اظهارات مایک پمپئو واکنش‌های گسترده‌ای را به‌همراه داشت

حمایت آمریکا از شهرک سازی‌های اشغالگرانه

سخنان مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا درباره حمایت از روند شهرک‌سازی‌ها در سرزمین‌های فلسطینی آب پاکی بود که روی سر اعراب و اروپایی‌ها ریخته شد و یک بار دیگر نشان داد رژیم صهیونیستی به پشتیبانی همین آمریکاست که سیاست‌های اشغالگرانه خود را پیش می‌برد.
کد خبر: ۱۲۳۸۱۷۵

گروه‌های فلسطینی با محکوم کردن اظهارات اخیر پمپئو می‌گویند تنها راه برای پس گرفتن حق و حقوق‌شان مقاومت است و آنها روزی تمام سرزمین‌های آبا و اجدادی‌شان را از صهیونیست‌ها پس خواهند گرفت. وزیر خارجه آمریکا شامگاه دوشنبه در سخنانی اعلام کرد، واشنگتن سیاستش در قبال شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی در کرانه باختری را تغییر داده و اعلام می‌دارد که این شهرک‌سازی‌ها به خودی خود نقض قوانین بین‌المللی به شمار نمی‌روند. این جدیدترین موضعگیری صریح دولت دونالد ترامپ در جهت تقویت اشغالگری رژیم صهیونیستی و تضعیف تلاش‌های فلسطین برای به رسمیت شناخته شدن به عنوان کشوری مستقل است.
به گزارش فارس، به دنبال سخنان پمپئو، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر معلق اسرائیل طی تماسی تلفنی با رئیس‌جمهور آمریکا ضمن تشکر از مواضع جدید این کشور مدعی شد شهرک‌سازی‌های این رژیم قانونی و این اراضی وطن یهودیان بوده است. پیش از این خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده بود که پمپئو قصد دارد یک سند حقوقی وزارت خارجه آمریکا مربوط به سال ۱۹۷۸ در این باره را لغو کند. در این سند شهرک‌سازی‌ها در اراضی اشغالی فلسطین با قوانین بین‌المللی ناسازگار توصیف شده است. درحال حاضر صدها هزار اسرائیلی در شهرک‌هایی یهودی‌نشین که رژیم صهیونیستی بعد از جنگ سال ۱۹۶۷ و اشغال سرزمین‌های فلسطینی در کرانه باختری و شرق بیت‌المقدس ساخته است سکونت دارند.
سازمان ملل و بیشتر کشورهای جهان شهرک‌های رژیم صهیونیستی را غیرقانونی می‌دانند، زیرا این رژیم در جنگ سال ۱۹۶۷ میلادی این اراضی را اشغال کرده و بر مبنای کنوانسیون ژنو هر گونه ساخت و ساز از سوی اشغالگر در سرزمین‌های اشغالی ممنوع است. روز گذشته نیز پارلمان عربی و اتحادیه اروپا موضع جدید آمریکا را مورد انتقاد قرار داده و آن را بی‌اعتبار توصیف کردند. پارلمان عربی در بیانیه‌ای، ضمن هشدار درباره «تبعات خطرناک و عواقب وخیم این اقدام آمریکا علیه نظام بین‌الملل» آن را باطل خواند و گفت این اقدام به هیچ وجه به شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی اعتبار قانونی نمی‌بخشد. فدریکا موگرینی، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز با صدور بیانیه‌ای گفت موضع اتحادیه اروپا در قبال سیاست شهرک‌سازی اسرائیل تغییری نکرده و «تمام فعالیت‌های شهرک‌سازی طبق قوانین بین‌المللی غیرقانونی هستند». در همین رابطه گروه‌های فلسطینی ازجمله حماس نیز با محکوم کردن اظهارات مایک پمپئو، آمریکا را پشتیبان تجاوزگری و اشغالگری رژیم صهیونیستی توصیف کرد و گفت این چنین حمایتی هیچ کمکی به حل مشکلات نمی‌کند. شورای امنیت سازمان ملل نیز اعلام کرد تصمیم دارد درباره اظهارات اخیر مایک پمپئو نشستی را در شورای امنیت برگزار کند. اینها همه درحالی است که رژیم صهیونیستی همچنان به تخریب خانه‌های فلسطینی در کرانه باختری ادامه می‌دهد و روز گذشته نیز سه خانه را در قدس اشغالی تخریب کرد. مرکز اسرائیلی بتسلیم در فلسطین اشغالی و فعال در امور حقوق بشر، به‌تازگی گزارش کرده که تعداد منازل تخریب شده فلسطینی در سال جاری (۲۰۱۹) بیش از 15 سال اخیر بوده است. به نوشته این منبع در سال جاری بیش از ۱۴۰ منزل تخریب شده است حال آن‌که میانگین منازل تخریب شده از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۸ سالی ۵۴ باب منزل بوده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها