مزایا و معایب اهدای خون که باید بدانید

فواید و معایب اهدای خون که قبل از انجام آن باید بدانید

تنها درمان قطعی بیماری کرونا به وسیله پلاسمای فرد بهبود یافته میسر است، اما افراد اهدا کننده پلاسما باید نکاتی را مد نظر داشته باشند که در این گزارش به آن پرداخته ایم.
کد خبر: ۱۲۷۶۴۹۰

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از مشرق، پلاسمای بهبود یافتگان کرونا با مراجعه به مراکز درمانی و پس از بررسی داده‌های فرد به دست بیماران می‌رسد. تنها کسانی می‌توانند به اهدای پلاسمای خون خود اقدام کنند که از زمان بهبود بیماری کرونای آنها حدأقل ۲۵ الی ۳۰ روز گذشته باشد.

متخصصان عقیده دارند که تقویت سیستم ایمنی بدن یا رسیدن ایمنی دفاعی بدن به حد قابل قبول یک روش بسیار مهم برای اهدای پلاسما است، اما زنان باردار یا مادرانی که در گذشته جنین خود را از دست داده اند به هیچ عنوان نباید برای اهدای پلاسمای خون حاضر شوند و گزینه مناسبی در این خصوص نخواهند بود.

کم خونی و ضعف بدنی موضوعی کاملاً بی­ربط برای اهدای پلاسما است و به هیچ عنوان حجم قابل توجهی از خون در زمان اهدای پلاسما از بدن خارج نخواهد شد. در حقیقت، متخصصان تمام روند اهدای خون حتی روش جداسازی پلاسمای خون را تحت نظر خود قرار می‌دهند.

افرادی که حدأقل ۱۸ و حدأکثر ۶۰ سال سن دارد یا وزن آن‌ها ۵۰ کیلوگرم باشد، می‌توانند به اهدای خون اقدام کنند. در واقع اهدای پلاسما یک روش کاملاً بی­خطر است که داوطلبان قبل از انجام آن باید به پزشک مراجعه کرده و سلامت خود را کاملاً کنترل کنند.

افراد مورد قبول می‌توانند هفته‌ای یک بار اقدام به اهدای پلاسما کنند و طبق آئین نامه وزارت بهداشت، هر فرد می‌تواند طی یک سال به اهدای پلاسما اقدام کند.

میرزا خانی پزشک عمومی معتقد است: از شرایط اهدای پلاسمای خون می‌توان به مواردی مانند برخوردار بودن از سلامت جسمانی کافی، عدم سابقه بیماری خاص یا زمینه‌ای مانند بیماری‌های قلبی، دیابت همراه با انسولین درمانی اشاره کرد.

او افزود: این روش درمانی توانسته تأثیر بسیار زیادی در بهبود حال بیماران کرونایی داشته باشد.

تنها روش قطعی در بهبود حال بیماران، استفاده از پلاسمای بهبود یافتگان است.

ایمان فولای، مدیر طرح پلاسما درمانی بیمارستان بقیه الله گفت: پلاسما، تنها روش قطعی در بهبود حال بیماران بوده که نتایج آزمایشات آن به صورت مثبت نشان داده شده است. افرادی که قبلاً به کرونا مبتلا شده و اکنون بهبود یافته­اند و در بدن خود سطح بسیار بالایی آنتی بادی دارند از این روش می‌توانند استفاده کنند؛ اما این روزها مراجعات برای اهدای پلاسما بسیار کاهش یافته است.

مسلمی، معاون اهداکنندگان انتقال خون استان تهران گفت: تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در سطح استان تهران بسیار زیاد است و طی چند ماه اخیر یعنی از اردیبهشت ماه تا کنون بیش از ۴۵۰ واحد پلاسما اخذ کردیم، اما ظرفیت ما بسیار بالا بوده و بیش از ۴۰ مراجعه کننده یا بیمار را در طول روز می‌توانیم بهبود ببخشیم.

او اضافه کرد: برای سرعت بخشی به بهبود بیماران کرونایی نیازمند همکاری و همیاری بیشتری از سوی بهبود یافتگان کرونا هستیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها