طبق اعلام مسئولان در شورای عالی مناطق آزاد به غیر از خودروهای آمریکایی و یا سفارش آمریکا مابقی خودروهای دپو شده این مناطق با مصوبه هیات وزیران ترخیص شده‌ است.
کد خبر: ۱۲۷۳۳۰۹
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، از مجموع بیش از ۱۲ هزار خودرویی که در سال‌های گذشته وارد و به هر دلیلی از جمله تغییر شرایط ارزی و ممنوعیت ثبت سفارش و واردات خودرو در گمرکات و بنادر متوقف شده بودند که تعدادی مربوط به مناطق آزاد بود.

از نیمه دوم سال ۱۳۹۷ و با مصوبه هیات وزیران اولین مهلت در اختیار صاحبان خودرو برای ترخیص کالاهای خود قرار گرفت و در ادامه طی چند مرحله این زمان تمدید شد که آخرین بار در اواخر خردادماه هیات وزیران برای چهارمین بار مهلت ترخیص را تمدید کرد. این در حالی است که تا پایان مرحله‌ی سوم عمده خودروهای دپو شده ترخیص و حدود۳۷۰۰  دستگاه باقی مانده بودند.
 
اما ناصر خرمالی – مدیر توسعه صادرات، گمرک و ارزش افزوده مناطق آزاد – در  را بطه با وضعیت ترخیص خودروهای دپو شده مناطق آزاد  گفت که براساس مصوبه هیات وزیران عمده خودروهای این مناطق که حدود ۲۵۰ دستگاه بود ترخیص شده است.
 
وی ادامه داد: با این حال تعدادی از خودروها با توجه به نظر معاونت حقوقی ریاست جمهوری امکان ترخیص پیدا نکردند.
 
خرمالی گفت:  خودروهای دپو شده مناطق آزاد، فقط برای تردد در این مناطق وارد شده‌ و با تغییر قوانین و ضوابط واردات خودرو ، با مشکل عدم ثبت سفارش و بالای ۲۵۰۰ سی‌سی مواجه و در بین آنها خودروهای ساخت آمریکا و یا سفارش آمریکا وجود داشت.
 
به گفته این مقام مسئول در شورای عالی مناطق آزاد تمامی خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی و بدون ثبت سفارش مناطق آزاد با توجه به قوانین مربوط به این مناطق امکان ترخیص پیدا کردند ولی خودروهای ساخت و تولید آمریکا و یا سفارش آمریکا مشکل حقوقی داشته و ترخیص نشده‌اند که تعداد آنها حدود ۷۰ دستگاه است.
گفتنی است از مجموع حدود ۱۲ هزار و ۲۶۱ خودروی دپو شده در گمرک، تا پایان سومین مرحله از تعیین مهلت برای ترخیص (پایان اردیبهشت ماه امسال)، حدود ۳۷۰۰ دستگاه دیگر باقی مانده بود که بخشی بیش از ۲۰۰۰ دستگاه دارای پرونده قضایی و حدود ۱۱۰۰ دستگاه هم فاقد ثبت سفارش بودند و تعدادی هم بدون این مسایل باید با تمدید زمان فرایند ترخیص را انجام می دادند.

در هر صورت در اواخر خردادماه دوباره زمانی سه ماهه در اختیار صاحبان خودرو قرار گرفت که تاکنون گزارشی در موردآخرین وضعیت آن منتشر نشده است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها