گفت‌وگو با محمود پاک‌نیت درباره سریال نفس گرم که به‌تازگی از آی فیلم عربی بازپخش شده است

«نفس گرم» آرامش را به خاطرم می‌آورد

سریال «نفس گرم» سال 94 در ۳۵ قسمت ۴۵ دقیقه‌ای به کارگردانی محمدمهدی عسگرپور ساخته شد. نویسندگی این مجموعه نیز به‌عهده خود عسگرپور و طلا معتضدی بود. در این سریال ملودرام اجتماعی زندگی زنی به نام «ملیحه» روایت می‌شود. وی که نقشش را مرجانه گلچین ایفا کرده، دارای اعتقادات بالای مذهبی است، اما اتفاقاتی برایش می‌افتد که عقایدش در بوته آزمایش قرار می‌گیرد. محمود پاک‌نیت از جمله بازیگران این سریال است که از بازی در این مجموعه، خاطرات خوبی در ذهنش دارد. مدتی پیش سریال «نفس گرم» با بازی او از آی‌فیلم عربی پخش شد و ما در این‌باره با پاک‌نیت گفت‌وگو کردیم.
کد خبر: ۱۲۳۳۶۵۴

نظری درباره دوبله سریال‌های ایرانی در آی‌فیلم دارید؟
متأسفانه تاکنون سریالی را با دوبله از آی‌فیلم ندیده‌ام، چون فرصتش پیش نیامده است. اما به‌طور کلی به عنوان بازیگری که کارهایش در کشورهای دیگر به نمایش درمی‌آید، نظرم درباره دوبله مثبت است. وقتی کارها به زبان‌های دیگر دوبله و پخش می‌شود، مخاطبان اقصی نقاط جهان می‌توانند با آنها ارتباط بگیرند و این موضوع برای هر بازیگری جذاب است.
وقتی می‌بینید فردی به زبان دیگری روی نقش شما صحبت می‌کند، چه احساسی دارید؟
خب مسلم است که بازیگر دوست دارد صدای خودش روی نقشش باشد، زیرا حسی که روی نقش می‌گذارد با صدای خودش بهتر منتقل می‌شود. ولی ما دوبلورهای خوبی داریم که بعضی اوقات بهتر از خود بازیگر حس‌ها را منتقل می‌کنند و به همین دلیل احساس خوبی به دوبله دارم.
سریال نفس گرم دارای چه جایگاهی در کارنامه هنری شماست؟
وقتی به نفس گرم فکر می‌کنم حس آرامش به من دست می‌دهد. به‌ویژه شخصیتی که خانم مرجانه گلچین ایفا می‌کرد، خیلی این حس را منتقل می‌کند. خانم گلچین بازیگری بسیار قوی‌ است و تاکنون بیشتر در کارهای طنز حضور داشته، اما در این‌کار جدی هم خوش درخشید. این نقش با کارهایی که قبلا خانم گلچین انجام داده بود، تفاوت داشت ولی ایشان به‌خوبی از عهده ایفای آن برآمدند. او آرامشی به کار می‌داد که دوست داشتنی بود. موعظه‌هایی که برای خواهران می‌کرد نیز جالب بود. در کل نقشی بود که آرامش را به پروژه تزریق می‌کرد. وقتی اسم نفس گرم به گوشم می‌خورد، شخصیتی که خانم گلچین بازی می‌کرد و آرامشی که در صدایشان بود به یادم می‌آید. در این سریال آدم‌های خوب، بد و خاکستری را کنار یکدیگر داشتیم که از هر کدام از آنها می‌توان پیام خاصی را دریافت کرد. این به بینندگان بستگی دارد که از این نقش‌ها و کل قصه چه چیزی را برداشت کنند. در مجموع، نفس گرم سریال خوبی بود که قصه‌اش خوب نوشته شده بود. من در سریال حضور زیادی نداشتم، اما مهم نیست که کمیت کار چقدر است. چیزی که اهمیت دارد این است که چقدر نقش تأثیرگذار است.
این نقش آن‌طور که می‌خواستید از آب درآمد؟
من در این سریال زیاد بازی نداشتم ولی کل کار را دوست داشتم. فکر می‌کنم کار متفاوتی بود. ما تا آن زمان یک خانم‌جلسه‌ای را جلوی دوربین ندیده بودیم و به نظرم کار نویی بود.
به نظرتان یک اثر نمایشی باید چه معیارهایی داشته باشد تا مورد پسند مخاطبان ایرانی واقع شود؟
اولین موضوع مهم این است که قصه گیرایی داشته باشیم تا مخاطب با آن ارتباط برقرار کند. یک مثال می‌زنم تا منظورم روشن تر شود. تصور کنید در حال قصه گفتن برای یک کودک هستید؛ هر چقدر قصه شما گیراتر باشد، آن کودک بیشتر به شما گوش می‌دهد. اما اگر قصه، گیرایی کافی نداشته باشد، حتما حواس کودک پرت می‌شود. قصه فیلم و سریال‌ها هم همین طور است؛ هر چقدر قصه جذاب‌تر باشد، بیشتر بینندگان را جذب می‌کند. کارگردانی خوب هم مهم است. در مرحله بعد، عواملی که انتخاب می‌شود تا قصه را جلو ببرد، مهم است. بازیگران، فیلمبردار، آهنگساز و... همه و همه باید خوب و توانمند باشند تا در نهایت کار جذابی داشته باشیم. اما مهم‌ترین چیز همان قصه است.
چه نقش‌هایی را انتخاب نمی‌کنید و دوست ندارید ایفاگر آنها باشید؟
هر نقشی که متفاوت با شخصیت‌های قبلی ام باشد را دوست دارم و بازی می‌کنم. دوست دارم کارهای جدید را امتحان کنم. مثبت و منفی بودن نقش برایم مهم نیست. قصه، کارگردانی و عوامل دیگر برایم مهم است.
کدام نقشی را که تا کنون ایفا کرده‌اید، بیشتر دوست دارید؟
شخصیت شاه عباس صفوی را که در سریال «روشن‌تر از خاموشی» ایفا کردم، بسیار دوست دارم، نقشی چند بُعدی بود که وقتی یک بازیگر تمام وجوه این شخصیت را به اجرا درمی‌آورد، حس‌های مختلف را در لحظات متفاوت تجربه می‌کند.
خودتان به دیدن چه نوع کارهایی علاقه دارید؟
من کارهای تاریخی را دوست دارم. تاریخ درسی است برای آیندگان. ما وقتی یک اثر تاریخی را می‌بینیم، می‌توانیم از آن درس بگیریم. متأسفانه مردم ما خیلی کم با کتاب مأنوس هستند و به‌ویژه با کتاب‌های تاریخی غریبه‌اند، چون تصور می‌کنند که تاریخ دردی از آنها دوا نمی‌کند. اما واقعیت این است که ما می‌توانیم از تاریخ درس بگیریم و الگوی زندگی مان را از آن به دست بیاوریم.
الان مشغول چه کاری هستید؟
سریالی به نام «دخترم نرگس» را در ارومیه کار می‌کنیم. کار خانوادگی و بسیار خوبی است. زندگی دختری است که نویسنده روابطش را با خانواده، جامعه و دیگران پرورش داده است. این سریال از شبکه سه سیما پخش خواهد شد.

شهربانو جمعه‌پور

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها