرار دهید.
  20. روغن دانه‌ی سویا
    روغن دانه‌ی سویا نوعی روغن عالی دیگر برای دفع پشه‌ها است. فقط چند قطره از آن را روی یک شمع بریزید و آن را روشن کنید، و تماشا کنید که چه‌طور پشه‌ها از محیط اطراف‌تان دور می‌شوند.
  21. روغن علف لیمو
    این روغن برای دور کردن پشه‌ها شناخته‌شده است. اگر چند قطره از این روغن را به یک بطری اسپری پر از آب اضافه کنید و آن را در اطراف خانه‌ی خود اسپری کنید، به طور موثری پشه‌ها را از محیط دور خواهید کرد.

در این‌جا برخی از بایدها و نبایدها را می‌بینید که باید برای خلاص شدن از شر پشه‌ها انجام بدهید.

بایدها:

– یک توری به در و پنجره‌ها نصب کنید.

– درهای خانه و پنجره‌های خانه را هنگام شب ببندید.

– به یاد داشته باشید که پشه‌ها جذب نور می‌شوند.

نبایدها:

اجازه ندهید آب راکد در نزدیکی خانه‌تان باشد زیرا این آب جایی برای زاد و ولد پشه‌ها است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها