نماینده دائم روسیه در سازمان ملل گفت: تصمیم تروئیکای اروپایی درباره ایجاد مکانیزم حل اختلافات در چارچوب برجام، اقدامی خطرناک است.
کد خبر: ۱۲۴۵۱۴۱
اقدام تروئیکای اروپایی باعث از بین رفتن برجام می‌شود

به گزارش جام جم آنلاین از تسنیم، واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل شب گذشته اعلام کرد که اقدامات سه کشور کشوراروپایی، انگلیس، فرانسه و آلمان که ساز و کار حل و فصل اختلاف در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را راه اندازی کرده‌اند، می تواند به از بین رفتن توافق هسته‌ای با ایران منجر شود.

این دیپلمات بلندپایه روس درباره پیامد این تصمیم تروئیکای اروپایی گفت: «همانطور که ما قبلاً هم هشدار داده‌ایم، این یک تصمیم بسیار نادرست است، چنین اقدامی بسیار خطرناک است و می تواند به یک روند کنترل نشده منجر گردد که در نهایت باعث از بین رفتن کامل توافق هسته‌ای ایران شود.»

سه شنبه گذشته، سه کشور انگلیس، آلمان و فرانسه اعلام کردند که به دلیل اقدامات ایران، آنها چاره ای جز راه اندازی مکانیزم حل و فصل اختلافات در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را ندارند.

مقامات تهران معتقدند که در بیانیه «تروئیکای اروپایی» چیز جدیدی پیدا نکردند و قبل از آن، در ژانویه امکان انجام مذاکره درباره برجام را تنها در صورت بازگشت ایالات متحده به انجام تعهدات خود ممکن می‌دانستند. این در حالی است که واشنگتن از شرکت کنندگان باقی مانده در برجام خواسته تا از این توافقنامه خارج شوند و شروع به تهیه یک سند جدید کنند.

در این رابطه، سرگئی لاوروف، کفیل وزیر امور خارجه روسیه نیز روز گذشته (جمعه) در کنفرانس مطبوعاتی درباره نتایج فعالیت دیپلماسی روسیه در سال 2019 یادآور شد که اقدام جدید سه کشور اروپایی حاضر در برجام بسیار نگران کننده و «چرخشی خطرناک» است که نشان می‌دهد تهدید و اتمام حجت آمریکا تاثیر خود را بر کشورهای اروپایی گذاشته است.

به گفته وی، واقعیت این است که کشورهای اروپایی از اوضاع کنونی پیرامون ایران استفاده کرده و قصد دارند از این طریق ایران را مقصر در هر اتفاقی که افتاده ، جلوه دهند. در حالیکه با وجود تعلیق تعهدات داوطلبانه ایران در چارچوب برجام، در حال حاضر هم هر کاری که در زمینه هسته‌ای در ایران انجام می‌شود ، تحت کنترل بازرسان آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای قرار داشته و ایران اکنون هم قابل اعتماد‌ترین کشور در میان تمام کشورهایی است که عضو معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای نیستند.

آینده توافق هسته‌ای پس از آن در معرض تهدید قرار گرفت که ایالات متحده به طور یک جانبه در تاریخ 8 مه 2018 از آن خارج شد و تحریم‌هایی را علیه صادرات نفتی ایران وضع کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها