مجادله نماینده روسیه و آمریکا بر سر ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد

ناکامی آمریکا در شورای امنیت تکرار شد

دونالد ترامپ و دولت ضدایرانی آمریکا در ادامه فشارهای غیرمنطقی علیه نظام جمهوری اسلامی، بار دیگر نشستی را در شورای امنیت سازمان ملل با موضوعی بین‌المللی و البته با محوریت ایران تشکیل دادند اما این بار هم نتیجه‌ای از این نشست نگرفتند.
کد خبر: ۱۲۲۴۵۱۵

نشست دیروز که با موضوع صلح و امنیت بین المللی با تاکید برچالش‌های امنیتی خاورمیانه برگزار شد به صحنه‌ای برای چالش میان آمریکا و سایر کشورها تبدیل شد و حتی به مجادله نماینده روسیه با مایک پمپئو رسید.
در این نشست مجید تخت روانچی سفیر و نماینده کشورمان در سازمان ملل با اشاره به اینکه نباید راهبرد «تفرقه بینداز و حکومت کن» آمریکا را نادیده گرفت تصریح کرد: آنها برای توجیه سیاست‌های خود در منطقه، اتهامات ساختگی علیه ایران منتشر می‌کنند تا ایران را از ایفای نقش خود در منطقه باز دارند.
سفیر ایران همچنین با اشاره به حضور هزاران ساله ایران در منطقه غرب آسیا ابراز داشت: هر تلاشی برای محروم کردن یا نادیده گرفتن ایران در منطقه، توهمی بیش نیست و محکوم به شکست است.
تخت روانچی با تاکید بر اینکه ایران به دنبال رویارویی نیست، افزود: اما نمی‌توانیم در برابر نقض حاکمیت خود بی‌تفاوت باشیم و بی‌تفاوت نخواهیم بود. بنابراین، برای حفظ امنیت مرزها و تأمین منافع خویش، با قوت تمام از حق ذاتی دفاع از خود استفاده خواهیم کرد.
موضوعات مختلفی در این جلسه به بحث و گفت و گو گذاشته شد از جمله قطعنامه 2231، برجام، ‌ائتلاف منطقه‌ای، مکانیزم ماشه،‌ اینستکس، ائتلاف‌هایی که علیه ایران برگزار می‌شود و همچنین موضوع تنش در خلیج فارس و عبور و مرور نفت‌کش‌ها؛ اما با وجود تلاش آمریکا برای ایجاد همراهی میان کشورهای عضو شورای امنیت برای برخورد با ایران، فضای جلسه اساسا با سیاست‌های آمریکا ناهمخوان بود.
مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا که در این جلسه حضور یافته بود از همان ابتدا سخنانی تند را علیه ایران مطرح کرد اما برخلاف هیاهوهای صورت‌گرفته، نمایندگان سایر کشورها با بی‌اعتنایی با این مواضع برخورد کردند. پمپئو در بخشی از سخنان خود در این جلسه، اتهامات تکراری خود را متوجه جمهوری اسلامی ایران کرد و گفت: جمهوری اسلامی و گروه‌های نیابتی آن به اشاعه ناآرامی در عراق، سوریه و یمن ادامه می دهند.
مجادله مسکو و واشنگتن
نماینده روسیه یک طرف ماجرا بود که ضمن بی‌ربط دانستن استدلال‌های آمریکا و رد سیاست تحریم علیه ایران،‌ سخنان پمپئو را مورد نقد قرار داد و گفت:80 درصد تجارت ایران بخاطر تحریم‌های غیرقانونی آمریکا محدود شده است آن‌وقت می‌خواهید ایران به میز مذاکره برگردد؟ و کشورهایی را که به قطعنامه پایبندند تنبیه می‌کنید؟
دیمیتری پولیانسکی، سفیر روسیه، خطاب به وزیر خارجه آمریکا افزود: متوجه شدیم که درباره خلیج فارس بسیار عاطفی صحبت کردید. ما هم از وضعیت این منطقه بسیار نگران هستیم. تنها تفاوت این است که شما در ابتدا ائتلافی علیه ایران ایجاد کرده و تلاش می‌کنید این کشور را اصلی‌ترین و تقریباً تنها منبع مشکلات و نوعی "امپراتوری شر" جلوه دهید.
وی با تاکید بر اینکه تنش های اخیر در خلیج فارس از نظر روسیه تصنعی ایجاد و پمپاژ شد، افزود: در مقابل زمینه‌های اتهام‌های متقابل، حضور نظامی کشورهای غیر منطقه‌ای افزایش یافت که خطرات درگیری مسلحانه را ایجاد می‌کند. هر حادثه‌ای می تواند منجر به درگیری شود که عواقب مخربی به همراه خواهد داشت.
در این جلسه سایر اعضای شورای امنیت و اروپایی‌ها و حتی انگلیس که انتقاداتی را نسبت به رویه ایران در برخورد با نفتکش‌ها داشتند نیز بار دیگر ضمن انتقاد از عملکرد آمریکا حمایت خود را از برجام اعلام کردند.
پس از اظهارات سفیر روسیه نماینده دائم انگلیس در سازمان ملل متحد، برجام را دستاورد بزرگی برای منع گسترش سلاح‌های اتمی دانست و گفت هیچ راه حل بهتر و هیچ جایگزین دیگری برای این توافق وجود ندارد. کارن پیرس افزود: کشور من احترام زیادی برای مردم ایران قائل است. ما می‌پذیریم که ایران نقش مشروعی در منطقه و همچون همه ما حق دفاع از خود دارد.
نماینده فرانسه نیز گفت: همچنان به برجام پایبند هستیم و به آن احترام می‌گذاریم.
وی با بیان اینکه از گام‌های اخیر ایران در خصوص کاستن از تعهدات خود نگران هستیم، گفت‌وگو و تعامل را بهترین راه برای رسیدگی و مقابله با تنش‌های جاری در منطقه خلیج فارس دانست که باید در مرحله نخست با کشورهای منطقه‌ای صورت بگیرد.
همراهی لهستان با آمریکا
در میان اعضای شورای امنیت، تنها لهستان جانب آمریکا را گرفت؛ همان کشوری که چندی قبل هم میزبانی نشستی ضدایرانی را به در خواست آمریکا قبول کرد. نماینده لهستان در این نشست در اظهاراتی همدلانه با همتای آمریکایی خود از کاهش تعهدات برجامی ایران ابراز نگرانی کرد.
هدف آمریکا از این نشست، تدارک جبهه‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران در حوزه فعالیت‌های هسته‌‌ای و همین طور مقابله با تلاش کشورمان برای تامین امنیت منطقه خلیج فارس بود اما نه تنها به این نتیجه نرسید بلکه در حاشیه نشست دیروز، دیمیتری رپولیانسکی معاون نماینده دائم روسیه در سازمان ملل به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: روسیه و چین خواستار برگزاری جلسه شورای امنیت برای بررسی برنامه آمریکا به منظور آزمایش و استقرار موشک‌های میان‌برد شده‌اند. پولیانسکی افزود: همراه با همکاران چینی‌مان درخواست کردیم که شورای امنیت سازمان ملل در رابطه با بیانیه‌های آمریکا درباره برنامه‌هایش برای آزمایش و استقرار موشک‌های میان برد تشکیل جلسه دهد. به گفته پولیانسکی، این جلسه قرار است امروز و به طور علنی برگزار شود و نماینده دبیرکل سازمان ملل طی آن گزارشی ارائه خواهد کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها