رئیس جمهور در کنفرانس خبری دیروز با اصحاب رسانه، دولت را کارآمد و توانمند توصیف کرد

دفاع قاطع روحانی از کارنامه اقتصادی دولت

رئیس‌جمهور کشورمان در نشست خبری دیروز به سوالات خبرنگاران داخلی و خارجی در حوزه‌های مختلف پاسخ گفت.
کد خبر: ۱۲۳۳۰۹۸

حسن روحانی در پاسخ به سوالی درباره اینکه چه کسی مسؤول بر باد رفتن 18 میلیارد دلار، ارز 4200 تومانی است گفت: اینکه می‌گویند این مقدار پول بر باد رفته است حرف کاملا غلطی است و هیچ پولی به هدر نرفته است. ما 18 میلیارد دلار به مردم دادیم و ثبت سفارش شده بود و امسال هم تا کنون 19 میلیارد دلار پرداخت کرده‌ایم. البته باید بررسی شود و با کسانی که ارز گرفته‌اند اما جنسی وارد نکرده‌اند برخورد شود.
وی همچنین درباره ارز 4200 تومانی گفت: ارز 4200 تومانی علی‌رغم اینکه من خیلی موافق نبودم در زمان خودش کار درستی بود. رهبر انقلاب به من فرمودند که کار بسیار خوبی بود و چرا زودتر انجام ندادید. اصل تصمیم اشکال نداشت اما عده‌ای سوءاستفاده کردند و پول گرفتند و جنس نیاوردند.
قیمت سوخت افزایش یابد پول آن به مردم داده می‌شود
رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی درباره برخی خبرها مبنی بر احتمال گران شدن سوخت گفت: آنچه درباره سوخت، امروز با آن مواجه هستیم مسیر عادلانه‌ای نیست و در حال فکر روی آن هستیم. اما معنی ‌اش این نیست که بار سنگینی بر مردم تحمیل شود.
روحانی گفت: تا امروز تصمیم ما این است که هر مقداری بر قیمت سوخت اضافه شود کل آن پول به مردم برگردانده می‌شود و به بودجه افزوده نشود البته ممکن است در سال‌های آینده تصمیم دیگری بگیریم. هدف ما این است پولی که به دست می‌آید به صورت اعتباری و نه به صورت نقدی، به 18 میلیون خانواده‌ای که به لحاظ اقتصادی ضعیف هستند پرداخت شود. وی افزود: سه قوه نظرات مشابهی در این زمینه دارند و نظرات را به مقام معظم رهبری تقدیم کرده‌ایم و در آینده نتایج این بررسی‌ها اعلام خواهد شد.
جزئیات حمله به نفتکش ایرانی
روحانی درباره مسائل مطرح در رایزنی‌های نخست‌وزیر پاکستان در تهران گفت: عمران‌خان می‌‌خواست پیش از سفر روز سه‌شنبه‌اش به عربستان، نکات مورد نظر ایران را بشنود. به نظر ما برای حل مسائل منطقه، موضوع یمن بسیار مهم است و اگر موضوع یمن به آتش‌بس بینجامد گره مسائل منطقه و گره روابط ایران و عربستان باز می‌شود. رئیس‌جمهور افزود: احتمال اینکه جنگ یمن رو به پایان برود در شرایط فعلی از هر زمان دیگری بیشتر است.
وی با بیان اینکه ما مشکلی برای حل مسائل از طریق گفت‌وگو نداریم افزود: اما موضوع حمله به کشتی ما در دریای سرخ مشکلاتی ایجاد کرده است. بر اساس تحقیقات، آنچه مسلم است اینکه یک رژیمی با کمک برخی کشورها این کار را کرده است که باید مشخص شود.
روحانی در تشریح جزئیات بیشتری از حمله به نفتکش ایرانی گفت: این حمله از بیرون بوده است و ناوچه یا قایقی، چند راکت را به سمت نفتکش شلیک کرده که حداقل دو راکت به نفتکش اصابت کرده است. دوربین نفتکش تصاویر را ضبط کرده و از تصاویر کاملا مشخص است راکت‌ها از چه جهتی آمده و چگونه اصابت کرده است. قطعات موشک‌ها جمع‌آوری شده و فیلم این قطعات را دیده‌ایم و منتظر بازگشت کشتی هستیم.
رئیس‌جمهور گفت: این حمله، کار شرورانه‌ای بوده و حتما یک دولت در این زمینه نقش داشته است. قضاوت درباره اینکه کدام دولت بوده هنوز زود است و وقتی مشخص شود، آن دولت باید منتظر عواقب آن باشد.
روحانی درباره روابط ایران و امارات هم گفت: روابطی میان ایران و امارات وجود دارد و هیات‌هایی رفت‌وآمد داشته‌اند و روابط دو کشور در ماه‌های اخیر بهتر از گذشته و رو به بهبود است.
باید زمان مسکن دار شدن مردم را کوتاه‌تر کنیم
مسئله مسکن، برای مردم مسئله ای مهم است. تمام تلاش ما در دولت باید این باشد که این انتظار را کوتاه کنیم. در ایران هر فردی که تشکیل خانواده می‌دهد به دنبال تهیه مسکنی برای خود است، که گاهی تا ۱۰ سال گاهی ۲۰ سال و حتی تا پایان عمر برای تهیه مسکن باید صبر کند. در حالی که وظیفه ما این است که باید این زمان را کوتاه کنیم تا افراد بتوانند در فاصله کوتاهی به حداقل ممکن برسد.
رئیس جمهوری خاطر نشان کرد: دولت در زمان آغاز به کار با دو گرفتاری مواجه بود؛ اول این که از جیب بانک مرکزی ۴۳ هزار میلیارد تومان جهت ساخت مسکن مهر برداشت شده بود و باعث ایجاد تورم و گرفتاری های اقتصادی زیادی شده بود. برداشتن پول از جیب بانک مرکزی کار ساده ای است و ما می‌توانیم فردا ۶۰ هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی برداشت کنیم تا مسکن درست کنیم. اما مردم باید بدانند این کار یعنی از جیب مردم پول برداشته ایم. وقتی که دولت دست می‌کند در جیب بانک مرکزی یعنی دست کرده است در جیب مردم. چون هرچه پایه پولی بالاتر برود، تورم بالاتر میرود و مردم باید هزینه بیشتری کنند.
شیوه دولت ترکیه در حمله به شمال سوریه را نمی‌پذیریم
رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران خارجی گفت: ما با حادثه‌‌ای در شمال سوریه مواجه هستیم که حادثه خوشایندی نیست نه برای منطقه، مردم کرد و دولت سوریه و نه برای ما همه، بلکه باید تلاش کنیم روند آستانه حفظ شود.
روحانی افزود: روند آستانه بهترین راه حلی بوده است که تاکنون برای سوریه قدم‌های بسیار مهمی برداشته است بنابراین تلاش کنیم این روند آسیب نبیند و سه کشوری که عمدتا مسئولیت این روند را بر عهده دارند بتوانند کار خودشان را انجام بدهند. وی اظهار داشت: ترکیه نگرانی‌هایی نسبت به شمال سوریه دارد اصل نگرانی را ما می‌پذیریم هر کشوری ممکن است نگرانی امنیتی داشته باشد ما در اصل این هدف مشکلی با ترکیه نداریم. ترکیه دولت دوست ما است اما شیوه‌ای که انتخاب کردند را نمی پذیریم شیوه خوبی نیست شیوه های بهتری وجود دارد و من این موضوع را در آنکارا و در حتی در مصاحبه مطبوعاتی با حضور رییس جمهوری ترکیه به صراحت اعلام کردم.
رئیس جمهوری خاطر نشان کرد: راه حل امنیت ترکیه و نگرانی هایش نسبت به شمال سوریه برای اینکه رفع بشود حضور ارتش سوریه در شمال کشورشان است و همه باید کمک کنیم ارتش سوریه مستقر شود اما شیوه ای که الان ترکیه انتخاب کرده است ورود به خاک سوریه است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها