هدف از سناریوی جدید آمریکایی _ صهیونیستی در عراق چیست؟ آیا حملات اخیر به پایگاه‌های حشد‌الشعبی نشان از فتنه‌ای جدید دارد؟

آتش‌بازی در انبــــار باروت

آمریکا و رژیم صهیونیستی که تاکنون در همه ترفندهای‌شان علیه ملت‌های مسلمان شکست خورده‌اند سناریوی جدیدی را در پیش گرفته‌اند و آن حمله به نیروهای حشد الشعبی در عراق است تا به این وسیله شاید بتوانند بخشی از شکست‌های خود را جبران کنند‌. وقوع انفجار در انبار و زاغه‌های مهمات حشد الشعبی عراق، اخیرا به طرز مشکوکی افزایش پیدا کرده است. آخرین مورد این انفجارهای سریالی روز سه‌شنبه در انبار مهمات نیروهای حشد الشعبی در نزدیکی پایگاه هوایی «بلد» در صلاح‌الدین بود. حالا سؤال این است که این انفجارها چه اهدافی را دنبال می‌کند؟
کد خبر: ۱۲۲۴۵۴۸

روز سه‌شنبه مدیریت دفاع مدنی در عراق اعلام کرد، انبار تسلیحاتی وابسته به یک گروه از حشد الشعبی در نزدیکی پایگاه هوایی بلد شاهد چندین انفجار بود که اعضای تیم اطفای حریق، آتش‌سوزی حاصل شده از انفجار را مهار کردند. یک مسؤول نظامی عراقی و یک منبع وابسته به حشد الشعبی اظهار کردند، چند انفجار مکانی وابسته به حشد‌الشعبی را در نزدیکی پایگاه هوایی بلد هدف قرار دادند. این انفجارها در چارچوب سلسله انفجارهایی است که طی هفته‌های اخیر در انبار مهمات و پایگاه‌ها و مواضع وابسته به گروه‌های حشد الشعبی متشکل از شبه‌نظامیان غالبا شیعی رخ می‌دهد. پایگاه هوایی بلد میزبان نیروها و پیمانکاران نظامی آمریکایی و در ۸۰ کیلومتری شمال پایتخت عراق قرار دارد‌. گروه‌های مسلح شیعی موسوم به حشد الشعبی نیز در نزدیکی این پایگاه استقرار دارند. نجاح الشمری، وزیر دفاع عراق کمی بعد از وقوع حادثه در محل حاضر شد و به تلویزیون رسمی این کشور گفت، این آتش‌سوزی ناشی از انفجار مهار شده و برخی نظامیان جراحت‌های اندکی برداشته‌اند. هنوز ائتلاف آمریکایی مدعی مقابله با داعش به این حادثه واکنشی نشان نداده و گزارشی از تلفات منتشر نشده است.
هفته گذشته نیز در انبار تسلیحاتی گروه حشد الشعبی انفجاری رخ داد که در اثر آن یک نفر کشته و ۲۹ نفر زخمی شدند‌. پلیس علت این حادثه را بی‌دقتی در نحوه ذخیره کردن سلاح و دمای بالای هوا اعلام کرد، اما دولت عادل عبدالمهدی به دلیل مشکوک بودن این انفجارها کمیته‌ای تحقیقاتی را تشکیل داد تا موضوع را به دقت بررسی کنند. نخست‌وزیر عراق اخیرا دستور داده تمام ذخایر تسلیحاتی وابسته به نیروهای مسلح و گروه‌های شبه‌نظامی به خارج از شهرها منتقل شوند. وی همچنین تمامی مجوزهای پرواز ویژه جنگنده‌های عراقی و خارجی در حریم هوایی عراق را لغو و دستور داده است هرگونه پروازی باید موافقت نخست‌وزیر بگیرد؛ حتی پروازهای ائتلاف آمریکایی که علیه داعش در عراق عملیات انجام می‌دهند.
دست‌های پنهان اسرائیل
سلسله‌انفجارهای اخیر در عراق ابتدا از پایگاه آمرلی شروع شد. حدود یک ماه پیش یک پایگاه متعلق به نیروهای حشد الشعبی عراق در شهر آمرلی واقع در استان صلاح‌الدین هدف حمله هوایی قرار گرفت. رسانه‌های خبری گفتند بمباران این پایگاه توسط یک پهپاد ناشناس انجام شده است. در این حمله نیز تعدادی از اعضای حشد الشعبی شهید و تعدادی دیگر زخمی شدند. پس از انجام این حملات بود که عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق دستور تشکیل یک کمیته حقیقت‌یاب به‌منظور تحقیق پیرامون حمله هوایی به مقر حشد الشعبی در صلاح‌الدین را صادر کرد. بعدها خبرهای ضد و نقیضی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که می‌گفت این حملات کار اسرائیل بوده است‌. رژیم صهیونیستی سال گذشته نیز اعلام کرده بود نظیر کاری که در سوریه انجام می‌دهد احتمالا به اهداف نظامی ایران در عراق نیز حمله خواهد کرد‌. هشام هاشمی، تحلیلگر مقیم بغداد که به دولت عراق درباره گروه‌های تروریستی مشورت می‌دهد، می‌گوید: سامانه‌های دفاع هوایی عراق قابلیت‌های بالایی دارند، اما یک چیز را نمی‌توانند رصد کنند که همان حمله هوایی پیشرفته اسرائیل است. چند روز پیش نیز شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی تاکید کرد بنیامین نتانیاهو در جمع خبرنگاران در جریان سفر به اوکراین گفته است، «ایران در هیچ کجا امنیت نخواهد داشت.» وی اظهار کرده بود: «هر وقت لازم باشد ما (علیه ایران) اقدام خواهیم کرد.»
همه این شواهد نشان می‌دهد که دست‌های جنایتکار صهیونیست‌ها در پشت این انفجارهاست، هرچند مقامات صهیونیستی به آن اعتراف نداشته باشند‌. در این میان ائتلاف آمریکا تاکنون بارها هرگونه نقش در حملات اخیر را تکذیب کرده است‌. واقعیت‌ها نشان می‌دهد که عواملی در داخل عراق به صورت غیر‌مستقیم یا مستقیم با رژیم صهیونیستی در حال همکاری بوده و زمینه را برای این‌گونه حملات غافلگیر‌کننده و خسارت‌بار فراهم می‌سازند.
سناریوی خطرناک
قیس الخزعلی، دبیر‌کل جنبش عصائب اهل الحق عراق (وابسته به حشد الشعبی) درباره ادامه انفجار در انبارهای مهمات و تسلیحات الحشد الشعبی هشدار داده و در صفحه توییتری خود نوشت: «ادامه انفجار مخازن و انبارهای الحشد بدون این‌که دلایل واقعی آن مشخص شود، پدیده بسیار خطرناکی است؛ چرا که این به معنای تلاش برای به فرسایش کشیدن امکانات حشد الشعبی است و نشان می‌دهد طرحی در آینده نزدیک برای اجرای آن وجود دارد.»
واقعیت این است که حمله متجاوزانه و خصمانه به مواضع حشد الشعبی در عراق ـ چه از سوی آمریکایی‌ها بوده باشد و چه از سوی صهیونیست‌ها ـ نشانگر آمادگی آنها برای پیاده‌سازی سناریوی جدیدی در عراق است. در واقع، واشنگتن و تل‌آویو از این رهگذر در تلاش هستند به نوعی شکست‌های منطقه‌ای خود در جبهه‌های مختلف را جبران کرده و به خیال‌شان از ایران به عنوان حامی گروه‌های مقاومت در نقاط مختلف به‌ویژه در عراق انتقام بگیرند‌. این نکته نیز نباید فراموش شود که مقام‌های ایالات متحده آمریکا و رژیم صهیونیستی به‌شدت از رشد و تقویت گروه‌های مقاومت در عراق از یک سوی و افزایش نفوذ ایران در این کشور از سوی دیگر احساس نگرانی می‌کنند. درست به همین دلیل است که با طراحی سناریوهای جدید، به‌زعم خود در مسیر کاهش نفوذ جمهوری اسلامی ایران در عراق گام برمی داند؛ رؤیایی که تاکنون محقق نشده و از این پس نیز در سایه توجه و اهتمام ویژه طرف‌های ایرانی و عراقی به تقویت روابط و مناسبات دوجانبه در عرصه‌های مختلف، محقق نخواهد شد.

هشدار شیخ اکرم الکعبی

شیخ اکرم الکعبی، دبیر‌کل مقاومت اسلامی نجباء عراق در پیامی به مناسبت عید سعید غدیر خم، تصریح کرد: دشمن با جنگ روانی، تضعیف روحیه رزمندگان و مأیوس کردن آنها، نابودی وحدت و ایجاد تفرقه بین ملت عراق را نشانه رفته است. فرمانده بلندپایه حشد الشعبی با ابراز تأسف از این‌که عده‌ای در عراق فریب عملیات روانی دشمن و رسانه‌های وابسته به صهیونیسم را خورده و به حشد الشعبی حمله می‌کنند، تصریح کرد: ارتش سایبری دشمن یکبار دیگر با فتنه‌گری، نقشه شکست‌خورده‌اش را به اجرا گذاشته است و عذر کسانی که به این نقشه کمک می‌کنند، پذیرفته نیست. وی یادآور شد: ملت عراق می‌دانند حمله دشمنان و سیاستمداران داعشی به بسیج مردمی، به این خاطر است که اربابان آنها از عراق قوی و مقتدر می‌ترسند.

رحیم محمدی

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها