در گرجستان هم مناظر زیبا و بکر، هم بناها و مکان‌های تاریخی داریم که در کنار غذاها و رستوران‌های خوشمزه مثلث موردنیاز برای انتخاب مقصد سفر را ایجاد می‌کنند.
کد خبر: ۱۲۳۰۱۹۹
قبل از خواندن این نکات هرگز به تفلیس سفر نکنید!

برای خرید بلیط و رزرو هتل می‌توانید از سایت همراه خود یعنی کی‌سفر رجوع کنید. سفر به گرجستان را مثل یک ماجراجویی بدانید.

در تمام سفرها ممکن است اتفاقات بیرون از برنامه‌ای بیافتد؛ مثلا اتوبوس بیاید یا نیاید، فروشگاهی خاص باز باشد یا نباشد یا حتی تنش‌های سیاسی در کشوری وجود داشته باشد. پس بهتر است ما نگاه‌مان به سفرها حتی اگر یک سفر کاری ساده باشد، ماجراجویانه باشد تا از اتفاق‌های غیرمترقبه شک نشویم و شاید حتی بتوانیم از آن‌ها نیز لذت ببریم. برای سفر به گرجستان تعدادی نکته است که هر مسافری قبل از شروع ماجراجویی‌اش باید بداند. لیست نکات و توصیه‌های کی‌سفر را از دست ندهید.

نکات ضروری قبل از پرواز

توصیه می کنیم قبل از سفر به گرجستان قیمت تور باتومی، تفلیس و... را در کی سفر بررسی کنید و بهترین قیمت را در تاریخ مناسب انتخاب کنید.

برای رفتن به گرجستان نیازی به ویزا ندارید تنها کافی است پاسپورت بگیرید و آن را با خود به همراه داشته باشید.

توجه داشته باشید که اگر بیشتر از 10هزار دلار آمریکا پول به همراه داشتید باید بگویید؛ در غیر این صورت توسط پلیس متوقف و جریمه خواهید شد.

از آنجایی‌که ابزارهایی نظیر شمشیر و خنجر از سوغات گرجستان هستند؛ خروج این ابزار به شرطی که عتیقه نباشند مجاز است. توجه داشته باشید که بردن این ابزار به داخل هواپیما ممنوع بوده و باید آن‌ها را در چمدان گذاشته و به قسمت بار تحویل بدهید.

از امانت گرفتن چمدان یا وسایل دیگران در فرودگاه خودداری کنید. ممکن است در آن اشیا یا مواد غیر قانونی باشد و این‌گونه سفر شما به علت نیت کار خیر کردن، خراب شود.

در صورتی که با تورهای مسافرتی از جمله تور لحظه آخری یا تور ارزان تفلیس به این شهر می‌روید باید حتما ووچر هتل را به همراه داشته باشید و دقت کنید که ووچر هتل حتما واقعی باشد. در صورت غیر واقعی بودن ووچر شرکت مربوطه در لیست سیاه پلیس گرجستان قرار خواهد گرفت.

اگر می‌خواهید اقوام خود را در تورهای گرجستان ببینید باید حتما فرم دعوت‌نامه (با مهر محضری) را نشان دهید.

مدارکی باید همراه خود داشته باشید، بیمه نامه مسافرتی، بلیط برگشت، ووچر هتل (می توانید از آژانس‌های مسافرتی دریافت کنید.)، به همراه داشتن پول به اندازه کافی (به ازای هر روز اقامت در گرجستان حداقل 50 دلار آمریکا)است.


سیم کارت محلی بگیرید:

شما می‌توانید از فروشگاه‎های مگیتی (Magti) در تفلیس سیم‌کارت‌های محلی 4G با 30 گیگ اینترنت پر سرعت بخرید. محل این فروشگاه‌ها را می‌توانید از کارمندان هتل خود بپرسید یا در گوگل سرچ کنید. این سیم‌کارت‌ها را با هزینه‌ای کمتر از 10 دلار فروخته می‌شوند که در بیشتر مناطق غیر کوهستانی آنتن می‌دهد.

کجا تبدیل ارز کنیم؟

می‌توانید ارز خود را در بانک تبدیل کنید ولی به شما پیشنهاد می‌شود که بدنبال مکان‌های تبدیل ارز در خیابان‌های اصلی شهر بگردید. خیابان کازبِگی (Kazbegi) در منطقه سابورتالو (Saburtalo) پر است از مکان‌هایی برای تبدیل ارز که نرخشان همیشه از بانک بهتر است.

نکات مربوط به سلامتی:

برای دریافت کمکهای اضطراری با شماره 112 تماس بگیرید. بیمه مسافرتی بگیرید و اطمینان حاصل کنید بیمه‌ای جامع دارید و کلیه فعالیت‌هایی که ممکن است بخواهید انجام دهید را شامل می‌شود.

شش تا هشت هفته قبل از عزیمت به پزشک عمومی یا کلینیک مسافرتی خود مراجعه کنید تا اطمینان حاصل کنید که با تمام واکسیناسیون‌های لازمرا انجام داده‌اید. جورجیا دارای قوانین بسیار سخت مواد مخدر است و برخی از داروهای مجاز در جاهای دیگر، در جورجیا مصادره شوند؛ یا حتی به دادرسی کیفری منجر شود. همیشه اسناد مربوط به داروهای تجویز شده را همراه داشته باشید و در هنگام ورود اظهارنامه گمرکی را پر کنید.

به همراه داشتن هر گونه دارو که در آن از ترکیبات کدئین دار استفاده شده باشد نظیر استامینوفن کدئین دار، شربت اکسپکتورانت، کلد استاپ و از این قبیل و همچنین داروهای آرامبخش قوی که استفاده از آن‌ها نیازمند نسخه پزشک می‌باشد، جرم محسوب شده و در صورت مشاهده طبق قوانین گرجستان جریمه‌های سنگین و حبس‌های طولانی مدت دارد.

گرجستان آب‌های معدنی شناخته شده در چشمه‌هایش دارد. بنابراین یک بطری خالی را برای پر کردن از شیرهای آب کنار جاده با خود داشته باشید البته بطری آب نیز ارزان است اما بهتر است استفاده از بطری‌های پلاستیکی را کاهش دهیم.

در صورت پیاده‌روی یا دوچرخه سواری، به ویژه در ماه های تابستان که دمای هوا زیاد است ، آب زیادی حمل کنید. به علت هوای تفلیس، در اینجا سریع کم آبی بدن اتفاق می‌افتد. گاهی در طول مسیرهای پیاده‌روی، فروشگاه‌ها یا رستوران‌های راحتی ندارند، بنابراین بتوصیه می‌شود تنقلات با خود به همراه داشته باشید.

حواستان به پشه‌ها باشد. پشه‌ها در بسیاری از مناطق گرجستان یافت می‌شوند که ناقل‌های خوبی برای بیماری هستند.

ایمنی در گرجستان:

در گرجستان میزان جرم بسیار پایین و کشوری ایمن است. طوری که در شب‌ها کودکانی را در حال بازی در کوچه می‌بینید. با این حال حواس‌تان را در مقابل اشیا با ارزش خود جمع کنید و تنها در خیابان‌های تاریک و خالی قدم نزنید.

شماره اضطراری جهانی یعنی 112 را همیشه به خاطر داشته باشید. در صورت مراجعه به یک مرکز پزشکی برای معالجه ، باید سریعاً با شرکت بیمه خود تماس بگیرید.

گرجستان قوانین بسیار سختگیرانه‌ای در خصوص حمل، استفاده، خرید و فروش مواد مخدر، قرص‌های ترک اعتیاد، روان گردان و سلاح گرم و سرد به هر شکل و در هر میزان داشته و مجازات سنگین و بسیار جدی برای این جرم‌ها به همراه دارد.

طلا و جواهرات تا حد امکان با خود نبرید. اشیا با ارزش را در خانه رها کنید و آسود خاطر سفر کنید.

هوا غیرقابل پیش بینی است و از منطقه‌ای به منطقه دیگر متغیر است. در صورت برنامه‌ریزی برای کوهنوردی یا صعود در مناطق کوهستانی، به پیش بینی آب‌و هوا توجه کنید و به یاد داشته باشید حتی هوایی به شدت گرم، می‌تواند به هوایی سرد، برفی یا مه آلود تبدیل شود.

کودکان باید از سگ‌های ناآشنا و سایر پستانداران دوری کنند. در اینجا خطر هاری وجود دارد و سگ‌های چوپان خیلی محتمل این قضیه هستند.

توصیه‌های دوستانه:

دو غذا را قبل از ترک تفلیس باید بچشید: خاچاپوری و خینکالی. خاچاپوری در واقع نوعی پیتزا است، اما گرجی‌ها وقتی این حرف را می‌زنید دوست ندارند. در واقع مقدار زیادی پنیر روی یک نان گرد است. برای اینکه بهترین نمونه ازاین غذا را بخورید، با توجه به راهنمایی محلی‌ها، به رستوران Laghidze Water بروید.

خیلکانی را وقتی ببینید فکر خواهید کرد کوفته هستند. اما گرجی‌ها وقتی شما آنها را کوفته می‌نامید ، ناراحت می‌شوند. این غذا را با دستان خود بخورید. خینکالی را با پنیر ، سیب زمینی یا گوشت پر می‌کنند. بهترین نوع از خینکالی را در زاخار زاهاریچ ( zakhar zakharich) پیدا می‌کنید.

هر راهنمای سفر به تفلیس به شما می‌گوید که بهار و پاییز بهترین ماه‌ها برای بازدید از تفلیس هستند. ماه‌های تابستان می‌تواند بسیار گرم و ماه‌های زمستان بسیار سرد باشد. با شروع گرما ، شهر پر جنب و جوش‌تر است. مردم در تراس‌ها از خورشید بهار لذت می‌برند. پاییز نیز با رنگ‌های زیبایش، فصلی مناسب برای سفر به تفلیس است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها