در 24 ساعته گذشته چه اتفاق‌هایی در جهان افتاده است

از نقشه خطرناک نتانیاهو تا گزینه بازی فرانسوی‌ها

جهان پیرامون ما، جهان رویدادهای مختلف است. جهانی که هرلحظه باید منتظر اتفاقاتی بود که موازنه‌های سیاسی و اقتصادی را تغییر ‌دهد. جام جم چند رویداد مهم 24 ساعت گذشته را برای شما مرور می‌کند.
کد خبر: ۱۲۳۸۷۶۷

نقشه خطرناک نتانیاهو چیست؟
1. رفتارهای نتانیاهو برای نجات از بن‌بست سیاسی هرروز ابعاد جدیدی پیدا می‌کند و حالا در تازه‌ترین تصمیمش قرار است با چراغ سبز آمریکا به یکدست اندازی جدید متوسل شود. درست یک روز بعد از آن‌که آمریکا به‌وسیله وزیر خارجه خود از چرخش موضع چهار دهه قبلش در قبال شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی در کرانه باختری خبر داد، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر این رژیم فرصت را برای تحقق اهداف توسعه‌طلبانه‌اش مهیا دیده است.
مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا به‌تازگی در اظهاراتی تأمل‌برانگیز اعلام کرده است کشورش دیگر شهرک‌سازی‌های اسرائیلی در کرانه باختری را برخلاف قانون بین‌الملل نمی‌داند و این یعنی اجرای نقشه خطرناک نتانیاهو برای ملحق کردن دره اردن به اراضی اشغالی.


دقیقاً کدام گزینه؟
2. مدیر سابق موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک با انتشار پیامی از حمایت وزیر دفاع فرانسه از برجام در نشست این موسسه خبر داده است؛ البته پیامی که نه‌تنها به آن نمی‌توان خوشبین بود، بلکه طعم تهدید دارد.
ماجرا از این قرار است که مارک فیتزپاتریک، رئیس سابق موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک در پیام خود نوشته است: فلورنس پارلی، وزیر دفاع فرانسه در نشست منامه موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک گفته است، برجام پلن A ما محسوب می‌شود. نمی‌دانیم مخالفان چه برنامه‌ای در خصوص پلن B در سر دارند. امیدواریم کار به پلن C نکشد. پلن C برای جنگ است.
همچنین خانم پارلی گفته است فرانسه در عین ادامه گفت‌وگو با تهران، متحدان عرب خود را رها نخواهد کرد.


آتش‌به‌جان رقه
3. تحرکات ارتش ترکیه در سوریه دوباره آغاز شده است و در تازه‌ترین عملیات نظامی‌اش در سوریه روز گذشته مواضع نیروهای ارتش این کشور را در شمال رقه هدف حملات شدید قرار داد.
اسپوتنیک در تازه‌ترین گزارش از سوریه با انتشار این خبر اعلام کرد این مواضع در منطقه «عین عیسی» در شمال رقه قرار دارند. ترکیه در ۲۵ مهرماه برای عقب راندن شبه‌نظامیان کرد سوریه از مناطق مرزی رقه والحسکه سوریه، عملیات نظامی موسوم به «چشمه صلح» را در شمال سوریه آغاز کرد. یکی از اهداف ترکیه از این عملیات نظامی ایجاد منطقه امن در شمال سوریه در حدفاصل شهرهای رأس العین و تل ابیض به طول ۱۲۰ کیلومتر و عمق ۳۰ کیلومتری از مرزهای ترکیه است.


هیلاری هم از قافله عقب نماند
4. بالاخره وقتی همه سیاستمداران آمریکایی درباره موضوع مرتبط با ایران اظهارنظر می‌کنند، مگر می‌شود خانم کلینتون سکوت کند و حرفی نزند. به همین دلیل با شدت گرفتن حمایت‌های مقام‌های جمهوریخواه و دموکرات دولت و کنگره آمریکا از ناآرامی‌های اخیر کشورمان، هیلاری کلینتون که از چهره‌های شناخته شده دموکرات‌ است در پیامی توییتری از شرایط پیش آمده در ایران به‌شدت ابراز نگرانی کرده است. شدت ابراز نگرانی ایشان به شکلی است که انگار خبر ندارد باعث ‌و بانی بخش مهمی از اغتشاشات خود دولت ایالات‌متحده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها