دو سه ماهی است با شیوع كووید 19 رستوران‌ها و مراكز طبخ و توزیع غذا تعطیل یا به صورت بیرون‌بر فعالیت می‌كنند. گفته می‌شود با پایان ماه مبارك رمضان رستوران‌ها با لحاظ‌كردن پروتكل‌های بهداشتی قرار است به كار عادی خود ادامه دهند.
دو سه ماهی است با شیوع كووید 19 رستوران‌ها و مراكز طبخ و توزیع غذا تعطیل یا به صورت بیرون‌بر فعالیت می‌كنند. گفته می‌شود با پایان ماه مبارك رمضان رستوران‌ها با لحاظ‌كردن پروتكل‌های بهداشتی قرار است به كار عادی خود ادامه دهند.
کد خبر: ۱۲۶۷۵۲۶

در این شرایط شاید بسیاری از ما وقت كافی برای آشپزی نداشته باشیم و این نگرانی را داشته باشیم كه آیا با وجود ریشه‌كن نشدن كرونا می‌توان به غذاهای رستوران‌ها اعتماد كرد یا خیر.

با این‌كه هنوز شواهد دقیقی مبنی بر انتقال ویروس كرونا از طریق مواد غذایی از سوی سازمان بهداشت جهانی مطرح نشده، لازم است نكات زیر را در تهیه غذاهای غیرخانگی و رستورانی به خاطر بسپارید:
از رفتن به رستوران‌ها یا مراكز توزیع غذا كه بسیار شلوغ و پرجمعیت هستند و حداقل فاصله بین افراد رعایت نمی‌شود بپرهیزید.

غذا را فقط از رستوران‌ها و مراكز معتبر تهیه كنید و از خرید غذا از دستفروش‌ها یا اماكنی كه غذا را به صورت سلف سرویس و در شرایط باز عرضه می‌كنند بپرهیزید.

در شرایط كنونی به‌هیچ‌وجه اقدام به خرید ساندویچ‌های سرد و مصرف آنها نكنید.

توصیه می‌شود مواد غذایی كه امكان حرارت دهی مجدد آنها وجود ندارد، مثل انواع سالاد و دسرها در این شرایط مصرف نشوند.

اگر مجبور به صرف غذا در رستوران هستید، از مصرف سس‌های دست‌ساز خودداری كرده و از سس‌های تك‌نفره استفاده كنید.

به محض دریافت غذا و تماس با بسته‌بندی آن، دست‌های خود را به طور صحیح بشویید.

ظروف و بطری‌های نوشیدنی كه همراه غذا خریداری شده‌اند، قبل از مصرف حتما با مایع ظرفشویی شسته شوند و هرگز بدون ضدعفونی مناسب اقدام به نوشیدن با بطری نكنید.

پس از شست‌وشوی دست‌های خود، غذا را از ظرف آن خارج كنید و در ظروف تمیز دیگری قرار دهید. از قرار دادن ظروف بسته‌بندی مثل ظروف یك‌بار مصرف، فویل‌های آلومینیومی یا كارتن‌ها در یخچال بپرهیزید.

مواد غذایی موجود در ظروف رستورانی را با روش مناسب داغ كنید. ویروس كرونا در دمای 90 درجه سانتیگراد به طور كلی از بین می‌رود. پس حتی در صورت آلوده بودن مواد غذایی با این ویروس، گرم‌كردن مجدد مواد غذایی تنها راه مقابله با آن است. برای این منظور می‌توانید غذا را روی گاز، درون فر یا با ماكروویو داغ كنید و مطمئن شوید همه غذا به طور یكنواخت گرم شده است.

در صورت خرید انواع كباب، اگر متوجه شدید به‌طور كامل نپخته‌اند از مصرف آن بپرهیزید. سازمان بهداشت جهانی بر مصرف مواد غذایی با منشأ دامی نظیر گوشت و تخم‌مرغ به صورت كاملا پخته تاكید داشته است.

مریم قادری قهفرخی - متخصص صنایع غذایی / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها