پیمان شینگن پیمانی‌ست که بین 26 کشور اروپایی بسته شده و یکی از مهم‌ترین مفاد آن آزادی حرکت شهروندان این کشورها بین سایر کشورهای عضو است.
کد خبر: ۱۲۶۱۴۳۸

گذشته از این، کشورهای عضو پیمان شینگن پذیرفته‌اند که رویه‌های مشابهی را برای صدور ویزا برای شهروندان خارج از این حوزه پیش بگیرند. اما چه عواملی زمینه‌ساز پیمان شینگن بوده‌اند و تاریخچه ویزای شینگن چیست؟ در این نوشتار به پاسخ این پرسش‌ها خواهیم پرداخت.

آزادی حرکت، یکی از مفاد اعلامیه‌ی حقوق بشر

کره‌ی زمین به‌تدریج طی قرن‌ها توسط اقوام مختلف مرزبندی شده تا امروز که به‌طور رسمی و طبق توافق بین‌المللی 215 کشور در سرتاسر آن شکل گرفته‌اند. مردمی که در هر یک از این کشورها زندگی می‌کنند قوانین متفاوتی نسبت به دیگر کشورها دارند و درعمل می‌توانند بدون کسب اجازه، در بهترین حالت، تنها در مرزهای کشور خود آزادی حرکت داشته باشند و این درحالی‌ست که یکی از مفاد اعلامیه‌ی جهانی حقوق بشر، که بسیاری از کشورها آن را به‌رسمیت می‌شناسند، به آزادی حرکت اشاره می‌کند. منظور از آزادی حرکت، آزادی شهروندان تمامی کشورها برای جابه‌جایی در داخل آن کشور و همچنین حق انسان‌ها برای ترک هر کشور، از جمله کشور خود، و بازگشت به کشور خویش است.

برداشت‌ها از این بند مشابه نیستند و اصلاً کشورها ضرورتاً ملزم به اجرای مفاد این اعلامیه نیستند، اما یکی از برداشت‌های رایج در این ارتباط به آزادی انسان‌ها نه فقط برای حرکت در مرزهای داخلی و درون دولت‌ها، که برای آزادی حرکت بین دولت‌ها هم اشاره دارد.

با توجه به این تغییر و تحول‌ها در ارتباط با آزادی حرکت و البته برای دستیابی به اهداف دیگری مانند رشد اقتصادی و سیاسی از طریق یکپارچگی به‌تدریج بعضی از کشورها بر اساس پیمانی که بین خود منعقد کردند مرزهای جغرافیایی را از بین خود برداشتند و بدین ترتیب شهروندان آن‌ها توانستند بدون نیاز به کسب اجازه در دیگر کشورهای عضو پیمان آزادی حرکت داشته باشند.

شاید بتوان گفت پیمان شینگن مهم‌ترین و مشهورترین پیمانی‌ست که برای لغو مرزهای جغرافیایی بین کشورهای مختلف منعقد شده. این پیمان در 14 ژوئن سال 1985 بین 5 کشور اروپایی منعقد شده و پس از آن به‌تدریج کشورهای بیش‌تری به آن پیوسته‌اند تا امروز که شمار آن‌ها به 26 کشور رسیده است.

ایده‌ متحدشدن کشورهای اروپایی

ایده‌ متحدشدن کشورهای اروپایی قدمت زیادی دارد و حتی می‌توان سررشته‌ آن را در قرون وسطی پیدا کرد. این ایده پس از جنگ جهانی دوم و با واردآمدن خسارات قابل توجه به شمار زیادی از کشورهای اروپایی پررنگ‌تر شد و پس از آن اقداماتی برای متحدکردن کشورهای اروپایی و افزایش قدرت سیاسی و اقتصادی آن‌ها انجام شد که امضای توافق‌نامه‌ی رم در سال 1957 یکی از بارزترین آن‌هاست. این پیمان که امروز با تغییر و تحولات نسبتاً زیاد به شکل‌گیری اتحادیه‌ی اروپا انجامیده بیش‌تر در ارتباط با اتحاد تجاری و اقتصادی کشورهای اروپایی‌ست و یکی از نتایج مهم و چشمگیر آن موفقیت در یکپارچه‌کردن واحد پولی کشورهای عضو با معرفی واحد پول یورو در سال 1999 و برداشتن عملی مرزهای اقتصادی و تجاری بین کشورهای مختلف اروپایی‌ست.

فرانسه و آلمان پیش‌گام برداشتن مرزهای جغرافیایی در اروپا

در سال 1984 دو کشور فرانسه و آلمان [البته آلمان غربی]، که پیش‌گام اجرای ایده‌ی لغو مرزها بین کشورهای اروپایی بوده‌اند، این موضوع را به‌صورت رسمی مطرح کردند و درنهایت موفق شدند آن را در ژوئن سال بعد در توافقی به نام شینگن که بین 5 کشور آلمان، فرانسه، بلژیک، هلند و لوکزامبورگ بسته شد رسمیت ببخشند. نامگذاری این پیمان به‌خاطر نزدیکی محل برگزاری آن جلسه به منطقه‌ای به نام شینگن است. این منطقه در کشور لوکزامبورگ قرار دارد و شهری کوچک محسوب میشود.

در دهه‌ی 90 برخی از دیگر کشورهای اروپایی مثل ایتالیا، پرتغال، اسپانیا و یونان هم به‌تدریج به این پیمان پیوستند. در نهایت در روز 26 مارس سال 1995 پیمان شینگن اجرایی شد و هفت کشوری که تا آن زمان این قرارداد را پذیرفته بودند مرزهای جغرافیایی بین خود را از میان برداشتند.

پس از اجرایی‌شدن پیمان شینگن دیگر کشورهای اروپایی مثل اتریش، دانمارک، فنلاند، ایسلند، نروژ و سوئد هم به این پیمان پیوستند. لیختن‌اشتاین آخرین کشوری‌ست که تاکنون به پیمان شینگن پیوسته است و پس از عضویت این کشور در فوریه‌ی سال 2008 شمار کشورهای عضو پیمان به 26 کشور رسیده است و اگرچه نامزدهایی برای پیوستن به آن وجود دارند، هنوز هیچ کشوری واجد شرایط پیوستن به این پیمان تشخیص داده نشده است.

تاریخچه‌ شینگن و هرآن‌چه که باید در مورد آن بدانید

فهرست کشورهای عضو پیمان شینگن

همانطور که گفته شد در حال حاضر 26 کشور عضو پیمان شینگن هستند و از قواعد شینگن برای ویزا پیروی می‌کنند. برای سفر به این 26 کشور به ویزای شینگن نیاز است. این 26 کشور به قرار زیر هستند:

  1. اتریش
  2. بلژیک
  3. جمهوری چک
  4. دانمارک به غیر از گرینلند و جزایر فارو
  5. استونی
  6. فنلاند
  7. فرانسه به غیر از نواحی تابعه در خارج از اروپا
  8. آلمان
  9. یونان
  10. مجارستان
  11. ایسلند
  12. ایتالیا
  13. لتونی
  14. لیختن‌اشتاین
  15. لیتوانی
  16. مالت
  17. لوکزامبورگ
  18. هلند به غیر از آروبا، کوراسائو، سینت مارتن و جزایر کارائیب
  19. نروژ به غیر از سوالبار
  20. لهستان
  21. پرتغال
  22. اسلواکی
  23. اسلوونی
  24. اسپانیا
  25. سوئد
  26. سوئیس

سخن آخر

دیدیم که پیمان شینگن به‌یک‌باره ایجاد نشده و رفته‌رفته کشورهای مختلف عضو این پیمان شده‌اند. در حال حاضر 26 کشور عضو این پیمان هستند و پیش‌بینی می‌شود که 4 کشور دیگر در آینده‌ای نزدیک به این 26 کشور اضافه شوند.

شهروندان این 26 کشور برای سفر بین این کشورها به ویزا نیاز ندارند و شهروندان کشورهای غیر از شینگن نیز با در دست داشتن ویزای شینگن می‌توانند بین این کشورها تردد کنند و حتی با داشتن ویزای دائم شینگن می‌توانند در هر یک از این کشورها اقامت کنند.

همچنین می‌توانید برای پیگیری سایر اخبار حوزه گردشگری و دیگر حوزه‌های خبری از «پایگاه خبری خبر ببر» بازدید نمایید تا در جریان آخرین اخبار روز قرار گیرید.

منبع مطلب: خبرگزاری سروش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها