پس‌لرزه‌های حضور سرمایه‌دار معروف دموکرات در انتخابات آمریکا

بلومبرگ محاسبات ترامپ را بر هم می‌ریزد؟

طی روزهای اخیر، انتشار اخباری مربوط به «مایکل بلومبرگ» سرمایه‌دار آمریکایی و شهردار سابق نیویورک به عرصه انتخابات ریاست جمهوری سال 2020، مورد توجه رسانه‌های غربی قرارگرفته است.
کد خبر: ۱۲۳۶۵۶۰

البته هنوز حضور بلومبرگ در رقابت‌های درون‌حزبی دموکرات‌ها رسماً اعلام نشده است اما مشاوران وی تأکیددارند که این سرمایه‌دار آمریکایی اقدامات مقدماتی را از ایالات آلاباما، برای رقابت رسمی با نامزدهای حزب دموکرات صورت داده است. بلومبرگ قویاً معتقد است که جو بایدن، الیزابت وارن، برنی سندرز، کامالا هریس و دیگر نامزدهای حزب دموکرات قدرت شکست دادن ترامپ را در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 نخواهند داشت. برخی دموکرات‌ها معتقدند که طرح چنین پیش فرضی از سوی بلومبرگ با واقعیات جاری در ایالات‌متحده سنخیتی ندارد!
اکثر نظرسنجی‌های ایالتی و سراسری نشان می‌دهد که بایدن، وارن و سندرز به‌عنوان سه نامزد پیشتاز حزب دموکرات، شانس زیادی برای شکست دادن ترامپ در ایالات حساس و سرنوشت‌سازی مانند میشیگان، پنسیلوانیا، ویسکانسین، اوهایو و فلوریدا دارند.
استقبال ظاهری بایدن از حضور بلومبرگ در انتخابات
جو بایدن، معاون رئیس‌جمهور سابق ایالات‌متحده و از اصلی‌ترین نامزدهای حزب دموکرات، از حضور احتمالی مایکل بلومبرگ در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 استقبال کرده است. بایدن معتقد است که بلومبرگ فرد قابل‌اطمینانی بوده و باید نگاه مثبتی نسب به ورود وی در عرصه انتخابات داشت. بلومبرگ، هم به‌عنوان یک «سرمایه‌دار» و هم به‌عنوان یک «مدیر شهری موفق» مورد شناسایی افکار عمومی آمریکا قرارگرفته است. با توجه به نقشی که مؤلفه «پول» و «سرمایه» در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ایفا می‌کند، بلومبرگ امیدوار است که بتواند آرای بخش مهمی از طرفداران حزب دموکرات را به سود خود به گردش درآورد.
بلومبرگ در صورت ورود به عرصه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، از تمامی ظرفیت‌های رسانه‌ای، مالی، تبلیغاتی و نفوذ سیاسی پشت پرده خود برای جلب آرای عمومی استفاده خواهد کرد.
بلومبرگ خود نیز معتقد است که وی تنها فرد توانمند در مواجهه اقتصادی و تبلیغاتی با ترامپ محسوب می‌شود. بلومبرگ با ۴۷/۵ میلیارد دلار ثروت، دهمین فرد ثروتمند جهان در آمار مارس ۲۰۱۷ (مطابق گزارش مجله فوربس) محسوب می‌شود. همچنین بلومبرگ مؤسس، مدیرعامل اجرایی و مالک بلومبرگ.ال.پی از شرکت‌های داده‌های مالی جهانی و رسانه‌ای است که نام او را بر خود دارد. در هرحال، بلومبرگ که تا چند ماه قبل، تأکید داشت در گوشه گود نظاره‌گر رقابت دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه در انتخابات آتی خواهد بود، هم‌اکنون ترجیح داده است تا مستقیماً در این آوردگاه حضور پیدا کند.
سردرگمی دموکرات‌ها در قبال نامزدی بلومبرگ
ماجرا به این نقطه ختم نمی‌شود! نامزدهای حزب دموکرات به‌خوبی می‌دانند که حضور بلومبرگ در رقابت‌های درون‌حزبی، می‌تواند توازن آرای موجود در ایالاتی مانند آیووا، نیوهمپشایر، کارولینای جنوبی و دیگر ایالاتی که قرار است رقابت‌های اولیه حزب دموکرات در آنها برگزار شود را به ضررشان تغییر دهد. بنابراین، عملاً «بایدن»، «وارن» و «سندرز» که فعلاً اوضاع را به سود خود می‌بینند، علاقه‌ای نسبت به برهم خوردن توازن موجود ندارند. درعین‌حال این نامزدها معتقدند که باید نسبت به حضور بلومبرگ در انتخابات، نگاهی فرصت محور داشت. گردش سرمایه‌های تبلیغاتی و اقتصادی بلومبرگ در کمپین انتخاباتی حزب دموکرات، می‌تواند در دور دوم و نهایی انتخابات (که نامزد نهایی حزب دموکرات برای رقابت با ترامپ مشخص می‌شود) به سود آنها تمام شود.
بلومبرگ در سودای فتح آرای خاموش و خاکستری
شبکه بی‌بی‌سی در تحلیل حضور احتمالی بلومبرگ در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری سال آینده می‌نویسد: «بلومبرگ معتقد است که می‌تواند در انتخابات برنده شود و به کاخ سفید راه پیدا کند. رأی‌دهندگان دموکرات زیادی وجود دارند که همچنان نتوانسته‌اند درباره نامزد موردعلاقه‌شان تصمیم‌گیری کنند. نظرسنجی مشترک روزنامه نیویورک‌تایمز و کالج سیینا نشان داد که در چهار ایالت از میان شش ایالت کلیدی، تعداد پاسخ‌دهندگان به گزینه «نمی‌دانم» در پاسخ به سؤال معرفی نامزد موردعلاقه، بیشتر از رقم پاسخ‌دهندگانی بود که به یک نامزد خاص اشاره داشتند.»
همان‌گونه که از تحلیل‌های موجود برمی‌آید، بلومبرگ در وهله اول سعی می‌کند آرای خاموش و خاکستری در حزب دموکرات را به سود خود به گردش درآورد و در مرحله بعدی، آرای متعلق به هر یک از نامزدهای فعلی حزب دموکرات را به سبد رأی خود هدایت و واریز کند. بررسی نظرسنجی‌های موجود در ایالات تعیین‌کننده آمریکا به بلومبرگ اثبات کرده است که می‌تواند با به گردش درآوردن آرای «دموکرات‌های بلاتکلیف» به سود خود، نتیجه انتخابات درون‌حزبی دموکرات‌ها را به سود خود رقم بزند. در دور دوم نیز بلومبرگ تقریباً اطمینان داد که می‌تواند آرای اکثریت مطلق دموکرات‌ها و حتی بخشی از جمهوری‌خواهان (جمهوری‌خواهان سنتی طرفدار نظام سرمایه‌داری) را به خود اختصاص دهد.
درهرحال، طی هفته‌های آتی و با جدی شدن حضور بلومبرگ در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری سال2020، شاهد جبهه‌گیری رسمی ترامپ و رقبای دموکرات در مقابل وی خواهیم بود. موضوعی که گره‌های کور انتخاباتی در آمریکا را پیچیده‌تر خواهد کرد.

علیرضا سعیدی

روزنامه‌نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها