گفت‌وگو با سفیر ایران در عراق که معتقد است آشوب‌های مقطعی تاثیری بر برگزاری راهپیمایی عراق نخواهد داشت

اربعین امسال 3میلیون ایرانی به عراق می‌روند

راهپیمایی اربعین امسال در شرایطی برگزار می‌شود که کشور عراق در هفته‌های اخیر، تحولات و آشوب‌هایی را تجربه می‌کند که به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران، ریشه در خارج از این کشور دارد و برای ایجاد تفرقه میان ملت‌های منطقه و تحت‌الشعاع قرار دادن مراسم باشکوه اربعین صورت می‌گیرد. با این‌حال رفته رفته با نزدیک شدن به اربعین، عراق شاهد بازگشت آرامش است و موکب‌ها یکی یکی در حال برپا شدن برای پذیرایی از میلیون‌ها زائری هستند که در مراسم امسال حضور می‌یابند. در آستانه برگزاری این مراسم پرشکوه با ایرج مسجدی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق گفت‌وگو کرده‌ایم. او در گفت‌وگو با جام‌جم با اشاره به بازگشت آرامش به عراق می‌گوید:‌ اربعین راه خودش را می‌پیماید و جلو می‌رود و چنین اتفاقاتی نمی‌تواند تاثیری بر این رویداد عظیم داشته باشد. او در این گفت‌وگو توصیه‌هایی به زائران ایرانی که به عراق می‌روند داشته و از تاثیر راهپیمایی اربعین در نزدیکی دو کشور ایران و عراق گفته‌ است.
کد خبر: ۱۲۳۲۰۴۵

برگزاری باشکوه مراسم راهپیمایی اربعین در سال‌های گذشته نقش مهمی در نزدیکی کشورهای منطقه به یکدیگر داشته و رئیس قوه قضاییه دیروز در سخنانی، این راهپیمایی را شکل‌دهنده یک جبهه مقاومت بین‌المللی اسلامی دانست. به عنوان فردی که از نزدیک نظاره‌گر این مراسم هستید و از جزئیات آن اطلاع دارید راهپیمایی اربعین چقدر در تقویت محور مقاومت و گسترش روحیه ظلم‌ستیزی نقش دارد؟
راهپیمایی اربعین سنت اسلامی و تاریخی در این منطقه است و در دوران‌ مختلف نیز برقرار بوده است. البته این راهپیمایی در برخی مقاطع با فراز و نشیب‌هایی مواجه بوده از جمله اینکه در دوران صدام و حکومت‌های استبدادی اجازه برگزاری آن داده نمی‌شد و مردم به سختی می‌توانستند این سنت اسلامی را انجام دهند زیرا مورد آزار و اذیت حکومت قرار می‌گرفتند. اما بعد از سقوط صدام، راهپیمایی اربعین روز‌به روز نمود بیشتری داشته و جمعیت بیشتری قادر به شرکت در آن شدند و چند سالی است که مردم ایران و سایر کشورها در این مراسم اسلامی و تاریخی حضور می یابند.
پیاده‌روی اربعین نمادی از علاقه مردم به اهل‌بیت و زنده کردن یاد و نام امام حسین(ع) و نمادی از همبستگی و وحدت میان مردم عراق، ایران و دیگر کشورهایی است که در چنین مراسمی شرکت می‌کنند.
شاهدیم که روز به روز بر جمعیت زوار اربعین افزوده می‌شود و بارگاه اهل بیت، محور بسیار مهمی برای ایجاد علاقه و همبستگی و دوستی ملت ها شده است. مردم عراق در این ایام استقبال گرمی از زوار داشته و پذیرای آنها در موکب‌ها هستند. مردم این کشور احترام بسیاری برای زوار فارغ از اینکه از چه کشوری هستند قائلند که تمام اینها نشان‌دهنده عشق و علاقه مردم به یکدیگر است.
در همین ارتباط به هر میزانی که مردم به‌یکدیگر علاقه‌مندتر شوند به نوعی جبهه مردمی علاقه‌مندان به اهل بیت در دنیا روز به روز گسترش یافته و زمینه‌ای برای اقتدار ملی ایران و عراق می‌شود. بنابراین اربعین در تمدن اسلامی و احیای فرهنگ امام حسین(ع) تاثیر بسیاری دارد.
امروز در دنیا و در کنار جبهه‌ها و جریانات استکباری و وابسته به آمریکا، غرب و رژیم صهیونیستی؛ جبهه مقاومت اسلامی روز‌به‌روز در حال پیشرفت و اقتدار است و سربازهای جدید را یارگیری و بر قدرت خود می‌افزاید زیرا مقاومت اسلامی خواهان حق‌طلبی و دفاع از حقوق واقعی مستضعفان است، بنابراین صدای محور مقاومت صدای حق‌طلبانه و دفاع از حق است. در کشورهای مختلف این فریاد و ندا بلند شده و روز به روز قدرت بیشتری می‌گیرد.
همین ندای حق‌طلبانه موجب شکست سیاست‌های رژیم صهیونیستی در لبنان شده است و مقاومت اسلامی در لبنان به قدرت بسیار بزرگ و بازدارنده تبدیل شده که رژیم صهیونیستی جرات حمله به لبنان را ندارد. در معادلات یمن نیز همینطور است و سعودی ها به راحتی نمی‌توانند آنها را مورد حمله قرار دهند زیرا عملیات مقابله به مثل از سوی یمنی‌ها شکل می‌گیرد.
ایران که به نوعی همیشه مدافع محور مقاومت و در کنار آن بوده است به نوعی کانون این محور است. روز به روز قدرت بیشتری یافته و باعث نگرانی و شکست جبهه استکباری و صهیونیستی شده است.
درباره راهپیمایی اربعین چه توصیه‌هایی به زوار ایرانی دارید؟
مردم آرامش خودشان را کاملا حفظ کنند و در طول مسیرها چه در داخل ایران و چه در خاک عراق با کمال آرامش و خونسردی با نیروهای امنیتی و پلیس مرزی مواجه شوند. دوم اینکه هموطنانی که قصد حضور در مراسم راهپیمایی اربعین را دارند توجه داشته باشند که تا اول هفته آینده یعنی روز شنبه، هنوز موکب‌‌ها و کسانی که خدمات‌رسانی می‌کنند کارهایشان را به آن شکل گسترده شروع نکرده‌اند. البته این موضوع مختص امسال نیست و معمولا هرسال یک هفته قبل از اربعین تا روز اربعین،‌ موکب‌ها برافراشته و فعال شده و شروع به خدمات‌رسانی به زوار عزیز می‌کنند. بنابراین با توجه به اینکه هنوز موکب‌ها آمادگی پذیرایی ندارند زوار عزیز باید برای چند روز اول که وارد می‌شوند پول نقد همراه داشته باشند و مقداری مواد غذایی خشک بیاورند. مشخصات شناسنامه‌ای خودشان را هم روی گوشی‌های همراهشان بنویسند و هم در ساک و هم در جیبشان قرار دهند که اگر فردی از گروه جدا یا گم شد یا مشکلی پیش آمد دوستان ما در اینجا بتوانند به راحتی به آنها کمک بکنند.
آماری از موکب‌هایی که از سوی ایران و عراق در مراسم راهپیمایی اربعین برپا می‌شود دارید؟
بله. در مراسم راهپیمایی اربعین حدود ده تا 12 هزار موکب از سوی مردم عراق برپا می‌شود و در کنار این موکب‌ها، مردم ایران نیز بین 1200 تا 1600 موکب برپا می‌کنند که این کار به خدمات‌رسانی به زوار حاضر در این مراسم باشکوه کمک می‌کند.
گاهی شاهد فضاسازی‌هایی درباره هزینه‌های اربعین هستیم. در مورد نقش مراسم اربعین بر اقتصاد ایران توضیح می‌دهید؟
کسانی که مدعی هزینه کردن ایران در این مراسم هستند باید منظورشان را دقیق توضیح دهند. اگر منظور آنها این است که دولت ایران در این مراسم هزینه می‌کند باید بدانند که چنین چیزی وجود ندارد. اربعین یک جریان مردمی است و اگر کسی در اینجا هزینه می‌کند خود مردم هستند که نذوراتشان را به اینجا می‌آورند. به عنوان مثال دولت عراق که هزینه‌ای برای برگزاری مراسم اربعین نمی‌کند بلکه این خود مردم عراق هستند که موکب‌ها را برپا و از زائران، پذیرایی می‌کنند. این یک فرهنگ است. مثل برگزاری مراسم ایام محرم و روز عاشورا در ایران که بسیاری از هیات‌ها خدمات می‌دهند و از مردم با غذا و نذورات مختلف پذیرایی می‌کنند. این اقدامات ارتباطی به دولت به آن معنا ندارد. دولت‌ها بیشتر در موضوع امنیت، هماهنگی‌ها، راهنمایی‌ها و برنامه‌ریزی برای کمک به زوار فعالیت می‌کنند. بنابراین اگر هزینه‌ای می‌شود توسط خود مردمی که علاقه‌مند هستند صورت می‌گیرد.
نکته بعد اینکه رفتن زوار ایرانی به عراق و آمدن زوار عراقی به ایران، یک کار متقابل است. الان زوار ایران در ایام اربعین برای زیارت و پیاده‌روی به عراق می‌روند و در ایام دیگر، عراقی‌ها به ایران می‌آیند و هزینه می‌کنند. هر مسافر عراقی که به ایران می‌آید با خودش پول می‌آورد و هزینه و خرید می‌کند.
بنابراین سفرهای زیارتی و حتی سفرهای سیاحتی و درمانی و تحصیلی و تجاری در جهت گسترش روابط اجتماعی و اقتصادی کشورهاست. طبیعتا این سفرها هم برای ایران خوب است و هم برای عراق و به نفع هر دو کشور است.
در مجموع بار دیگر تاکید می‌کنم این‌طور نیست که ما تصور کنیم دولت برای برگزاری مراسم اربعین، در عراق هزینه می‌کند یا کاری انجام می‌دهد. بیشتر آنچه انجام می‌شود توسط نهادهای مردمی و خود مردم است.
در چند سالی که راهپیمایی اربعین با این شکوه انجام می‌شود چقدر در وحدت ملت‌های ایران و عراق و نزدیک شدن دولت‌های دو کشور تاثیر داشته است؟
واقعا تاثیر بسیار جدی داشته و دارد زیرا میلیون‌ها انسان هنگامی که از کشورهای مختلف و از جمهوری اسلامی ایران به عراق می‌روند و مردم این کشور را می‌بینند که اینقدر با علاقه‌مندی به آنها احترام و از آنها پذیرایی می‌کنند و واقعا آنها را دوست دارند این باعث نوعی علاقه‌مندی و احترام و عشق متقابل می‌شود بنابراین در توسعه و تعمیق روابط مردمی و فرهنگ اجتماعی کشورها به‌خصوص ایران و عراق بسیار تاثیر جدی دارد.
البته ممکن است در میان میلیون‌ها انسانی که به این سفر می‌روند چند زائر هم دچار مشکلاتی شوند یا فرضا کسی تصادف یا کسی مالش را گم کند یا خدای نکرده پلیسی با یک زائر بدرفتاری کند اما اینها استثنائاتی است که خیلی طبیعی است و ممکن است در میلیون‌ها سفر اتفاق بیفتد. اما آنچه واقعیت است این است که حجم گسترده ورود مردم عراق به ایران و مردم ایران به عراق در ایجاد وحدت مردم دو کشور و همکاری آنها و ایجاد عشق و علاقه میان آنها و ترویج فرهنگ اسلامی بسیار موثر و مثبت است.
پیش‌بینی‌ای از شرکت‌کنندگان در مراسم اربعین امسال دارید؟
فکر می‌کنم زائران ایرانی در مراسم امسال به سقف سه میلیون نفر برسند.
با توجه به حوادثی که در روزهای اخیر در عراق به‌وقوع پیوسته است آیا توصیه خاصی به زوار ایرانی دارید؟
برخی از ناآرامی‌هایی که در روزهای اخیر وجود داشت به لطف خداوند برطرف شده است و الان امنیت خوبی وجود دارد و نگرانی در خصوص زیارت نیست و زوار ما می‌توانند به سلامت با آرامش و بدون عجله به عراق بیایند و با زیارت مقبول و با معنویت برگردند.
البته به زوار ایرانی توصیه می‌شود که محوریت سفر خود را در همان شهرهای زیارتی و مسیرهایی که توصیه می‌شود و امنیت و سهولت و امکانات بیشتری برای تردد دارند قرار دهند.
آیا فکر می‌کنید حوادث اخیر عراق تاثیری بر مراسم راهپیمایی اربعین امسال بگذارد؟
آنطور که ما شاهد هستیم تاثیری نگذاشته است و اربعین راه خودش را می پیماید و جلو می‌رود و ورود زوار ما از چند روز قبل شروع شده و روز به روز در حال افزایش است. خود مردم عراق هم که از مناطق دوردست چند روز است راهپیمایی‌ها و حرکت خودشان را شروع کرده‌اند. بنابراین فکر نمی‌کنم چنین اتفاقاتی آنچنان تاثیر جدی در بحث اربعین داشته باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها