ماموران معاونت نظارت بر اماکن عمومی

بازدید از ۱۴ هزار و ۳۸ واحد صنفی و پلمب ۱۱ واحد

رئیس پلیس نظارت بر اماکن عمومی پایتخت در گفت‌وگو با جام‌جم:

با قهوه‌خانه‌های زیرزمینی برخورد می‌کنیم

همزمان با شیوع کرونا، محدودیت‌هایی برای برخی اصناف ایجاد شد که با کاهش آمار مبتلایان و جان‌باختگان آنها برطرف و هنوز بعضی محدودیت‌ها مثل سرو قلیان در قهوه‌خانه‌ و سفره‌خانه‌ها، برگزاری مراسم عروسی در تالارها و استفاده از نصف ظرفیت در برخی باشگاه‌ها وجود دارد.
کد خبر: ۱۲۷۰۱۵۳

با این حال عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی باعث شد، اصناف به یکی از مراکز شیوع کرونا تبدیل شوند در افزایش مبتلایان و قربانیان روزهای اخیر نقش داشته باشند. در این مدت ماموران پلیس اماکن و بازرسان وزارت بهداشت برخوردهای سختی با متخلفان داشته‌اند اما بازدارنده نبوده، به طوری که برخی قهوه‌خانه‌ها به عنوان یکی از مراکز اصلی شیوع کرونا با تغییر حالت از مخفیانه به نمایان، به سرو قلیان می‌پردازند.

در گفت‌وگویی با سرهنگ نادر مرادی، رئیس پلیس نظارت بر اماکن عمومی پایتخت به بررسی آخرین وضعیت برخورد با واحدهای صنفی متخلف پرداختیم.

در حال حاضر چه محدودیتی برای اصناف در رابطه با کرونا وجود دارد؟

همه اصناف موظف به رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی هستند. تالارها هم با نصف ظرفیت می‌توانند از رستوران خود استفاده کنند اما اجازه برگزاری مراسم عروسی ندارند. قهوه‌خانه و سفره‌خانه‌ها هم نمی‌توانند قلیان سرو کنند. سینماها هم با نصف ظرفیت می‌توانند اکران فیلم داشته باشند.
اما به نظر می‌رسد ممنوعیت ارائه قلیان به خوبی اجرا نمی‌شود. حتی قهوه‌خانه‌های زیرزمینی دایر شده و در فضایی بسته افراد زیاد قلیان مصرف می‌کنند. پلیس برنامه‌ای برای برخورد با این متخلفان ندارد؟
با مصوبه ستاد ملی کرونا، رستوران‌های سنتی و قهوه‌خانه‌ها فعالیت خود را آغاز کرده‌اند، اما نمی‌توانند قلیان بدهند. اکثر واحدها این محدودیت‌ها را رعایت کرده‌اند اما برخی واحد‌ها که امکان دارد بدون مجوز هم باشند، پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند. پلیس اماکن همراه با بازرسان اصناف و وزارت بهداشت هر روز برای سلامت‌ جامعه به بازرسی می‌پردازند و در صورت مشاهده تخلف با آن برخورد می‌کنند. پلیس در این طرح‌ها پشتیبان‌کننده انتظامی است و اگر صنفی رعایت نکند با دستور قاضی پلمب می‌شود. چند روز قبل در جریان بازدید از سفره‌خانه‌ها و رستوران‌ها در مناطق شمال و شمال‌غرب پایتخت ، ۱۲واحد صنفی صورتجلسه و ۹ واحد نیز پلمب شدند؛ همچنین به ۴۸ واحد نیز تذکر داده شد. یک کافه‌رستوران که در فرحزاد سرو قلیان می‌کرد هم پلمب شد.

احتمال دارد در تهران هم مانند برخی شهرها سرو قلیان برای همیشه ممنوع شود؟

سرو قلیان در قهوه‌خانه‌ها یکی از راه‌های مهم گسترش ویروس است که به همین خاطر از ارائه آن جلوگیری شد. پایان ممنوعیت تابع دستور ستاد ملی مقابله با کروناست اما تصمیم برای محدودیت دائمی برای سرو قلیان هنوز گرفته نشده است.

یکی از مراکز تجمع هم فروشگاه‌ها و پاساژها هستند ، چه نظارتی درخصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی روی آنها انجام می‌شود؟

این واحدها برای فعالیت نشان‌هایی دریافت کرده‌اند و وظیفه نظارت درخصوص رعایت پروتکل‌ها بر عهده وزارت بهداشت است و اگر نیاز به پشیبانی باشد دخالت می‌کنیم.

اخباری درباره فعالیت‌ استخرهای مختلط در تهران در فضای مجازی منتشر شده، در این خصوص پلیس برخوردی کرده است؟

موردی به ما گزارش نشده و تیم‌های گشتی ما هم با تخلفی در این رابطه روبه‌رو نشد‌‌ه‌اند. این اخبار غیرواقعی فضای مجازی است.

کرونا تاثیری در میزان تخلف واحدهای صنفی هم داشته است؟

در سه ماهه نخست امسال و با توجه به شیوع کرونا در کشور بسیاری از واحدها و مراکز ورزشی همچون استخرها و باشگاه‌های بدن‌سازی تعطیل بودند و میزان تخلفات صنفی هم کاهش پیدا کرد.

محمد غمخوار - حوادث / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها