نایب رئیس اتحادیه مشاورین املاک مطرح کرد:

میانگین قیمت مسکن در تهران 19500000 تومان است

نایب رئیس اول اتحادیه مشاورین املاک گفت: مستاجرینی که با افزایشی بیشتر از نرخ مصوب ستاد مبارزه با کرونا مواجه میشوند میتوانند قرارداد اجاره خود را تمدید نکنند و این امر نیازی به برخورد قانونی ندارد.
کد خبر: ۱۲۷۰۶۳۷

وضعیت مسکن در حالت رکود تورمی قرار دارد/ مردم قبل از خرید حتما مشاوره بگیرند

حسام عقبایی نایب رئیس اول اتحادیه مشاورین املاک در گفتگو با جام جم آنلاین به شرح وضعیت بازار مسکن در روزهای اخیر پرداخت.

عقبایی وضعیت بازار مسکن را در حالت رکود تورمی عنوان کرد و گفت: میزان معاملات خیلی بالا نیست و قیمت ها در ماه های گذشته رشد داشته و روند آن از ابتدای سال صعودی بوده است. خرید و فروش مسکن نسبت به میزان سال گذشته بسیار کاهش داشته اشت. در حال حاضر بازار مسکن به یک تثبیت نسبی رسیده است و میانگین قیمت در مناطق تهران 19 میلیون و پانصد هزار تومان است.
 
نایب رئیس اول اتحادیه مشاورین املاک افزود: ستاد مبارزه با کرونا در روزهای گذشته موصوبه ای تصویب کرد که حداکثر افزایش اجاره بها در شهر تهران 25 درصد، در 6 کلانشهر ایران 20 درصد و در شهرهای کوچک کشور 15 درصد است و موجرین حق افزایش بیش از این را ندارند و مستاجرینی با افزایشی بیشتر از این نرخ مواجه شوند، میتوانند قراردادهای خود را تمدید نکنند. موجرین نیز نمی توانند مستاجرین را تا 3 ماه بعد از وضعیت سفید کرونا تخلیه کنند و قانونگذار اختیار را به مستاجر داده و به موجر نیز اجازه تخلیه را نمی­دهد و نیازی به برخورد قانونی ندارد.
 
حسام عقبایی در پاسخ به این سوال که «برخی از مشاورین املاک با یکی از طرفین معامله هماهنگ میکنند که برای خریدار ارزان بخرند و یا برای فروشنده گرانتر بفروشند و  درصدی از آن را برای خود برمیدارند. آیا از سوی قانون این کار جرم تلقی میشود؟» اظهار کرد: این فعل کاملا فعل مجرمانه ای است و من وجود آن را در عموم مشاورین املاک تایید نمیکنم؛ اما در حدود 130 هزار بنگاه مشاور املاک و 600 هزار نفر شاغل در این فعالیت میکنند. این که بگوییم تخلفی وجود ندارد اشتباه است. حتما در این حرفه مانند حرفه های دیگر فرد متخلف وجود دارد اما در سطح گسترده نیست. وظیفه اتحادیه مشاورین املاک این است که با حداکثر بازرسی جلوی انجام اینگونه تخلفات را بگیرد و آن را به حداقل برساند.

وی در خصوص توجه مردم در هنگام خرید و فروش مسکن به قیمتها تاکید کرد: مشتری ها امروزه آگاه هستند و اگر بخواهند کالایی بخرند از قبل از طریق چند فروشگاه دیگر قیمت را کنترل میکنند. حال برای خرید کالای گرانی مانند مسکن که قیمت میلیاردی دارد، باید بررسی های خود را انجام دهند و اگر آگاهی کافی برای این کار ندارند میتوانند از یک وکیل راهنمایی بخواهند، سپس خرید و معامله خود را انجام دهند.

حسام عقبایی با اشاره به وجود سایتها و اپلیکیشنها برای خرید، فروش، رهن و اجاره مسکن بیان کرد: ما همواره مخالف درج قیمت مسکن چه در حوزه اجاره و چه در حوزه خرید و فروش در سایتها و اپلیکیشنها بودیم. ما موافق انجام فعالیت های اقتصادی در حوزه تجارت الکترونیک هستیم. موافق این هستیم که سایتها و صفحات مجازی فعال باشند؛ اما در چهارچوب قانون. اول این که غیرقانونی نباشند و دوم این که مجورهای لازم را از وزارت ارشاد، وزارت کشور و وزارت صنعت، معدن و تجارت کسب کرده باشند. با اتحادیه مشاورین املاک هماهنگ باشند و از درج قیمت در سایتها خودداری کنند.

وی در پایان افزود: مسکن یک کالای همگن نیست که قیمت ان را در سایتها قرار بدهیم. طلا و سکه کالاهای همگن هستند و قیمت آن در همه جای ایران یکسان است ولی مسکن نه تنها در ایران بلکه در همه دنیا کالای ناهمگن است. درج قیمت مسکن در سایتها و اپلیکیشنها به گرانی آن دامن میزند به همین دلیل ما با دادستانی هماهنگ کرده ایم که قیمتی درج نشود. مدتی این قیمت ها نمایش داده نمیشد اما اخیرا دوباره اقدام به نمایش آن کرده اند. اتحادیه مشاورین املاک موافق تجارت الکترونیک است و کشور ما باید رتبه خود را در همه مشاغل در حوزه تجارت الکتونیک بالا ببرد. اما اجازه ندهیم که مردم خصوصا در مورد کالایی گرانی مانند مسکن، از آن آسیب ببینند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها