روزهای آخر هفته‌ای که گذشت پر بود از اخبار عجیب؛ خبرهایی که بیش از همه‌چیز، تشویش ذهن آمریکایی‌ها را نشان می‌داد

تنگـــــــه قـــــــــرمــــــــز

روحیه آمریکا و متحدان غربی و عربی‌اش از زمان سرنگونی پهپاد آمریکایی توسط سپاه پاسداران به شدت آسیب دیده و تلاش دارند به هر شکل و صورت، این روحیه را ترمیم کنند. برای این کار، انگلیسی‌ها به مدد آمریکا آمدند و محموله نفتی ایران را توقیف کردند. خود آمریکایی‌ها هم بیکار ننشستند و نوار تحریم‌ها را ادامه دادند تا جایی که به گزارش رویترز دو نفتکش ایرانی در برزیل به دلیل تحریم‌های آمریکا قادر به سوختگیری و بازگشت نیستند، اما هیچ‌یک از این اقدامات، جوابگوی آبروی از دست رفته آمریکا نبود تا این‌که بالاخره ترامپ به این بلوف متوسل شد که ناو جنگی کشورش، پهپاد ایرانی را سرنگون کرده است. مشخص شدن این مطلب که ادعای ترامپ، صحت نداشته در کنار توقیف یک شناور قاچاقچی نفت در خلیج‌فارس از سوی سپاه، مسائل منطقه را با پیچیدگی‌های جدیدی روبه‌رو کرده است؛ پیچیدگی‌هایی که به هیچ وجه نمی‌تواند به نفع آمریکا و متحدان غربی و عربی‌اش باشد.
کد خبر: ۱۲۱۸۵۱۳

1. ناکامی دیپلماسی در قبال انگلیس
از زمان توقیف محموله نفتی ایران توسط انگلیس در جبل‌الطارق، خواب خوش بر انگلیسی‌ها حرام‌شده و هر لحظه با این کابوس که برای نفتکش‌هایشان مشکل ایجاد شده، دست و پنجه نرم می‌کنند. گاهی توهم می‌زنند که قایق‌های تندرو سپاه برای نفتکش‌شان مشکل ایجاد کرده و البته ناو انگلیسی که برای اسکورت کشتی‌های بریتانیا در خلیج‌فارس حضور دارد قهرمانانه به داد نفتکش انگلیسی آمده و آن را نجات داده است. در این دو هفته که از توقیف محموله نفت ایران می‌گذرد یک پای سفیر انگلیس در تهران در سفارت بوده و پای دیگرش وزارت خارجه کشورمان؛ جرمی هانت، وزیر خارجه انگلیس هم در گفت‌وگوی تلفنی با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران گفته بود اگر انگلیس مطمئن شود مقصد این محموله نفتی، سوریه نبوده آزادسازی آن را تسهیل می‌کند، اما با وجود این محموله نفت ایران همچنان در جبل‌الطارق توقیف است و به نظر می‌رسد کانال دیپلماسی روی انگلیسی‌ها جواب نمی‌دهد.
در این میان تحولات دیگری در خلیج‌فارس در جریان است که شاید اثرگذاری بیشتری بر محاسبات لندن داشته باشد.

2. توقیف نفتکش قاچاقچی
روز پنجشنبه روابط عمومی منطقه یکم نیروی دریایی سپاه از توقیف یک شناور خارجی حامل سوخت قاچاق در خلیج‌فارس خبر داد.
بر اساس اطلاعیه منتشر شده، این شناور حامل یک میلیون لیتر سوخت قاچاق بوده و در جنوب جزیره لارک در خلیج‌فارس توقیف شده است. این کشتی که ظرفیت حمل دو میلیون لیتر سوخت را دارد با ۱۲ خدمه خارجی در حال عزیمت برای تحویل سوخت قاچاق دریافتی از لنج‌های ایرانی به کشتی‌های بیگانه در مناطق دورتر بود که با هوشمندی رزمندگان نیروی دریایی سپاه ناکام ماند. سپاه همچنین ادعای رسانه‌های غربی مبنی بر توقیف هرگونه شناور دیگر توسط ایران در روزهای اخیر را تکذیب کرد، چرا که در روزهای اخیر شایعاتی مبنی بر توقیف شناورهای دیگری از سوی ایران توسط رسانه‌های خارجی منتشر شده بود. البته فقط در یک مورد سخنگوی وزارت خارجه کشورمان ضمن رد اخبار مبنی بر توقیف، اعلام کرد یک نفتکش خارجی به دلیل نقص فنی در خلیج‌فارس دچار مشکل شد که طبق مقررات بین‌المللی نیروهای ایرانی پس از دریافت درخواست کمک به سوی آن رفته و توسط یدک‌کش آن را به سمت آب‌های ایران منتقل کردند تا تعمیرات لازم روی آن صورت پذیرد.

3. همه تکذیب می‌کنند
نکته جالب درباره شناور توقیف شده از سوی سپاه این است که هیچ کشوری، مالکیت آن را گردن نمی‌گیرد. ابتدا در برخی رسانه‌ها اعلام شد این شناور، اماراتی بوده است اما ساعاتی بعد مقامات امارات این مساله را تکذیب کردند.
ساعتی بعد برخی از منابع اعلام کردند این کشتی تحت پرچم انگلیس فعالیت می‌کرده است، اما انگلیسی‌ها نیز در اقدامی منفعلانه این مساله را تکذیب کردند. به‌گزارش رویترز، سخنگوی دولت انگلیس در این مورد گفت: «در حال حاضر ما از وجود هرگونه منافع انگلیسی در این کشتی، بی‌اطلاع هستیم.»
اما خبرهای غیررسمی و تایید نشده در این زمینه، قابل پذیرش‌تر از ادعاهایی است که مقامات انگلیس مطرح کرده‌اند. بر اساس همین خبرهای غیررسمی، شناور توقیف شده با پرچم انگلیس در حال تردد بوده که توقیف می‌شود. بر اساس همین اخبار، انگلیسی‌ها و آمریکایی‌ها از همان اولین ساعات توقیف شناور، از آن مطلع می‌شوند اما برای جلوگیری از زیر سؤال رفتن اقتدار ادعایی خود از رسانه‌ای کردن آن پرهیز داشتند.
در همین راستا ابتدا تلاش می‌کنند امارات مالکیت این شناور را به عهده بگیرد، اما اماراتی‌ها که روزهای پرتنشی را در روابط با تهران تجربه می‌کنند، از ترس افزایش تنش‌ها حاضر به پذیرش درخواست آمریکا و انگلیس نشده‌اند. به دنبال این مساله لندن از تهران می‌خواهد توقیف این شناور مسکوت بماند و در عوض آنها برای آزادی محموله نفتی ایران در جبل‌الطارق رایزنی می‌کنند اما این مساله هم به سرانجام نمی‌رسد و نهایتا تشت رسوایی انگلیسی‌ها از بام می‌افتد.
برخی خبرهای غیر رسمی نیز حکایت از جاسوسی شناور توقیف شده از مناطق نفتی ایران دارد و نقشه حرکت این شناور نشان می‌دهد که در مدتی کوتاه، ده مرتبه از تنگه هرمز رفته و برگشته است.

4. ورود آمریکا به ماجرا
همزمان با تایید و تکذیب‌های مختلف درباره ماجرای مالکیت شناور توقیف شده، آمریکایی‌ها وارد ماجرا شدند و در شرایطی که خودشان در هفته‌های گذشته به‌ویژه در ماجرای پهپاد سرنگون شده توسط سپاه، قافیه را به کلی باخته‌اند، اقدام ایران در توقیف شناور قاچاقچی را محکوم کرده و خواستار آزادی فوری آن شدند.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخی مکتوب به رویترز در این باره گفت: ایران باید به این اقدام غیرقانونی خود پایان بدهد و خدمه شناور را فورا آزاد کند.
این ژست مقتدرانه از سوی آمریکا در حالی بود که نه تنها هنوز در شوک ساقط شدن پهپاد خود در خلیج‌فارس هستند، بلکه در اتفاقی تازه، گم شدن یکی از نیروهای مستقر روی ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن باعث سردرگمی آنها شده است. بر اساس اخبار منتشر شده، این ملوان پس از آن‌که گزارش شده است یک نفر از عرشه آبراهام لینکلن سقوط کرده، در فهرست نیروی وظیفه با وضعیت مکانی نامعلوم قرار گرفته و عملیات جست‌وجو برای یافتن او ادامه دارد.
ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن دو ماه پیش به بهانه افزایش توان بازدارندگی آمریکا در برابر ایران وارد منطقه شد.

5. اقدام پرخطر ترامپ
در میانه این بحران به‌وجود آمده برای اقتدار آمریکا در خلیج‌فارس، دونالد ترامپ که این موضوع را برای انتخابات ریاست‌جمهوری همچون سم می‌بیند، دست به ریسک بزرگی زد و ادعا کرد یک پهپاد ایرانی توسط ناو آمریکایی در خلیج‌فارس منهدم شده است.
ترامپ که پنجشنبه‌شب همراه با مارک روته، نخست‌وزیر هلند در کاخ سفید با خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت: پیش از شروع سخنرانی، می‌خواهم همه را در جریان یک حادثه قرار دهم که امروز در تنگه هرمز رخ داد. کشتی تهاجمی یو.اس.اس. باکسر علیه یک پهپاد ایرانی که به کشتی بسیار نزدیک شده و چندین هشدار را نادیده گرفته بود، اقدام تدافعی انجام داد و آن را سرنگون کرد.

6. تکذیب ادعای ترامپ
ادعای ترامپ اما بلافاصله از سوی مقامات جمهوری اسلامی ایران تکذیب شد و طرحی که برای حفظ آبرو از سوی کاخ سفید طراحی شده بود به ضد خودش تبدیل شد. سردار ابوالفضل شکارچی، سخنگوی ارشد نیروهای مسلح ادعای ترامپ را تکذیب کرد و گفت: برخلاف ادعای واهی و برخاسته از توهم رئیس‌جمهور آمریکا، تمام پهپادهای متعلق به جمهوری اسلامی ایران در منطقه خلیج‌فارس و تنگه هرمز از جمله پهپاد مورد نظر رئیس‌جمهور آمریکا پس از انجام ماموریت شناسایی و کنترل برنامه‌ریزی شده به سلامت به پایگاه‌های خود برگشته‌اند و هیچ‌گونه گزارشی دال بر مقابله عملیاتی ناو یو.اس‌.اس باکسر آمریکایی گزارش نشده است.

7. ادعای ترامپ برای چه بود؟
گذشته از تصاویر و مدارکی که از سوی سپاه منتشر شده و کذب بودن ادعای ترامپ را ثابت می‌کند، اما نکته جالب اینجاست که ترامپ هیچ تلاشی برای اثبات ادعایش انجام نداد و این مساله مورد توجه بسیاری از کاربران فضای مجازی قرار گرفت. در مطالبی که در این زمینه از سوی کاربران فضای مجازی منتشر شد خواسته شده بود اگر ادعای مقامات آمریکایی در سرنگونی پهپاد ایرانی صحت دارد همان‌طور که سپاه لاشه پهپاد آمریکایی گلوبال هاوک را به نمایش گذاشت، آنها نیز لاشه پهپاد ایرانی را نشان دهند. اما هیچ خبری از انتشار سند و مدرک از سوی مقامات آمریکایی برای اثبات ادعای ترامپ وجود نداشت و حتی برخی شنیده‌ها و خبرهای غیررسمی حکایت از این داشت پهپادی که ترامپ مدعی شده ایرانی بوده و توسط ناو آمریکایی منهدم شده متعلق به کشور امارات بوده است. همه این مسائل باعث شده این گمانه بیش از هرچیز دیگر تقویت شود که ترامپ برای برگرداندن آبروی از دست رفته، حاضر است هر کاری انجام دهد و همان‌طور که مهدی محمدی، تحلیلگر مسائل سیاسی در کانال تلگرامی خود نوشته، ترامپ هر طور شده می‌خواهد بگوید به اقدام ایران در سرنگونی پهپاد 200 میلیون دلاری آمریکا پاسخ داده است. محمدی معتقد است: این یعنی از موازنه نظامی ناامید شده‌اند و به ایجاد موازنه حداقلی روانی فکر می‌کنند، مخصوصا که ترامپ در محیط داخلی آمریکا سخت نیازمند حفظ آبروست.

8. دوگانه فشار و مذاکره
آمریکا همواره در کنار تهدیدات و خط و نشان کشیدن برای ایران، به مذاکره هم ابراز تمایل می‌کند، اما درخواست‌هایی که دونالد ترامپ دارد از سوی هیچ کشور مستقلی قابل پذیرش نیست.
ترامپ در روزهای اخیر، توافق مطلوب خود را با ایران به این شرح توضیح داده است: توافق رئیس‌جمهور اوباما از جنبه‌های مختلف فاجعه بود، از همه مهم‌تر به این دلیل که خیلی زود به پایان می‌رسید. نمی‌توانید با یک کشور توافق کوتاه‌مدت داشته باشید، باید توافق صدساله باشد. آنها نباید روی موشک‌های بالستیک کار کنند، اما توافق به آنها اجازه این کار را می‌دهد. همچنین باید بتوانیم مکان‌های دیگر را هم بررسی کنیم، اما الان اجازه نداریم مهم‌ترین مکان‌ها را بررسی کنیم. این چه توافقی است؟

9. هشدار فرمانده سپاه
تجربه نشان داده، دوگانه فشار و مذاکره درباره ایران جواب نمی‌دهد و تهران به هیچ وجه درباره منافع ملی مذاکره نمی‌کند و فشار را با فشار و گزینه نظامی را با گزینه نظامی پاسخ خواهد داد.
در یکی از تازه ترین موضع‌گیری ها سردار سرلشکر حسین سلامی، فرمانده سپاه در بازدید و ارزیابی میزان آمادگی‌های دفاعی نیروهای مستقر در جزایر سه‌گانه و منطقه دریایی نازعات در خلیج‌فارس با اشاره به راهبرد دفاع-‌ تهاجم و تبیین سطح و عمق ویرانگری ناشی از ضربه اول دشمنان هنگام تهدید و تعرض عملی احتمالی تاکید کرد: بسیار طبیعی است که ما در راهبرد، دفاعی عمل می‌کنیم؛ یعنی آغازگر و شروع‌کننده هیچ جنگی نیستیم، اما در تاکتیک وضعیت کاملا معکوس است و در صورتی که خطایی محاسباتی از سوی دشمنان سرزند، راهبرد دفاعی ما به راهبرد تهاجمی تغییر وضعیت داده و همه ظرفیت‌های ما سراسر تهاجمی می‌شوند.

10. تصاویر پهپاد ایرانی از ناو آمریکا

در آخرین تحولات مربوط به ادعای ترامپ درباره ساقط‌کردن پهپاد ایرانی، روابط عمومی کل سپاه شب‌گذشته با انتشار تصاویر رصد ناو آمریکایی نشان داد پهپاد نیروی هوافضای سپاه پیش از ورود ناوچه آمریکایی به تنگه هرمز، در حال اجرای ماموریت جاری خود در منطقه بوده و تصاویر مربوط به رصد و مراقبت از ناوچه مذکور را نیز قبل و حتی بعد از زمان مورد ادعای آمریکایی‌ها به ایستگاه خود ارسال کرده و سالم به پایگاه خود بازگشته است. این تصاویر نشان می‌دهد پهپاد ایران، ورود ناوچه آمریکایی یو.اس.اس باکسر و پنج فروند شناور همراه را به طور کامل و از لحظه ورود به تنگه هرمز‌، به مدت سه ساعت تحت رصد کامل و نظارت دقیق داشته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها