معاون دفتر بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت ضمن اشاره به دستاوردهای بسیج ملی کنترل فشارخون بالا، در عین حال گفت: مهم است بیماران قلبی و مبتلایان فشارخون بالا، در بحران کرونا، کنترل فشارخون خود را جدی بگیرند و با فعالیت بدنی متناسب، تغذیه صحیح و... فشارخون مناسبی داشته باشند.
معاون دفتر بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت ضمن اشاره به دستاوردهای بسیج ملی کنترل فشارخون بالا، در عین حال گفت: مهم است بیماران قلبی و مبتلایان فشارخون بالا، در بحران کرونا، کنترل فشارخون خود را جدی بگیرند و با فعالیت بدنی متناسب، تغذیه صحیح و... فشارخون مناسبی داشته باشند.
کد خبر: ۱۲۶۷۰۳۹

به گزارش جام جم آنلاین، دکتر علیرضا مهدوی در گفتگو با ایسنا با اشاره به روز جهانی فشارخون و با بیان اینکه شعار روز جهانی فشار خون «از میزان فشارخون خود مطلع شوید، با کنترل آن زندگی طولانی‌تری داشته باشید» است، گفت: سال گذشته در بسیج ملی کنترل فشار خون بالا تعداد زیادی مبتلا به فشارخون بالا شناسایی شدند. هدف ما شناسایی حدود ۱.۵ میلیون نفر افرادی بود که از فشار خون خود بی‌اطلاع بودند که در این طرح محقق شد.

وی با بیان اینکه برگزاری بسیج ملی کنترل فشارخون بالا سبب به دست آوردن اطلاعات زیادی شد، اظهار کرد: اما مهم‌ترین دستاورد این بسیج، ایجاد حساسیت در مردم در خصوص فشارخون بود. پس از اتمام بسیج ملی کنترل فشارخون، در ۱۵ تیرماه سال گذشته به تمام واحدهایمان دستور دادیم کسانی که در مراجعه اولیه مشخص شد فشار خون بالایی دارند، تا انتهای سال مجددا مورد پیگیری قرار گیرند. این دستور جدای از افرادی است که بیمار هستند و ماهیانه، فصلی یا ... به مراکز ما مراجعه می‌کنند که خوشبختانه دانشگاه‌ها در این امر موفق بودند چراکه تا حدود ۹۰ درصد این افراد را پیگیری کرده بودند.

مهدوی افزود: کسانی که فشار خون بالاتر از ۱۴ روی ۹۰ داشتند به عنوان فرد مشکوک به فشارخون بالا بررسی شدند. در کسانی هم که پیش از این فشارخون بالا مشخص شده بود، مراقبت‌های ممتد ادامه یافت و اگر مراقبت نامرتب بود، ممتد شد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه شیوع کرونا سبب خلل در ایجاد برنامه‌ها شد، خاطرنشان کرد: به همین علت ما دیگر نتوانستیم مردم را برای مراقبت‌های بیشتر به مراکز دعوت کنیم و بیشتر به صورت از راه دور و مجازی مجبور به پیگیری شدیم. در عین حال تاکید بیشتری به خود مراقبتی، تغذیه صحیح، تحرک کافی و... داشتیم که این موارد به افراد شناسایی شده، اعلام شد. خوشبختانه تعداد زیادی از بیماران چه در حوزه فشار خون بالا و چه در سایر بیماری‌های مزمن، خود مراقبتی را رعایت می‌کنند.

وی افزود: انجمن بین‌المللی فشارخون هر ساله هدف‌گزاری می‌کند که در دنیا تعدادی فشارخون به صورت نمادین گرفته شود. هدف سال گذشته این انجمن، اندازه‌گیری سه میلیون فشارخون در دنیا بود که ما توانستیم بیش از ۳۰ میلیون فشارخون را اندازه‌گیری کنیم.

پوشش بالای غربالگری فشارخون در روستاها

معاون دفتر بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، در خصوص دیگر دستاوردهای بسیج ملی فشار خون بالا، افزود: پوشش این طرح در روستاها بسیار بالا بود؛ چراکه در این مناطق بهورزان فعالیت خوبی داشتند. به طور کلی ۳۰ میلیون و ۵۴۰هزار و ۷۳۷ نفر در کشور مورد غربالگری فشارخون قرار گرفتند که پس از حذف موارد تکراری، به عدد ۲۶ میلیون و ۶۷۸ هزار و ۳۸۴ نفر رسیدیم. از این تعداد ۱۵ میلیون و ۱۲هزار و ۶۹۳ نفر فشارخون طبیعی داشته و ۳ میلیون و ۷۰۶ هزار و ۵۱۴ نفر نیز یا فشارخون بالا و یا سابقه آن را داشتند. همچنین ۷ میلیون و ۹۵۹ هزار و ۲۸۸ نفر نیز دچار پیش فشارخون بالا یا پره هایپرتنوسیو بودند.

بهورز و مراقب سلامت؛ زیربنای سیستم بهداشتی - درمانی کشور

وی در خصوص نقش نیروهای بهداشتی در موفقیت طرح بسیج ملی کنترل فشارخون بالا، بیان کرد: حدود ۳۰ هزار بهورز و مراقب سلامت در کشور داریم و کل این افراد جمعیت زیادی از کشور را تحت پوشش قرار می‌دهند. برگزاری این بسیج ملی بدون حضور این عزیزان امکان پذیر نبود؛ بهورز و مراقب سلامت زیربنای سیستم بهداشتی درمانی کشور است که سبب شده سیستم بهداشت و درمان ما الگوی منحصربه فردی در دنیا باشد. البته در برگزاری بسیج ملی کنترل فشارخون بالا نیروهای دیگر شامل پرستاران، نیروهای اورژانس، داوطلبین، دانشجویان و... هم به کمک ما آمدند، ولی واقعیت این است که سطح اصلی خدمات بهورزان و مراقبین سلامت هستند. این در حالی بود که این افراد علاوه بر کار روزانه خود در بسیج ملی کنترل فشارخون بالا نیز شرکت کردند.

ادامه مراقبت از بیماران فشارخون در بحران کرونا

مهدوی با بیان اینکه مراقبت از بیمار حتی در بحران کرونا هم متوقف نمی‌شود، گفت: البته اقدامات ما نیز تحت تاثیر آن بیماری قرار گرفته، اما متوقف نشده است. افراد تحت نظر از طریق تماس تلفنی پیگیری شدند و در صورت لزوم، برای آمدن به مراکز درمانی فراخوانده شدند. در حال حاضر به فکر تقویت خدمات از راه دورمان هستیم.

فشار خون بالا عامل سکته‌های قلبی و مغزی

وی با اشاره به اینکه فشارخون، گرفتاری سیستم گردش خون است، تصریح کرد: در صورت عدم کنترل، فشار خون می‌تواند تقریبا به تمام دستگاه‌های بدن آسیب برساند. شایع‌ترین اتفاقی که به علت فشارخون بالا رخ می‌دهد، سکته‌های قلبی و مغزی هستند که شایع‌ترین علت مرگ و میر در جوامع است. به همین خاطر تاکید می‌شود که افراد از فشارخون خود مطلع باشند و به صورت منظم اندازه گیری کنند، در صورتی که فشارشان بالاتر از حد طبیعی بود نیز حتما نسبت به کنترل آن اقدام کنند. با فعالیت بدنی، کاهش وزن، کم کردن مصرف نمک و... می‌تواند سبب کاهش فشارخون شود، اما ممکن است افرادی هم باشند که لازم باشد قرص‌هایی برای کنترل فشار خون خود مصرف کنند و امیدواریم این موضوع جدی گرفته شود. فشارخون ایده‌آل، ۱۲۰ روی ۸۰ و پایین‌تر است.

وی با بیان اینکه بیماری کووید ۱۹ جدید است و اطلاعات نسبت به آن کامل نیست، افزود: اما افرادی که بیماری قلبی، فشارخون بالا و... دارند بیشتر در معرض ابتلا به کرونا هستند و بر اساس مطالعات، مرگ و میر در جمعیت این بیماران بیش از مبتلایانی است که فشارخون بالا ندارند. بنابراین مهم است کسانی که فشارخون بالا دارند در این اوقات کنترل فشارخون خود را جدی بگیرند و با فعالیت بدنی متناسب، تغذیه صحیح و... به کنترل فشارخون دست پیدا کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها