وزرای امور خارجه ایران، ترکیه و روسیه در بیانیه پایانی خود در ژنو بر تعهد مستحکم ضامنان آستانه نسبت به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی سوریه تاکید کردند.
کد خبر: ۱۲۳۵۲۷۳

به گزارش ایرنا، آنها اهتمام قوی خود برای مبارزه با تروریسم در کلیه اشکال و مظاهر و مقابله با دستورکارهای تجزیه‌طلبانه در سرزمین سوریه را تکرار کردند.
همچنین وزرای خارجه بر اهمیت فرآیند حل و فصل گسترده‌تر در پیشبرد افزایش کمک‌های انساندوستانه برای همه سوری‌ها در سراسر کشور بدون پیش شرط و تبعیض، تسهیل بازگشت امن و داوطلبانه آوارگان و اشخاص بی‌خانمان داخلی به مناطق اصلی زندگی‌شان در سوریه و همچنین اطمینان و اعتمادسازی میان طرف‌های سوری تاکید کردند.
محمدجواد ظریف پس از پایان نشست چهارجانبه ایران، روسیه، ترکیه و سازمان ملل که با محوریت تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه در سوئیس برگزار شد در کنفرانس خبری مشترک با همتایان ترکیه‌ای و روسیه‌ای خود اعلام کرد: آغاز فعالیت کمیته قانون اساسی سوریه آغاز روند سیاسی در این کشور بوده و تا هر زمانی که دولت و ملت این کشور بخواهند در سوریه می‌مانیم.
وی گفت: ملت سوریه برای هشت سال گذشته از عدم توافق رنج می‌برد و ما تاکید کرده بودیم که هیچ‌گونه راه‌حل نظامی برای اوضاع سوریه وجود ندارد.
وزیر امور خارجه ایران اضافه کرد: ضمانت‌کنندگان روند آستانه باید عدم مداخله خارجی در روند کمیته قانون اساسی سوریه را نیز تضمین کنند.
ظریف گفت: ایران و روسیه در سوریه حضور دارند و تا زمانی که دولت و ملت سوریه این را بخواهد در آنجا باقی خواهیم ماند.
همچنین سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در این کنفرانس گفت: آغاز نشست‌های کمیته قانون اساسی سوریه پیروزی برای دولت،مخالفان و ملت سوریه است و روسیه کاملا از این روند حمایت می‌کند.
وزیر خارجه روسیه اضافه کرد کار کمیته باید بدون هرگونه دیکته خارجی به پیش برود و از ایران برای همکاری در این زمینه قدردانی می‌کنیم.
وی گفت: هرگونه استفاده از منابع طبیعی یک کشور اقدامی غیرقابل توجیه بوده و واشنگتن باید به این موضوع پایبند باشد.
مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه نیز در این کنفرانس خبری گفت که آغاز فعالیت‌های کمیته قانونی اساسی سوریه پیروزی روند آستانه و توانایی آن را برای تحقق نتایج ثابت کرد. وی افزود: کمیته قانون اساسی می‌تواند در راستای تغییرات سیاسی بزرگ در سوریه عمل کند.
وزیر خارجه ترکیه اضافه کرد: اطمینان داریم که روند رسیدن به استقرار در سوریه گفت‌وگو میان نظام و مخالفان است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها