jamejamnashriyat
نشریات روزنامه جام جم کد خبر: ۱۲۳۴۲۸۹ ۰۱ آبان ۱۳۹۸  |  ۰۰:۰۱

در مراسم تقدیر از مهدی آذری، خالق اثر برگزیده پنجاه و پنجمین جشنواره رادیو و تلویزیونی ABU عنوان شد

ایران بنیانگذار شکل نوین نمایش رادیویی است

مــراسـم تقــدیــر از مهــــــــــــــــدی آذری تهیه‌کننده نمایش رادیویی «مسخ» با حضور دکتر عباس ناصری مدیرکل امور بین‌الملل رسانه ملی صبح روز گذشته در دفتر مدیرکل امور بین‌الملل صداوسیما برگزار شد. این در حالی است که دو اثر رادیویی از مجموعه تولیدات سازمان صداوسیما به عنوان نامزد دریافت جوایز اصلی این جشنواره معرفی شده‌اند. یکی از این آثار نمایش «آسانسور» به تهیه‌کنندگی مهدی آذری از مرکز گیلان است که اواخر آبان در توکیو این جشنواره برگزار خواهد شد.


در ابتدای مراسم دکتر ناصری با اظهار امیدواری برای موفقیت در جشنواره پیش رو از مهدی آذری تقدیر و تشکر کرد که در سه دوره از جشنواره ABU توانست با آثار خود و در یک رقابت سخت برگزیده شود.
در ابتدای مراسم دکتر ناصری خطاب به این تهیه‌کننده گفت: با توجه به قابلیت‌هایی که از شما سراغ داریم امیدواریم در جشنواره امسال نیز کار شما برگزیده شود.
در ادامه مهدی آذری بیان کرد: اتفاق خوبی که سال گذشته افتاد این بود که برای نخستین بار یک آسیایی به عنوان داور انتخاب شد که به نظرم اتفاق خیلی خوبی بود. ضمن این‌که ایران بنیانگذار شکل نوین نمایش رادیویی بوده و در نوع خود اتفاق خوشایندی است. وی همچنین افزود: در طول این سال‌ها متوجه شدم ساختارهای نمایشی در رادیو تغییر اساسی نکرده است با این‌که در بخش تلویزیون ساختارهای جدید وجود دارد. در دهه 90 با آمدن پادکست‌ها عده‌ای متوجه شدند که رادیو هم می‌تواند در فضای مجازی عرض اندام کند. با این تفاوت که رادیو همچنان شکل سنتی خودش را هم حفظ کرده است. آذری در این میان اشاراتی نیز به آثار کشورهای دیگر در جشنواره ABU داشت و درباره ویژگی این رقابت جشنواره‌ای و اثر خود نکاتی را بیان کرد. ضمن این‌که گپ و گفت صمیمانه‌ای نیز با دکتر ناصری داشت و درباره جشنواره پیش رو نیز تبادل نظر کردند و در انتها نیز مراسم تقدیر از وی برگزار شد.
رکورددار جشنواره ABU
مهدی آذری نویسنده، تهیه‌کننده و کارگردان رادیو گیلان تاکنون با نمایش‌های «ارتعاش»، «آخرین عکس» و «مسخ» توانسته در جشنواره‌های متعدد ABU حضور پیدا کرده و مورد توجه قرار بگیرد.
وی در این باره به جام‌جم گفت: سال 2016 اولین دوره‌ای بود که توانستم برای نمایش رادیویی ارتعاش جایزه بگیرم. ما تا 53 دوره از این جشنواره با وجود این‌که شرکت می‌کردیم و آثاری را ارائه می‌دادیم، اما در بخش نمایش رادویی جایزه نگرفته بودیم و از این رو نخستین جایزه به «ارتعاش» رسید.
وی ادامه داد: در دوره بعد از نمایش «آخرین عکس» تقدیر شد، اما تندیس را نگرفت. سال 2018 برای نمایش «مسخ» تندیس گرفتم و در جشنواره پیش رو نیز نمایش «آسانسور» را دارم که جزو چهار اثر نامزد است. البته در جشنواره تولیدات مراکز استان‌ها نیز توانست تندیس دریافت کند.
آذری همچنین درباره ویژگی این نمایش بیان کرد: به نظرم این اتفاق خیلی بزرگی است که متاسفانه خیلی رسانه‌ای نشد. از نمایش «ارتعاش» تا «آسانسور» اتفاقی افتاده و آن هم این است که با توجه به این‌که ما سه سبک کلاسیک، مدرن و پست مدرن داریم، نمایش‌های رادیویی تا به امروز در پایه کلاسیک بوده است. اما ما اصول تازه‌ای ساخته‌ایم که من نامش را نمایش رادیویی مدرن می‌گذارم. این کار برای نخستین بار در دنیا اتفاق افتاده و به همین دلیل در جشنواره آثار ما دیده شده است. نه در این جشنواره بلکه در سایر جشنواره‌های بین‌المللی نیز کار‌ها دیده شده‌اند. به همین دلیل همه اذعان دارند که ایران بنیانگذار شکل نوین نمایش رادیویی است.
وی در پاسخ به این سوال که تا چه حد به برگزیده شدن نمایش آسانسور در جشنواره پیش رو امیدوار است هم توضیح داد: امیدوارم که این اتفاق بیفتد و باز هم کشور ما بتواند جایزه دریافت کند، اما جایزه به آثار کشور میزبان دادن هم اتفاق دور از ذهنی نیست. این تهیه‌کننده درباره داستان نمایش آسانسور هم عنوان کرد: این نمایش روایت آدم‌ها در مسیر پرپیچ و خم زندگی است. روایت زنی با مشکلات فراوان خانوادگی که به ناگاه در یک آسانسور خراب محبوس می‌شود و با مرور داستان زندگی‌اش به سیری درونی و عرفانی دست می‌یابد.
وظیفه ما کشف استعدادهاست
عباس ناصری، مدیرکل امور بین‌الملل رسانه ملی در گفت‌وگو با جام‌جم در خصوص حمایت از آثار و هنرمندان مراکز استان‌ها در جشنواره‌های بین‌المللی بیان کرد: واقعیت این است که ما در استان‌ها استعدادهای خیلی خوب و توانمندی داریم که توانسته‌اند به پیشرفت‌هایی در زمینه‌های مختلف دست پیدا کنند. وظیفه ما هم این است که هر استعدادی در هر گوشه از کشور هست را در سطح بین‌المللی معرفی کنیم.
وی در مورد برنامه‌هایی که در جشنواره پیش رو دارند هم توضیح داد: کاری که انجام شده این است که کار ما برای جشنواره از پنج شش ماه پیش آغاز شده است و با توجه به مضمونی که جشنواره تعریف کرده و این‌که آثار باید قابلیت زبان بین‌الملل هم داشته باشد، دوستان و همکاران آثاری را ارائه کردند که حدود 440 اثر رادیویی و تلویزیونی را دریافت کردیم که از بین آنها در فرآیند داوری 105 اثر انتخاب شدند و نهایتا 15 اثر برای دبیرخانه abu ارسال شدند. به هر حال رقابت سختی است. با این حال می‌توان به برگزیده شدن آثار هنرمندان کشور و درخشش آنها در این جشنواره خوشبین بود.
وی در پاسخ به این که تا چه اندازه از آثار برگزیده در کشور حمایت می‌شود هم گفت: به هر حال با توجه به شرایط و امکانات و توانایی موجود نمی‌توان از همه آثار حمایت کرد. البته تحویل جوایز جشنواره‌ها را به واسطه نمایندگان دریافت و به هنرمندان ارائه می‌کنیم. از این‌رو باید یک سازوکار و مکانیزمی طراحی شود که بتوان از هنرمندان برگزیده حمایت کرد. البته این حمایت‌ها به بخش‌های دیگر سازمان برمی‌گردد. اما همین تقدیرها هم می‌تواند اتفاق خوشایندی را رقم بزند.

زینب تهرانی

رسانه

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
تکریم بسیج، پاسداشت جوانمردی و تضمین آینده است

تکریم بسیج، پاسداشت جوانمردی و تضمین آینده است

پنجم آذر، یادآور نام بسیج و خاطره عزیزترین نهاد و بزرگ‌ترین مردان تاریخ ماست. نهادی که به تعبیر امام راحل تشکیل آن «یقینا از برکات و الطاف جلیه خداوند تعالی بود» و «شجره طیبه و درخت تناور و پرثمری است که شکوفه‌های آن بوی بهار وصل و طراوت یقین و حدیث عشق می‌دهد.

شورای‌ عالی اقتصادی چه بود و چه شد؟

شورای‌ عالی اقتصادی چه بود و چه شد؟

جلسات شورای‌ عالی هماهنگی اقتصادی قوا در ابتدای کار، امیدواری زیادی برای حل مشکلات اقتصادی ایجاد کرد، زیرا این احساس وجود داشت که یک نهاد بالادستی برای کنترل شرایط اقتصادی ایران و تعیین چشم‌انداز آتی آن ایجاد شده است اما به‌سرعت موانع متعددی در مقابل عملکرد این شورا ایجاد شد.

تدبیر و توکل در تحریم

تدبیر و توکل در تحریم

«دوستانت را نزدیک خودت نگه دار و دشمنانت را نزدیک‌تر»، با این‌که این عبارت را منسوب به چرچیل می‌دانند، ولی خلفای عباسی بیش از هزار سال پیش آن را زندگی کردند.

گفتگو

بیشتر

پیشنهاد سردبیر

بیشتر

پیشخوان

بیشتر