معاون وزیر خارجه کشورمان با اشاره به تعلل و کوتاهی کشورهای اروپایی در عمل به تعهدات برجامی گفت: هیچ توازنی بین تکالیف و حقوق ما در برجام وجود ندارد و بنابراین دلیلی برای ادامه تعهد ایران به این توافق باقی نمی ماند.
کد خبر: ۱۲۱۳۴۸۴
کاهش تعهدات ایران در برجام غیرقابل بازگشت است

به گزارش جام جم آنلاین از فارس، در حالی که کمتر از دو هفته به پایان مهلت ۶۰ روزه جمهوری اسلامی ایران برای متوازن کردن توافق هسته ای وفق ماده ۳۶ برجام مانده، «اندرو موریسون» معاون وزیر خارجه بریتانیا در امور خاورمیانه روز یکشنبه دوم تیر ماه سال جاری با سفر به تهران با سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه دیدار و گفتگو کرد.

موریسون در این دیدار بار دیگر بر پایبندی دولت خود به برجام تاکید کرده و گفت: انگلیس مصمم است کانال مالی اینستکس را هر چه سریع تر عملیاتی کند.

وی خواهان ادامه پایبندی کامل ایران به برجام شد.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ با یادآوری تعلل و کوتاهی کشورهای اروپایی در عمل به تعهدات خود در توافق برجام گفت: متاسفانه هیچ توازنی بین تکالیف و حقوق ما در برجام وجود ندارد و بنابراین دلیلی برای ادامه تعهد ایران به برجام باقی نمی ماند.

وی همچنین اظهار داشت: ما متقاعد شده ایم که عدم پایبندی اروپا به تعهدات خود در برجام نه بخاطر ناتوانی بلکه بخاطر عدم اراده بوده است. اروپا حاضر نیست برای حفظ برجام اندک هزینه ای بپردازد. شرکت های اروپایی جرأت تخطی از دستورات خزانه داری آمریکا را ندارند و این به معنای عدم حاکمیت اروپا حتی در داخل مرزهای خود است.

عراقچی افزود: تصمیم به کاهش تعهدات ایران در برجام یک تصمیم ملی و غیرقابل بازگشت است و جمهوری اسلامی ایران تا تامین خواسته های خود به این روند ادامه خواهد داد.

عراقچی با انتقاد از مواضع یکسویه دولت انگلیس در مسائل منطقه ای از جمله در ایراد اتهامات بی اساس به ایران در موضوع حمله به تانکرها نیز گفت: ظاهرا گرفتاری دولت بریتانیا در مخمصه برگزیت مانع از شناخت درست واقعیت های جهانی شده است. همراهی نپخته با اقدامات قلدرمآبانه آمریکا حاصلی جز افزایش نفرت تاریخی ایرانیان نسبت به سیاست های انگلستان نخواهد داشت.

در این دیدار مسائل دوجانبه از جمله مطالبات مالی ایران از بریتانیا نیز مورد بحث قرار گرفت.

عراقچی با یادآوری بدهی چهل ساله دولت انگلیس به مردم ایران خواهان بازپرداخت فوری این مطالبات شد و گفت: امتناع دولت انگلیس از این امر با هیچ بهانه ای پذیرفتنی نیست.

در موضوع زندانیان دوتابعیتی و تحصن همسر خانم زاغری در مقابل سفارت ایران در لندن، عراقچی گفت: قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران هرگز تحت تاثیر چنین شانتاژهایی قرار نخواهد گرفت و متهمین به جرائم جاسوسی باید دوره محکومیت خود را طی کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها