هوش مصنوعی به تشخیص زود هنگام مشکلات شناختی نوزادان کمک می‌کند

تشخیص مشکلات شناختی و اوتیسم از لحظه تولد

یافته‌های یک پژوهش نشان می‌دهد در همان ابتدای تولد، نقص رشد شناختی قابل پیش‌بینی است. محققان داروشناسی دانشگاه کارولینای شمالی با استفاده از اسکن مغزی (ام‌آر‌آی) نوزادان و تکنیک‌های یادگیری ماشین در هوش مصنوعی، رشد شناختی کودک تا دو سالگی را با ۹۵ درصد درستی پیش‌بینی کردند. این پیش‌بینی می‌تواند به شناسایی کودکان با احتمال خطر ضعف مهارت‌های شناختی، اندکی بعد از تولد با احتمال درستی بالا کمک کند.
کد خبر: ۱۲۴۲۴۰۹

در این مطالعه از ۶۸۵ کودک تصویربرداری مغزی صورت گرفت. آنها به دنبال یافتن یک تصویر شاخص برای تعیین امکان ابتلا به نقص یا عدم آن بودند. محققان متوجه شدند ماده سفید مغز می‌تواند این شاخص را به آنها بدهد. ماده سفید بافتی در مغز است که حاوی الیاف آکسون بوده و سلول‌های عصبی یک ناحیه از مغز را به سلول‌های عصبی در منطقه دیگر وصل می‌کند. ماده سفید برای عملکرد طبیعی مغز بسیار مهم است. در مورد رشد ماده سفید در انسان یا چگونگی ارتباط آن با رشد مهارت‌های شناختی در اوایل کودکی از جمله رشد زبان، اطلاعات کمی وجود دارد.
محققان نتیجه گرفتند الگوهای زیر ساختار ماده سفید موجود در بدو تولد، باعث پیش‌بینی عملکرد شناختی کودکان در سنین یک و دو سالگی (زمانی که رشد شناختی اتفاق می‌افتد) می‌شود. در این اسکن ۱۲ قطعه الیاف سفید که برای عملکرد شناختی و رشد زبان موثر بودند بررسی شد.
این الیاف در زمان تولد به شدت به یکدیگر مرتبطند و در یک سالگی شروع به تمایز از یکدیگر کرده و در
دو سالگی این تمایز بسیار بیشتر می‌شود. مهم‌ترین یافته پژوهش این بود که روابط رایج بین ماده سفید در تولد، به‌شدت رشد شناختی را تا یکسالگی پیش‌بینی می‌کند و همین روابط پس از آن تا دو سالگی رشد زبانی را پیش‌بینی می‌کند.
دکتر جان گلیمور، از محققان این پژوهش می‌گوید: رشد سریع ساختار مغز، شناخت و رفتار در اوایل کودکی اتفاق می‌افتد و ما تازه شروع به درک چگونگی ارتباط آنها کرده‌ایم. با درک بهتر این روابط، در نهایت امیدواریم بتوانیم کودکان در خطر ابتلا به مشکلات شناختی یا اختلالات روانپزشکی را بسیار زودتر شناخته و با مداخلات زودهنگام از به‌وجود آمدن نقص شدید جلوگیری کنیم.
مداخله زود هنگام در سال اول زندگی - وقتی که رشد شناختی رخ می‌دهد - می‌تواند به بهبود نتایج کمک کند. این مداخله به‌خصوص برای نوزادان نارس که احتمال خطر بالاتری دارند کمک کننده است، زیرا با مشاهده یک اسکن می‌توان پیش‌بینی کرد کدام کودک مشکل داشته و نیاز به مداخله زودهنگام
دارد.
محققان دانشگاه کارولینای شمالی پیش از این هم در حال کار روی یافتن تصاویر شاخصی از ریسک مشکلات روان عصب شناختی همچون اوتیسم و اسکیزوفرنی بوده‌اند. در مطالعه حاضر، محققان یافته‌های اولیه تحقیقات پیشین را در نمونه دوم از کودکانی تکرار کردند که زودرس به‌دنیا آمدند.
منبع: Medicalxpress

فاطمه موسوی بصیرت

دانش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها