متخصصان دانشگاه ادینبورگ انگلیس با اسکن مافوق صوت قلب بیش از هزار و ۲۰۰ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در ۶۹ کشور مختلف دریافتند، ۵۵ درصد از این بیماران دچار مشکلات قلبی هستند.
متخصصان دانشگاه ادینبورگ انگلیس با اسکن مافوق صوت قلب بیش از هزار و ۲۰۰ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در ۶۹ کشور مختلف دریافتند، ۵۵ درصد از این بیماران دچار مشکلات قلبی هستند.
کد خبر: ۱۲۷۱۲۳۹

به گزارش جام جم آنلاین از ایرنا، بر اساس این اسکن‌ها در یک سوم بیماران، بطن‌های قلب دچار آسیب شده‌اند در حالی که ۳ درصد از آن‌ها دچار حمله قلبی شده و ۳ درصد دیگر نیز دچار تورم بافت قلب شده‌اند. اغلب این بیماران قبل از ابتلا به کووید ۱۹ فاقد بیماری‌ها و عوارض قلبی بوده‌اند.

این تحقیقات اهمیت استفاده از اسکن مافوق صوت یا اکوکاردیوگرام را در تشخیص عوارض قلبی کووید ۱۹ نشان می‌دهد. پس از این تحقیقات، شیوه درمان حدود یک سوم از بیماران مورد مطالعه تغییر کرد و بسیاری از آن‌ها داروهایی را برای درمان عوارض قلبی این بیماری دریافت کردند.

این پژوهش ها بر مبنای مطالعاتی انجام گرفته است که نشان می‌دهند کووید ۱۹ علاوه بر ریه‌ها موجب آسیب سایر بافت‌های بدن از جمله قلب و مغز نیز می‌شود. مطالعات اولیه در چین و ایتالیا نشان می‌دهد تا ۲۰ درصد از بیماران کووید ۱۹ بستری شده در بیمارستان، دچار آسیب‌های قلبی نیز شده‌اند.

از آنجا که ویروس موجب تورم و تجمع مایعات در ریه می‌شود، قلب باید برای اکسیژن‌رسانی به بدن، فعالیت شدیدتری انجام دهد و ممکن است در نتیجه این بار زیاد دچار نارسایی شود. در سایر بیماران ممکن است ویروس عضلات قلب را مستقیما مورد حمله قرار داده و موجب تورم آن شود.

ویروس کرونا موسوم به « کووید ۱۹» اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

تدروس آدهانوم مدیر کل سازمان جهانی بهداشت چهارشنبه ۲۱ اسفندماه ۹۸ در کنفرانسی خبری تاکید کرد که اگرچه واژه «همه‌گیر» (pandemic) به دلیل حساسیتی که دارد نباید بدون دقت مورد استفاده قرار گیرد اما ارزیابی‌های این سازمان ویروس کرونا را «همه‌گیر جهانی» شناسایی و اعلام می‌کند.

دانشمندان بسیاری در سراسر جهان به دنبال ساخت واکسن این پاندمی هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها