پس از لغو رقابت‌های جام‌جهانی کشتی این بار لغو جام باشگاه‌های جهان هم جدی است

دشمــــــــــنی عیــــــــــــان !

محمد بنا اردوی فرنگی را تعطیل کرد. این تصمیم سرمربی تیم ملی پس از لغو میزبانی ایران از رقابت‌های جام‌جهانی کشتی فرنگی گرفته شده است. پس از مخالفت اتحادیه جهانی کشتی با میزبانی ایران از رقابت‌های جام‌جهانی کشتی فرنگی، محمد بنا، سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی ایران نیز که تمرینات تیم ملی برای حضور در این رقابت‌ها را زیر نظر داشت، اقدام به تعطیلی اردو کرد.
کد خبر: ۱۲۳۹۳۴۳

با توجه به این‌که تنها یک روز تا برگزاری جام‌جهانی تهران زمان باقی مانده عملا برگزاری این مسابقات در تاریخ یاد شده امکان‌پذیر نیست. اتحادیه جهانی کشتی زمان برگزاری رقابت‌های جام‌جهانی و این‌که آیا این رقابت‌ها باز هم در ایران برگزار می‌شود یا خیر را مشخص نکرده است.
این اتفاق در حالی افتاده است که ظاهرا کار به مقامات بالاتر از فدراسیون هم رسیده و سلطانی‌فر به‌عنوان متولی ورزش ایران از وزیر خارجه درخواست کرده تا با ورود به این ماجرا اقدامات لازم در این زمینه را انجام دهد. سلطانی‌فر می‌گوید: «با محمدجواد ظریف وزیر خارجه صحبت کرده و تقاضا کردیم از مسیر وزارت خارجه با سفرای کشورهای ژاپن، روسیه و گرجستان در ایران مذاکره و شرایط امن ایران به مسؤولان سیاسی ورزشی کشورهای متبوع منعکس شود.» به گفته وزیر ورزش و جوانان، ایران کشوری بزرگ، مقتدر و فرهنگی است و تیم‌های کشتی فرنگی در جام‌جهانی تهران با آسودگی خاطر شرکت کنند.
با همه این اوصاف مدیرکل دفتر بین‌الملل وزارت ورزش و جوانان تاکید می‌کند که لغو میزبانی ایران قطعی نبوده و در حد یک ایمیل است و رایزنی‌های گسترده‌ای برای بازگرداندن این تصمیم غیر منطقی آغاز شده است. فرشید طهماسبی می‌گوید: «میزبانی شایسته ایران در رویدادهای مختلف بین‌المللی به منصه ظهور رسیده و بالاترین امنیت در کشور ما وجود دارد و لغو میزبانی نیز به هیچ وجه منطقی به نظر نمی‌رسد، به همین دلیل پیگیری لازم برای لغو این تصمیم انجام خواهد شد. ایران همیشه بهترین میزبانی‌ها را داشته است و قطعا این تصمیم هم منطقی نیست و درصدد بازگرداندن آن هستیم.»
ابهام در برگزاری جام باشگاه‌های کشتی جهان در ایران
لغو برگزاری رقابت‌های جام‌جهانی کشتی فرنگی در تهران باعث شده تا میزبانی جام باشگاه‌های جهان در بجنورد هم با اما و اگرهای فراوانی همراه شود. هر چند حسن رنگرز به‌عنوان سخنگوی فدراسیون کشتی از برگزاری حتمی جام باشگاه‌های جهان طبق همان زمان و برنامه قبلی با حضور سه تیم خارجی در شهر بجنورد خبر داده اما هنوز مشخص نیست، تیم‌های خارجی مورد نظر فدراسیون از کدام کشورها هستند و اصلا تمایلی به حضور در ایران دارند یا خیر به گفته رنگرز رایزنی با بعضی از تیم‌های خارجی در حال انجام است، اما چه تضمینی وجود دارد که تیم‌های مورد نظر فدراسیون کشتی مثل تیم‌های مجارستان و ژاپن که به جام‌جهانی تهران نیامدند، این بار قید جام باشگاه‌های جهان در ایران را هم بزنند.
فدراسیون کشتی تلاش‌های خودش را در این چند روزه انجام داده است، اما غربی‌ها غیر‌قابل پیش‌بینی هستند و همان‌طور که سه روز قبل از جام‌جهانی، دستور به لغو این رقابت‌ها دادند اصلا بعید نیست که در خصوص جام باشگاه‌های جهان هم تصمیمی مشابه بگیرند. باید دید در روزهای آینده چه اتفاقی خواهد افتاد و عناد عیان غربی‌ها که سیاست را داخل ورزش کرده‌اند، کار را به کجا خواهد کشاند؟

اعتراض رسمی کمیته ملی المپیک به اتحادیه جهانی کشتی
سید‌رضا صالحی‌امیری در ‌گفت‌وگو با پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان بیان کرد: لغو میزبانی ایران در جام‌جهانی کشتی فرنگی کاملا غیرمنطقی بود و دیروز به شکل کتبی اعتراض خود را به لالوویچ، رئیس فدراسیون جهانی کشتی اعلام کردیم. رئیس کمیته ملی المپیک ادامه داد: روز گذشته هم با رؤسای کمیته ملی المپیک سه کشور روسیه، ژاپن و گرجستان مکاتبه و اعلام آمادگی و امنیت کامل ایران را برای برگزاری هرگونه رویداد بین‌المللی اعلام کردیم. به نظر می‌رسد این تصمیم‌گیری عجولانه، احساسی و تحت تاثیر تبلیغات ناصحیح غربی‌ها بوده است و ما از سه موضع کمیته ملی المپیک، وزارت ورزش و جوانان و دولت جمهوری اسلامی ایران رسما اعلام کردیم ایران در امنیت کامل است و برای برگزاری هیچ رویدادی مشکلی ندارد. صالحی‌امیری به عنوان نمونه میزبانی شایسته ایران در جام‌جهانی شمشیربازی را مطرح کرد و گفت: این بازی‌ها در کمال آرامش و امنیت در تهران برگزار شد و رویدادهای بسیار دیگری را هم به‌عنوان نمونه می‌توان مطرح کرد. ما پیگیر این قضیه هستیم و امیدواریم پس از دریافت پاسخ فدراسیون جهانی کشتی مسابقات جام‌جهانی را به‌زودی با یک تاریخ جدید برگزار کنیم. به اعتقاد من با عزم کمیته ملی المپیک، وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون کشتی این قضیه حل و فصل و جام‌جهانی کشتی فرنگی در تهران برگزار خواهد شد.

علی جوادی

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها