بیماری فشار خون معمولا علائم چندانی ایجاد نمی‌کند و به همین دلیل متاسفانه در بسیاری موارد به‌رغم این‌که بیمار مدت‌هاست به فشار خون ملایم تا متوسط مبتلاست، متوجه بیماری و خطرات آن نیست؛ به همین دلیل است که تنها راه تشخیص این بیماری، کنترل مرتب فشار خون است.
کد خبر: ۱۲۱۰۷۴۵



آترواسکلروز که به معنی سخت شدن و تنگی رگ‌ها سردسته عوارض این بیماری است که در نهایت به سکته مغزی و قلبی منتهی خواهد شد. کلیه‌ها نیز در دراز مدت از فشار خون بالا آسیب دیده و ممکن است دچار نارسایی دائمی شوند. از دیگرعوارض مهم فشار خون، تنگ شدن رگ‌های بزرگ پا و در ادامه احساس ضعف و درد در پاهاست که به‌دنبال کمی فعالیت ورزشی ایجاد خواهد شد.
وقتی فشار خون از عدد 16 ماکزیمم یا ده مینیمم زیادتر باشد، خطر بیشتر است و امکان دارد عوارض سریع یا حتی کشنده ایجاد شود و باید سریع اقدام به درمان کنیم. وقتی درمان فشار خون با یک دارو موفق نباشد باید داروی دوم و سوم را برای درمان اضافه کرد و یک داروی مدر یعنی دارویی که باعث زیاد شدن ادرار می‌شود، جزو داروهای بیمار باشد. در این حالت اگر نتوانیم فشار خون را کنترل کنیم یعنی به کمتر از 140 روی 90 برسانیم به معنی مقاوم بودن فشار خون خواهد بود. البته این نکته مهم را باید به‌خاطر سپرد که درمان فشار خون، کاری دائمی و بی وقفه است و بعد از کنترل کامل فشار خون کماکان باید ادامه یابد تا از بروز مجدد وعود آن جلوگیری شود. هرگز نمی‌توانیم به صرف کنترل این بیماری درمان را متوقف کنیم، زیرا نه تنها باعث عود بیماری می‌شود بلکه گاهی باعث بروز فشار خون‌های شدید و توفانی خواهد شد.
اما چرا فشار خون شدید یا مقاوم به درمان می‌شود: دلیل اول و اصلی آن مصرف نامرتب و قطع داروها توسط بیماران است. دلیل دوم خوردن نمک زیاد یا مایعات شور است که کنترل فشار خون را ناممکن می‌کند و دلیل سوم وجود بیماری‌هایی است که باعث فشار خون شده‌اند و پزشک نتوانسته آنها را تشخیص دهد.
کدام بیماری‌ها فشار خون مقاوم و شدید ایجاد می‌کنند؟ سردسته آنها، بیماری‌های غده فوق‌کلیه است. پس حتما باید کارکرد این غده در بیمارانی که فشار خونشان کنترل نمی‌شود، ارزیابی شود. از دیگر بیماری‌هایی که کنترل فشار خون را سخت می‌کنند تنگی رگ‌های کلیه‌هاست.

دکتر رضا کریمی

فوق‌تخصص غدد و متابولیسم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها