برگزاری تورنمنت های بین المللی می تواند از ابعاد مختلف موجبات رشد و پویایی هر رشته ورزشی را به ارمغان بیاورد.
کد خبر: ۱۲۷۳۰۰

یک تورنمنت معتبر باید ویژگی های قابل توجهی داشته باشد تا بتواند اهداف کشور میزبان را برآورده کند. برگزاری مسابقه های بین المللی در زمان مناسب و اختصاص جوایز نفیس و ارزنده 2 فاکتور مهم و اساسی برای استقبال و جذب کشورهای صاحب نام به شمار می آید.
در 12 ماه سال تورنمنت های بین المللی پرشماری طبق تقویم فیلا در کشورهای مختلف که در کشتی سرمایه گذاری کرده اند برگزار می شود که در آن ، کشورهای میزبان برای ارتقای سطح کیفی و کمی ، ترفندها و تمهیداتی را به کار می برند.
در این میان تورنمنت هایی همچون جامهای یاریگین ، اوماخانف ، مدوید ، علی اف ، بلاگلازوف ، یاشاردوغو ، زیکلوفسکی ، دیوید شولتز و... از جذابیت و اعتبار ویژه ای برخوردار هستند و همواره با حضور قابل توجه کشورهای صاحب نام کشتی جهان و چهره های شاخص و نامدار آنها برگزار می شود. اما در کشور ما ، به رغم قدمت و منزلتی که کشتی از دیرباز داشته است و سابقه برگزاری بیش از 40 سال مسابقه های بین المللی در ایران را پشت سر می گذاریم ، هنوز کیفیت تورنمنت های ایران نتوانسته اند همگام و به موازات همتاهای خارجی رشد و پیشرفت داشته باشند.
در سالهای پس از انقلاب ، کشتی ایران هر چند از لحاظ کمی در برگزاری مسابقه های مختلف بین المللی و در رده های گوناگون سنی به یک حدنصاب قابل توجه و پرشماری دست یافت ، اما هیچ گاه از لحاظ کیفی به معیار و استانداردهای تورنمنت های معتبر و تراز اول بین المللی نرسید. در دوران فعالیت محمدرضا طالقانی تعداد مسابقه های بین المللی داخلی به مناسبت ها و عناوین مختلف به بالاترین میزان و شمارش رسید اما به مرور زمان و با کاهش میهمانان ، این تورنمنت ها یکی یکی به تعطیلی کشیده شد تا جایی که در حال حاضر فقط میزبانی 2 تورنمنت بین المللی ایران در تقویم فیلا گنجانده شده است.
جام جهان پهلوان تختی در کشتی آزاد با قدمت 27 ساله و جام نوپا و مستقل یادگار امام برای کشتی فرنگی با تمام تدارکات و ترفندها تا رسیدن به تورنمنت های معتبری چون یاریگین ، یاشار دوغو و... فاصله زیادی دارد.
سال به سال نیز این شکاف بیشتر می شود. در حالی که انتظار می رفت جام تختی پس از گذشت 27 سال از عمر آن اکنون در حد و قالب یک (گراندپری) جایزه بزرگ ارتقا پیدا کند اما در میان تعجب و تاسف ، کیفیت این جام سال به سال دچار افت و نزول شده است.
همین یک ماه پیش بود که با بهترین امکانات و تدارکات و صرف هزینه سنگین فقط میزبان 2 کشور امریکا و ترکمنستان بودیم و در نهایت جام تختی در بندرعباس نه از لحاظ کمی و نه از حیث کیفی در حد و شان نام جهان پهلوان نبود. تغییر متناوب در زمان برگزاری مسابقه ها می تواند یکی از دلایل استقبال نکردن تیمها تلقی شود. به هر صورت برای ارتقای سطح کیفی و فنی مسابقه های بین المللی جام تختی و جذب تیمهای صاحب نام ، ضرورت ابتکار عمل و تمهیدات تازه بیش از پیش حاصل می شود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها