فارس: معاون بینالملل سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: برنامه ایران در بحث هستهای براساس زمانبندی مشخص به پیش میرود و قطعنامههای شورای امنیت در آن اثری ندارد.
کد خبر: ۱۲۳۰۲۰

محمد سعیدی معاون بینالملل سازمان انرژی اتمی صبح امروز چهارشنبه در همایش سراسری مسئولین ستادهای دهه فجر که در محل شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برگزار شد ، پیشرفت کشورمان در دستیابی به انرژی صلحآمیز هستهای را چیزی شبیه «معجزه» دانست که تنها با کمک خداوند متعال به دست آمد.
وی در سخنانش در تشریح جزییات چگونگی دستیابی ایران به فناوری صلحآمیز هستهای، مرحله اول را رسیدن به دانش فنی تولید این سوخت عنوان کرد و گفت: تولید uf6 برای ما بسیار کلیدی بود و به همین علت گام به گام مراحل را طی کردیم تا این که در خرداد 83 برای اولین بار توانستیم این ماده را در کشور تولید کنیم.
سعیدی اضافه کرد: قرار بود در سال 72 برای انجام این پروژه با چینیها قرارداد ببندیم که براساس آن قرارداد آنها نتیجه را سال 83 به ما تحویل دهند اما با فشار آمریکا آنها عقب نشستند و خودمان مشغول به کار شدیم که حتی در موقع خاکبرداری پروژه از آقای البرادعی دعوت کردیم که بیاید و در همان زمان هم مسئولین آژانس باور نمیکردند ما ظرف چهار ساله بتوانیم به این موفقیت دست یابیم.
معاون بینالملل سازمان انرژی اتمی گفت: در عین همه ناباوریها پروژه تولید UF6 در بهمن ماه سال 82 آماده بهرهبرداری شد.
وی افزود: کار دوم ما این بود که بتوانیم این UF6 را به درجهای از غنا برسانیم که بتوان اعلام کرد ایران به این فناوری دست پیدا کرده است؛ به همین جهت در حالی که تمام فشارها بر روی این مسئله متمرکز شده بود که ما زنجیره غنیسازی UF6 را راه نیندازیم ، جوانان ما به این فناوری دست پیدا کردند. این در حالی بود که دیگر کشورها این فناوری را از روسیه و آمریکا میگیرند.
سعیدی با اشاره به تصمیمات کلیدی در راهاندازی پروژههای هستهای در ایران که بسیار حساس بوده است ، اظهار داشت: دو تصمیم مهم و استراتژیک که در طول 27 سال گذشته اتخاذ شد، یکی راهاندازی UCF اصفهان و دیگری راهاندازی تحقیقات غنیسازی در نطنز بود که مجموع تصمیمات به این نتیجه رسید و مقام معظم رهبری نیز آن را تایید کردند.
معاون بینالملل سازمان انرژی اتمی با بیان این که در تمام لحظهها واقعا9 خداوند بود که کارها را به پیش میبرد، ادامه داد: از اسفند 84 کار را در نطنز آغاز کردیم و به طور طبیعی و علمی پیش بینی میشد که ظرف چهار یا پنج ماه در زمینه غنیسازی بتوانیم به نتیجههایی دست یابیم اما در عین ناباوری همگان، کار ظرف 35 روز به نتیجه رسید و قطعا9 این از نشانههای عنایات الهی به ملت ما بود.
وی اضافه کرد: همین جوانهای دانشگاهی ما که بعضیها مدعی هستند که اینها به انقلاب اسلامی تعلق ندارند ، این کار را به نتیجه رساندند.
سعیدی در ادامه سخنانش به اهمیت راهاندازی تاسیسات آب سنگین اشاره کرد و گفت: از همان ابتدا که قرار شد این مجتمع ایجاد شود، تعداد انگشت شماری از دانشمندان و محققان باور داشتند که ایران میتواند تاسیسات آب سنگین احداث کند اما وقتی توانستیم این پروژه عظیم را انجام دهیم، خود من در همین جا متوجه شدم که کشور ما از لحاظ صنعتی چه توانمندی عظیمی دارد.
معاون بینالملل سازمان انرژی اتمی ادامه داد: برای انجام برخی قسمتهای این پروژه به روسیه و برخی کشورها سفر کردم و خواستم که در بعضی قسمتها به ما کمک مشاورهای بدهند، ولی آنها دریغ کردند اما ما روی پای خودمان ایستادیم و در تاسیسات آب سنگین نیز امروز به نقاط پایانی برای به دست آوردن محصول نزدیک شدهایم و انشاءالله در آینده علاوه بر آن که نیاز خودمان را تامین میکنیم ، بلکه خواهیم توانست تولیداتمان را در این زمینه به کشورهای دیگر نیز صادر کنیم.
وی با بیان این که ما باید به صورت ملموس به دنیا بفهمانیم با ایرانی سر و کار دارند که به دیگران وابسته نیست، به ادعاهای غربیها مبنی بر تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هستهای اشاره کرد و اظهار داشت: آنچه برای یک کشور قدرت میآورد، صرفا9 تکنولوژی صلحآمیز هستهای است. ما معتقدیم سلاح هستهای یک آسیب برای کشور است.
سعیدی با اشاره به این نکته که ما باید در فناوری هستهای و سایر فناوریهای روز دنیا به نقطه پایان برسیم، بر لزوم سازماندهی دانشمندان و دانشجویان اشاره کرد و گفت: اگر درک کنیم که در چه موقعیتی هستیم، به وضوح میبینید که فاصله ایران روز به روز با تکنولوژیهای پیشرفته کمتر میشود.
معاون بینالملل سازمان انرژی اتمی کشورمان با اشاره به اهمیت تصمیمات مهمی که در زمینه ادامه ایستادگی ایران برای حفظ فناوری صلحآمیز هستهای گرفته شده است، افزود: ما در سال 79 حتی بحث شورای امنیت را هم در بررسیها لحاظ کرده بودیم و با فرض این که حتی بدترین قطعنامهها علیه ایران صادر شود، مسیر دستیابی به انرژی صلحآمیز هستهای را دنبال کردیم.
وی در پاسخ به سئوالی درباره احتمال بمباران تاسیسات هستهای ایران گفت: ما همه گزینههایی که ممکن است در ذهن غربیها باشد، احتمال دادهایم و برای همه شرایط آمادهایم اما بعید است که دست به چنین کاری بزنند.
سعیدی ادامه داد: برنامه کشورمان در بحث هستهای براساس زمانبندی مشخص به پیش میرود و قطعنامههای شورای امنیت در آن اثری ندارد.
معاون بینالملل سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: موضوع ایران از نظر حقوقی به شورای امنیت ارجاع داده نشده است و در خود آژانس مسائل پیگیری میشود و برخورد شورای امنیت صرفا9 سیاسی است. توسل به شورای امنیت «پستترین» ابزاری است که آمریکا از آن علیه کشور ما استفاده کرد.
سعیدی ادامه داد: مطلع شدیم که کشورهای دیگر در شورای امنیت با تطمیع، شرایط آمریکا را برای قطعنامه ضد ایرانی پذیرفتند، اما در عین حال مهمترین پاسخ به شورای امنیت خواست ملت ایران برای ادامه این مسیر است.
معاون بینالملل سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: سیاست آنها در قرن بیست و یک آن است که سوخت هستهای را در انحصار خود داشته باشند، اما ما این انحصار را میشکنیم.
وی افزود: طبیعی است سازمان ملل که مقرش در نیویورک قرار دارد و بودجهاش را آمریکا میدهد ، علیه ایران اقدام کند اما براساس مواضع آژانس ، اقدامات ایران تهدیدی برای جامعه بینالملل نیست.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها