jamejamonline
دانش عمومی کد خبر: ۱۲۷۶۴۷۸   ۲۹ شهريور ۱۳۹۹  |  ۱۹:۴۹

آیا تا به حال این احساس را داشته اید که کائنات به شما خیره شده است؟! ناسا تصویر یک سحابی شگفت‌انگیز را منتشر کرد که به «چشم خدا» معروف است.

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، این چشم کیهانی، منظره‌ای از سحابی هلیکس (Helix) در نور مادون قرمز است.

این سحابی یکی از آخرین مراحل زندگی برای یک ستاره پیر و شبیه به خورشید را نشان می‌دهد. این ستاره لایه بیرونی خود را خارج کرده است.

نور تابیده شده از ستاره‌ مرکزی که «کوتوله‌ سفید» است، مواد پرتاب شده را داغ می‌کند و موجب می‌شود آن‌ها در رنگ‌های شگفت‌آوری تابش کنند.

تصویر ناسا از «سحابی چشم خدا»

در آن پوسته‌ها، یک منطقه گرم و غبار آلود که در تصویر به رنگ قرمز دیده می‌شود، نشان می‌دهد که ستاره‌های دنباله دار بی‌ثبات و شاید سیارات، یکدیگر را از هم جدا می‌کنند.

سحابی هلیکس یا پیچه‌ای یک سحابی سیاره‌ای در صورت فلکی دلو است که در سال ۱۸۲۴ میلادی توسط «کارل لودیگ هاردینگ» کشف شد. این سحابی یکی از نزدیک‌ترین و درخشان‌ترین سحابی‌ های حلقوی است.

شکوه و عظمت این سحابی به اندازه‌ای است که به «سحابی چشم خدا» نیز معروف است. در این تصویر ستاره‌ مرکزی نقطه سرخی در میان سحابی است که مانند مردمکی قرمز داخل یک چشم غول پیکر سبز رنگ دیده می‌شود.