احتمالا این شب‌ها شما هم عطر خوب گل‌های شب بو را در گوشه و کنار حیاط خانه یا برخی کوچه‌ها احساس کرده‌اید، بهار با همین عطر گل‌هایش انسان را مست و بیهوش می‌کند و البته آرام آرام ما را به تابستان گرم بدرقه می‌کند.
کد خبر: ۱۲۱۱۹۶۴

این هفته برای شما از گل «محبوبه» یا «یاس‌شب» یا به قول غربی‌ها «جاسمین» می‌نویسیم؛ گیاهی فوق‌العاده معطر و خوشبو و خاطره‌انگیز که با این اسامی شناخته می‌شود و از خانواده Solanaceae است که اصالتش به آمریکای جنوبی و مرکزی بازمی‌گردد، اما سال‌ها و شاید قرن‌هاست که در ایران ما آن را می‌شناسیم و شاعران بسیاری برایش شعر گفته و عاشقی کرده‌اند.
جاسمین، درختچه‌ای چند ساله است که تا سه‌متر هم رشد می‌کند و در همین تهران خودمان هم در بسیاری از باغچه‌ها آن را می‌بینیم. برگ‌های سبز براق آن ده الی 12 سانتی‌متر طول دارد و گل‌های ریز زرد و سبز دارد که در بهار و پاییز چشم‌نوازی می‌کنند. جالب است بدانید محبوبه شب میوه هم دارد، میوه‌ای که به توت شباهت دارد و البته در تابستان و پاییز روی شاخه‌های گیاه می‌نشیند. محبوبه شب دارای ریشه عمودی اصلی عمیق و پایدار است. رشد این گیاه نامنظم است و از هر طرف شاخه‌های بلند ادامه پیدا می‌کند.
شرایط نگهداری:
یاس شب به آبیاری منظم حداقل سه بار در هفته نیاز دارد. در فصل گرما تعداد دفعات آبیاری به یک بار در روز افزایش پیدا می‌کند.
هر سه هفته یک‌بار، استفاده از کودهای محلول حاوی فسفات آمونیوم برای تقویت گیاه لازم است. PH خاک محبوبه شب برای رشد مناسب گیاه 7 تا 5/7 است.
محبوبه شب به نور کامل آفتاب نیاز دارد. اگر گیاهتان را در گلدان کاشته‌اید، آن را پشت پنجره قرار دهید. در باغچه نیز باید گیاه در معرض نورخورشید باشد.
این گیاه به خاک نرم و مرطوب نیاز دارد. ترکیب پیت ماسه، کمپوست و خاک باغچه برای محبوبه شب مناسب است.
محبوبه شب گیاهی مورد علاقه پرندگان است و دانه‌هایش توسط آنها پراکنده می‌شود. اگر محبوبه شب در خانه دارید، می‌توانید در هوای ملایم و مرطوب از دو روش قلمه زدن شاخه‌های نازک گیاه یا کاشتن بذرهای گیاه در عمق ده سانتی خاک به تکثیر این گیاه بپردازید.
اگر می‌خواهید محبوبه شب منظم‌تری داشته باشید هر سال بعد از برگریزان، ساقه‌های قدیمی را هرس کنید.

نسیبه سادات میرباقر/ مهندس کشاورزی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها