الیف شافاک طی مقاله‌ای در گاردین نسبت به برخی رفتارها علیه خود انتقاد کرد

پیام‌های اهانت‌آمیز برای نویسنده «ملت عشق»

الیف شافاک، نویسنده مشهور اهل ترکیه که در ایران او را با کتاب ملت عشق می‌شناسیم به‌تازگی مطلبی در گاردین نوشته و از برخورد با کتاب‌هایش و همچنین برخوردها با نویسندگان، استادان دانشگاه و به‌ویژه زنان در ترکیه امروز انتقاد کرده است.
کد خبر: ۱۲۱۸۴۲۵

او مطلب خود را اینچنین آغاز می‌کند: در حدود دو ماه پیش روزی از خواب بیدار شدم و پس از روشن کردن لپ‌تاپم با پیام‌های اهانت‌آمیزی در شبکه‌های اجتماعی ترک‌زبان مواجه شدم که تمامشان توسط ربات‌ها تولیده شده بود. بسیاری از جملات این پیام‌ها را از میان جملات و مطالبی که در کتاب «چشم دوختن» (The Gaze) نوشته بودم، بیرون کشیده بودند. این پیام‌ها را به نویسندگان بسیاری ارسال کرده و خواسته بودند نویسندگان رمان را به‌دلیل وقاحت و زشتی کلام به دادگاه فراخوانند و او را محاکمه کنند.
شافاک در ادامه می‌افزاید: در این پیام‌ها کتاب جدیدم با نام «10دقیقه و 38 ثانیه در این دنیای عجیب» را نیز مورد حمله قرار داده بودند. این حملات را می‌توان ترور خشونت‌بار و دیجیتال نویسندگان ترک توصیف کرد. تمام نویسندگان ترکی که حتی به مقدار خیلی کم و نامحسوسی در آثارشان به موضوع‌هایی نظیر خشونت جنسی و تجاوز می‌پردازند، به‌شدت مورد این حمله‌ها قرار می‌گیرند.
الیف شافاک در ادامه به حمله مأموران پلیس به دفاتر ناشران اشاره می‌کند: چندی بعد ناشرم در ترکیه با من تماس گرفت و گفت مأموران پلیس به دفتر من آمده‌اند تا تعدادی از کتاب‌ها را بررسی کنند. مأموران پلیس در اثنای بررسی خود نه تنها آثار من، بلکه آثار دویگو آسنا، نویسنده ترکی را که سال 2006 درگذشته بود نیز مورد بررسی قرار داده بودند. این کتاب‌ها همه پس از بررسی اولیه به دفتر دادستانی ارسال شده بود.
شافاک در ادامه توضیح می‌دهد که از زمان وقوع ناآرامی‌های اخیر در ترکیه، 29 انتشاراتی به دستور مقامات قضایی بسته و 135 هزار کتاب از قفسه کتابخانه‌ها جمع‌آوری شدند؛ ازجمله آثاری از لویی آلتوسر و ناظم حکمت، بزرگ‌ترین شاعر ترکیه. یکی از دادستان‌ها در دادخوست خود حتی آلبر کامو و باروخ اسپینوزا را به عضویت در گروه‌های تروریستی محکوم کرده بود.
شافاک در بخش دیگری از این مطلب می‌نویسد: خیلی درباره طبیعت ضدلیبرال پوپولیسم اقتدارگرا تا امروز گفته و نوشته شده است اما کمتر به جنبه‌های دیگر آن نظیر ضدروشنفکری و ضد زن بودن اشاره شده است. مخالفت حکومت ترکیه با الیف شافاک به رمان دوم این نویسنده برمی‌گردد که در آن به نسل‌کشی ارامنه اشاره شده بود. او از سوی دادگاه‌های ترکیه به جرم اهانت به ملت ترکیه متهم شده بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها