فارس: معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت: نرخ تورم پایان دیماه به 5/12 درصد رسید و تا پایان سال باید منتظر حدود 13 تا 5/13 درصد تورم باشیم،همچنین با انتشار 20 هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت امیدواریم در پایان سال، رشد نقدینگی را در حدود 40 درصد متوقف کنیم.
کد خبر: ۱۲۶۷۵۳

اکبر کمیجانی امروز در دومین همایش چشمانداز صنعت لیزینگ در اقتصاد ایران درباره عملکرد شاخصههای اقتصاد کلان گفت: در بررسیهای شاخص اقتصاد کلان عملکرد این متغیرها با توجه به گذشته بررسی میشود، سال 83 که پایان برنامه سوم توسعه بود، رشد اقتصادی به 8/4 درصد رسیده بود و در سال 84 که آغاز برنامه چهارم توسعه است برآورد 4/5 محقق شد.
وی افزود: دلیل عمده رشد اقتصادی سال 84 نسبت به سال قبل علیرغم تغییر دولتی که سستی و کندی کارهای اقتصادی از ویژگیهای انتقال اقتصادی است، رشد بخش کشاورزی به خاطر بهبود شرایط اقلیمی، رشد بخش صنعت و معدن و بخش نفت بوده است و رشد بخش خدمات قابل توجه نبوده است.
کمیجانی گفت: رشد تولید ناخالص ملی در 6 ماهه سال 85، 5 درصد بوده است این رقم در همین مدت در سال 84، 1/6 درصد بوده است. امیدواریم در سه ماه سوم و چهارم این کاهش جبران شود و امیدواریم رشد 4/5 درصد سال جاری محقق شود.
وی افزود: به نظر میرسد نرخ بیکاری بر اساس آمارها در سه ماهه اول و دوم سال جاری 11 درصد و 2/10 درصد بوده است، این ارقام در سال گذشته به ترتیب 9/11 و 9/10 بوده است و امیدواریم با تحقق رشد اقتصادی پیشبینی شده، نرخ بیکاری کاهش یابد.
کمیجانی گفت: براساس عملکرد سال گذشته مقدار رشد تولید ناخالص داخلی برای سال اول 1/7 و برای سال سال دوم 4/7 پیشبینی شده است که متاسفانه GDP در سال اول برنامه یعنی سال 84، 4/5 درصد و در سال دوم یعنی سال 85، 8/5 درصد بود.
وی افزود: برآوردهای مقدماتی نشان میدهد شکاف موجود بین GDP پیشبینی شده برای سالهای برنامه چهارم توسعه و عملکرد به خاطر عدم تحقق بهرهوری پیشبینی شده در رشد برنامه چهارم توسعه بوده است.
کمیجانی گفت: عملکرد گروه کشاورزی در 6 ماهه ابتدای سال جاری 2/7 و عملکرد گروه نفت در 6 ماهه ابتدای سال جاری 2/3 رشد داشته است.
وی شاخصهای اقتصاد کلان را در نیمه اول سال امیدوار کننده دانست و گفت: امیدواریم که در نیمه دوم سال نرخ رشد به 8/5 درصد پیشبینی شده و حتی 6 درصد برسد.
کمیجانی با اشاره به نگرانیهای موجود درباره نرخ تورم گفت: یکی از متغیرهای اساسی موثر بر قمیتها، رشد نقدینگی است، در کشور ما به خاطردرآمدهای نفتی، رشد نقدینگی شدید داشتهایم، تلاشهایی برای کنترل نقدینگی صورت گرفته است و اخیرا مجوز انتشار 20 هزار میلیارد ریالی اوراق مشارکت از مجلس شورای اسلامی گرفته شده است.
وی افزود: نرخ تورم در 12 ماهه منتهی به دیماه سال 85 به 5/12 درصد رسید و تا پایان سال باید منتظر حدود 13 تا 5/13 درصد تورم باشیم. برآوردها رشد نقدینگی را 50 درصد نشان میدادند و با تدبیر دولت و مجلس و انتشار 20 هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت امیدواریم در پایان سال، رشد نقدینگی را در حدود 40 درصد متوقف کنیم.
کمیجانی گفت: در اجزاء عرضه پول، پایه پولی کشور تحت تاثیر انبساط بوده است و بانک مرکزی میکوشد بخشی از این انبساط را محدود کرده و کاهش دهد و به خاطر برآورد افزایش نقدینگی بیش از 50 درصد، مجلس مجوز انتشار اوراق مشارکت را صادر کرد.
وی افزود: شرکتهای لیزینگ جزو موسساتی بودند که عملیات پولی و اعتباری انجام میدهند و دستورالعمل نظارت بانک مرکزی بر شرکتهای لیزینگ در حال آماده شدن است. معاون بانک مرکزی گفت: صنعت لیزینگ محصول پیشرفت بازار مالی است، بازار مالی در دهههای گذشته روند پیشرفت را طی کرده است و لیزینگ و قرارداد اجاره راههای امکان استفاده مصرف کنندگان از درآمدهای بالقوه را به صورت بالفعل فراهم میکنند.
وی افزود: لایحه بازار غیر متشکل پولی در دیماه سال 83 تنظیم و به دولت ارائه شد اما به خاطر انتقال دولت در سال 84، آئین نامههای آن ابلاغ نشد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها