به دنبال درز شایعاتی مبنی بر وجود اختلاف بین دو امارت‌نشین دبی و ابوظبی بر سر ادامه حضور نیروهای اماراتی در یمن، خبرگزاری رویترز اعلام کرد امارات نیروهای خود را در یمن کاهش می‌دهد.
کد خبر: ۱۲۱۴۵۷۶

به نظر می‌رسد امارات طی چهار سال جنگ در یمن نه‌تنها چیزی به‌دست نیاورده، بلکه بیشتر متحمل خسارت‌های سیاسی و اقتصادی و نظامی شده است. همین مساله موجب شده تا حاکمان اماراتی تصمیم بگیرند تا دیر نشده جلوی این خسارت‌ها را گرفته و از ادامه حضور خود در یمن بکاهند. گفته می‌شود امارات طی سه هفته گذشته، شماری از نیروهای خود را از شهر عدن واقع در جنوب یمن خارج کرده است و این اقدام برای تحلیلگران غافلگیر‌کننده بوده است.
در همین رابطه خبرگزاری رویترز به نقل از یک مسؤول بلندپایه اماراتی اعلام کرد که این اقدام به منزله استقرار مجدد نیروهای اماراتی در یمن نیست. در همین حال یک مسؤول بلندپایه اماراتی گفته: «درست است که نیروها، دست به برخی تحرکات می‌زنند... ولی به منزله استقرار مجدد در یمن نیست... امارات به ائتلاف نظامی [سعودی] پایبند است و هیچ خلأیی در یمن باقی نمی‌گذارد.»
به گزارش الجزیره، عدنان هاشم، تحلیلگر مسائل سیاسی بر این باور است که جنگ علیه یمن، به وجهه امارات بسیار آسیب‌ زده و بر امارت‌های مختلف آن، در زمینه‌های سیاسی و اقتصادی تأثیر سوء داشته است. از همین رو ابوظبی با فشارهای زیاد داخلی مواجه است تا سیاست خارجی خود در منطقه را متوقف کند. این فشار بیشتر از سمت حکام و شیوخ سایر امارت‌های این کشور به‌خصوص امارت‌نشین دبی اعمال می‌شود. شیخ محمد‌بن راشد، حاکم دبی در گذشته، بیش از چند بار درباره تأثیر تصمیم‌های منفی حکام بر اقتصاد [امارات] سخن گفته بود. در عین حال، به نظر می‌رسد سایر امارت‌ها [از امارت ابوظبی] خشمگین باشند؛ زیرا بیشتر افرادی که در یمن کشته شدند، از فرزندان آنان بودند نه ابوظبی. این مسأله باعث شده که این فشارها، برای بازگشت آنان [از یمن] واقعی شود. چند روز پیش هم در خبری آمده بود که به دلیل اختلافات بین دو امیرنشین ابوظبی و دبی همسر امیرنشین دبی که خواهر ملک عبدا...، پادشاه اردن است از این کشور به آلمان گریخته است.
امارات عربی متحده، از به‌هم پیوستن چند امارت در جنوب ساحل خلیج‌فارس تشکیل شده است؛ در بین هفت امارت، دو امارت ابوظبی و دبی به دلیل گرایش‌ها و سیاست‌های متضاد، همواره بر سر بسط سیطره و قدرت خود در این کشور و خارج از آن اختلاف نظر داشته و دارند.
مداخله نظامی در یمن در ۶ فروردین ۱۳۹۴ با حمله هوایی ائتلافی از کشورهای منطقه به رهبری عربستان سعودی به یمن با نام عملیات توفان قاطعیت با هدف آنچه بازگرداندن مشروعیت دولت منصور هادی خوانده شد آغاز شد.
براساس آخرین گزارش سازمان ملل، در 5/5سال اخیر بیش از 7500 کودک یمنی بر اثر بمباران، گلوله‌باران، جنگ، حملات انتحاری، انفجار مین و... کشته یا زخمی شده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها