منابع عراقی بازداشت محمود الصرخی، از عوامل حمله به کنسولگری ایران را تکذیب کردند

هشدار آیت‌ا... سیستانی در مورد حوادث عراق

آیت‌ا... العظمی علی‌ سیستانی، مرجعیت دینی عراق دیروز با صدور بیانیه‌ای نسبت به برخی تلاش‌ها برای سوءاستفاده از اوضاع داخلی عراق با هدف ضرر زدن به منافع ملی این کشور هشدار داد. وی همچنین خواستار پاسخگویی نیروهای سیاسی به خواسته‌های تظاهرکنندگان عراقی طبق نقشه راه پیشنهادی شد. این بیانیه در حالی صادر می‌شود که روز گذشته شهر بغداد شاهد یک انفجار قوی هم زمان با برگزاری موجی از اعتراضات بود .
کد خبر: ۱۲۳۶۲۰۲

به گزارش ایسنا، آیت‌ا... سیستانی خواهان حفاظت از وجهه مسالمت‌آمیز اعتراضات شد و نیروهای امنیتی عراق را به اجتناب از خشونت علیه معترضان دعوت کرد.
وی همچنین هشدار داد برخی طرف‌های داخلی و خارجی نقش برجسته‌ای در رخدادهای عراق و خشونت‌های اخیر دارند و برخی طرف‌ها برای سوء استفاده از تظاهرات تلاش می‌کنند و معترضان باید نسبت به این تلاش‌ها هوشیار باشند.
آیت‌ا... سیستانی همچنین از تلاش نیروهای مسلح ازجمله نیروهای حشد الشعبی در مبارزه با داعش و سعی در آرام کردن اوضاع کشور قدردانی کرد. در همین رابطه روز گذشته برخی منابع خبری از یک انفجار شدید در بغداد خبر دادند. این انفجار همزمان با ادامه حضور صدها نفر از معترضان در میدان تحریر بغداد در چهاردهمین روز از اعتراضات عراق بود. برخی منابع گفتند انفجار ناشی از نارنجکی صوتی بوده است اما تا لحظه تنظیم این گزارش اطلاعات دقیقی در این‌باره منتشر نشده است. برخی گزارش‌های دیگر نیز حاکی از درگیری میان ماموران و تظاهرکنندگان در پل احرار و منطقه باب معظم و پل شهدای بغداد بود. طی خشونت‌های اخیر در عراق تاکنون بیش از 200 نفر کشته و صدها نفر مجروح شده اند.
عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق در سخنانی پس از جلسه بررسی بودجه سال ۲۰۲۰ عراق به اصلاحات جدی و بهبود شرایط و ایجاد فرصت‌های شغلی متعهد شد. وی گفت که در لایحه بودجه جدید تلاش خواهد شد اصلاحات جدی صورت گرفته و شرایط بهبود یافته و فرصت‌های شغلی افزایش یابد. همچنین منابع خبری روز گذشته از آرامش نسبی در بندرگاه «ام‌القصر» و شهر بصره خبردادند.
به گزارش الجزیره در درگیری‌های شهر بصره در روز پنجشنبه دست‌کم ده نفر کشته و بیش از یک صد نفر مجروح شدند. اعتراضات مردم عراق به مشکلات معیشتی از یک ماه قبل شروع شد اما برخی دست‌های توطئه گر خارجی از جمله محور غربی ـ عربی به رهبری آمریکا و عربستان سعودی تلاش در سوءاستفاده از این اعتراضات دارند و به‌رغم تلاش‌های دولت برای بهبود اوضاع می‌کوشند بر آتش فتنه‌ها در این کشور دامن بزنند.
یکی از این عوامل شناخته شده و وابسته به سرویس‌های امنیتی آمریکا و عربستان سعودی فردی به نام محمود الصرخی است که منابع خبری او را از عاملان اصلی حمله به کنسولگری ایران درکربلا می‌دانند. او فردی است که خود را مجتهد می‌داند و مدعی است با امام زمان ارتباط دارد. عوامل او تاکنون بارها در کربلا، دست به تخریب اموال عمومی زده و آشوب به پا کرده‌اند. الصرخی فردی است که تاکنون از عناصر داعش و جنگ در یمن دفاع کرده است. روز چهارشنبه گذشته در خبری آمده بود که الصرخی بازداشت شده است اما روز پنجشنبه منابع خبری عراق این گزارش را رد و تکذیب کردند.
به هر حال در تظاهرات اخیر عراق رسانه‌های وابسته به عربستان سعودی می‌کوشند با بزرگ نمایی عناصری مانند الصرخی اعتراضات عراق را به سمت ایران سوق داده و فضای همکاری‌های بین دو کشور همسایه را مشوش سازند .
گفته می‌شود عربستان، امارات، عناصر بعثی و آمریکا از حامیان اصلی وی بوده و به همین ترتیب خواستار ادامه آشوب‌ها در عراق هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها